» مطالب ویژه » رونالدو، ريبري يا مسي؛ کداميک طلايي مي‌شوند؟
مطالب ویژه - ورزشی

رونالدو، ريبري يا مسي؛ کداميک طلايي مي‌شوند؟

دی 22, 1392 108

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از تسنیم ، در حالي که تنها يک روز ديگر به اعلام اسامي برترين‌هاي فوتبال دنيا در سال 2013 باقي‌مانده، فوتبالدوستان سراسر جهان بي‌صبرانه منتظر آن هستند تا سومين توپ طلايي که فيفا و نشريه فرانس فوتبال مشترکاً آن را اهدا مي‌کنند، نصيب کدام يک از 3 نامزد نهايي آن مي‌شود و اينکه لقب بهترين فوتباليست دنيا در سال اخير به کدام بازيکن تعلق مي‌گيرد.

فيفا يک ماه پيش از فهرست اوليه برترين‌هاي فوتبال دنيا، نام کريستيانو رونالدو، فرانک ريبري و ليونل مسي را به عنوان 3 نامزد نهايي کسب توپ طلا انتخاب کرد. فيفا همچنين نادين آنجرر(دروازه‌بان تيم ملي آلمان)، مارتا (کاپيتان تيم ملي برزيل) و ابي ومباک (ستاره تيم ملي آمريکا) را به عنوان 3 نامزد نهايي کسب جايزه بهترين فوتباليست زن سال 2013 معرفي کرد.

در بخش مربيان هم از ميان 10 نامزد اوليه، 3 مربي به عنوان کانديداهاي نهايي معرفي شدند که در قسمت مردان، يوپ هاينکس، سرالکس فرگوسن و يورگون کلوپ و در بخش زنان رالف کلرمن (سرمربي تيم ولفسبورگ آلمان)، سيلويا نيد (سرمربي تيم ملي آلمان) و پيا سونداگ (سرمربي تيم ملي سوئد) به عنوان نامزدهايي نهايي معرفي شدند.

در زير خلاصه‌اي از عملکرد و آماري که باعث شده هر يک از نامزدهاي نامبرده را در جمع بهترين‌هاي فوتبال دنيا در سال 2013 قرار بگيرند را مي‌خوانيد:

نامزد‌هاي برترين بازيکن مرد سال

فرانک ريبري

برخلاف سال 2012 که پاياني تلخ مانند شکست خانگي برابر چلسي در فينال ليگ قهرمانان اروپا داشت، سال گذشته براي فرانک ريبري و يارانش در بايرن مونيخ سالي به يادماندني بود. باواريايي‌ها با درخشش مثال‌زدني بال فرانسوي خود همه جام‌هاي ممکن را (بوندس‌ليگا، ليگ قهرمانان اروپا و جام حذفي آلمان) بردند تا اولين تيم آلماني باشند که در يک فصل 3 جام کسب مي‌کند.

در رسيدن بايرن مونيخ به اين افتخارات پررنگ‌ترين نقش را فرانک ريبري ايفا کرد که شايد اوج آن در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا در پيروزي 7 بر صفر باواريايي‌ها برابر بارسلونا در مجموع 2 بازي رفت و برگشت بود. ريبري در اين 2 بازي ترکيبي از دريبل‌هاي ويرانگر، شوت‌هاي دقيق و استارت‌هاي انفجاري را به نمايش گذاشت و پاداش آن را چندي بعد از دستان ميشل پلاتيني، رئيس يوفا به عنوان برترين بازيکن قاره اروپا در سال 2013 گرفت. ريبري نه تنها در رده باشگاهي بلکه در رده ملي هم خوش درخشيد و يکي از عوامل اصلي پيروزي تيم ملي فرانسه برابر اوکراين در پلي‌آف انتخابي جام جهاني 2014 بود.

کريستيانو رونالدو

ستاره پرتغالي رئال مادريد در سالي که رقيب‌ اصلي‌اش، ليونل مسي با مصدوميت‌هاي پي‌درپي دست‌وپنجه نرم مي‌کرد، از فرصت استفاده کرد تا يک سال پرگل ديگر را در کارنامه کاري‌اش رقم بزند. رونالدو فصل 13-2012 را با زدن 34 گل به پايان رساند و از اين حيث تنها مغلوب رقيب آرژانتيني‌اش شد که 45 گل زده بود. رونالدو اما شمار کمتر گل‌هاي زده‌اش را در فصل جديد جبران کرد و در هفته‌هايي که مسي در مرز ميان آمادگي و مصدوميت حرکت مي‌کرد، يکي پس از ديگر بر شمار گل‌هايش افزود و آنها را در پايان سال 2013 به عدد 63 رساند.

4 گل از اين گل‌ها اما بيشترين تاثير را در برجسته‌تر شدن درخشش برنده توپ طلاي سال 2018 داشت، 4 گلي که او در پلي‌آف انتخابي جام جهاني 2014 برابر تيم ملي سوئد زد. رونالدو در بازي رفت در ليسبون يک گل و در بازي برگشت در استکهلم 3 گل به ثمر رساند تا يک تنه تيمش را به مرحله نهايي جام جهاني برساند. سال 2013 براي رونالدو اگرچه از نظر انفرادي سال موفقي بود اما براي او هيچ موفقيت تيمي به همراه نداشت.

ليونل مسي

ليونل مسي با وجود بردن چهارمين توپ طلاي حرفه‌اش در ماه ژانويه سال 2013 و تبديل شدن به تنها بازيکن فوتبال تاريخ که 4 دوره متوالي اين جايزه را کسب مي‌کند، ذره‌اي از انگيزه‌اش براي ادامه درخشش و ماندن در قله فوتبال دنيا کم نشد. او که در قهرماني بارسلونا در فصل گذشته عنوان آقاي گلي لاليگا و کفش طلاي اروپا را هم کسب کرد در فصل جديد چندان خوش شانس نبود، چرا که در 2 مقطع مصدوم شد که آسيب‌ديدگي دومي او را بيش از 2 ماه از ميادين دور کرد.

مسي 26 ساله در رده ملي هم خوش درخشيد و به عنوان دومين گلزن برتر مرحله انتخابي جام جهاني 2014 در منطقه آمريکاي جنوبي به تيم ملي آرژانتين کمک کرد به عنوان تيم نخست راهي مرحله نهايي شود.

نامزد‌هاي کسب عنوان برترين مربي مرد سال

يوپ هاينکس

آخرين فصل مربيگري پيرمرد 68 ساله باواريايي‌ها به موفق‌ترين و بهترين فصل دوران مربيگري او تبديل شد. يوپ هاينکس در فصل گذشته قهرماني در بوندس‌ليگا، ليگ قهرمانان اروپا و جام حذفي آلمان را براي غول‌هاي باواريا به ارمغان آورد تا نخستين مربي در تاريخ فوتبال آلمان باشد که در يک فصل 3 جام کسب مي‌کند.

افتخاراتي که او به همراه بايرن کسب کرد راه را براي جانشين‌اش، پپ گوارديولا هموار کرد تا 2 جام ديگر، سوپرجام اروپا و جام باشگاه‌هاي جهان را به ويترين افتخارات باواريايي‌ها اضافه کند. قهرماني که بايرن مونيخ فصل گذشته به همراه يوپ هاينکس در بوندس‌ليگا کسب کرد يکي از مقتدرانه‌ترين قهرماني‌هايي بود که در تاريخ اين رقابت‌ها به ثبت رسيد، چرا که اين تيم 6 هفته به پايان ليگ توانسته بود قهرماني‌اش را مسجل کند.

سرالکس فرگوسن

سرمربي اسکاتلندي پيشين منچستريونايتد در پايان فصل گذشته همان راهي را در پيش گرفت که يوپ هاينکس رفت. او دوران 26 ساله پرافتخار حضورش در اولدترافورد را با به ارمغان آوردن سيزدهمين قهرماني ليگ برتر براي شياطين سرخ به پايان رساند تا در اوج با دنياي مربيگري وداع کرده باشد. من‌يونايتد تحت هدايت فرگي در شرايطي موفق به کسب چهل‌ونهمين قهرماني‌اش شد که ‌نزديک‌ترين رقيب شياطين سرخ، ‌منچسترسيتي 11 امتياز با صدر جدول فاصله داشت.

به اين ترتيب فرگوسن همسايه پرسروصداي تيمش را که يک فصل پيش‌تر جام قهرماني را تنها به لطف تفاضل گل بهتر از چنگ مردان او درآورده بود شکست داد و آن را ساکت کرد. فرگوسن با قهرماني که در ليگ برتر کسب کرد، جايگاه خود به عنوان موفق‌ترين سرمربي تاريخ فوتبال جزيره را بيش از پيش مستحکم کرد.

يورگن کلوپ

به لطف شگفتي‌سازي مردانش براي رسيدن به فينال ليگ قهرمانان اروپا در مسيري که تيم‌هايي مانند رئال مادريد و منچسترسيتي را به زانو در‌آوردند، يورگن کلوپ دومين مربي آلماني شد که به فهرست 3 نفره برترين مربيان دنيا در سال 2013 راه پيدا مي‌کند.

مردان کلوپ 46 ساله اگرچه نتوانستند افتخار بزرگي که در سال 2012 کسب کردند، (قهرماني 2 گانه در بوندس‌ليگا و جام حذفي آلمان) را تکرار کنند اما نايب قهرماني زردپوشان وست‌فالن در بوندس‌ليگا و ليگ قهرمانان اروپا کافي بود تا نبوغ تاکتيکي اين مربي آلماني ثابت شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×