» عمومی » علمی آموزشی » پخش مستقیم فکر کردن یک کرم !
علمی آموزشی

پخش مستقیم فکر کردن یک کرم !

دی 13, 1394 008

دانشمندان موفق به تهیه ویدئوی زنده ای از عملکرد نورونها در یک موجود زنده شدند. این برای نخستین بار در تاریخ است که چنین ویدئویی تهیه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان به این نوآوری به عنوان ابزاری سودمند جهت دستیابی به درک بهتری از چگونگی عملکرد مغز نگاه می کنند.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه پرینستون آمریکا اقدام به برنامه ریزی نورونهای نوعی کرم کرده اند تا بتوانند پروتئین فلئورسنتی را تولید کنند که در واکنش به کلسیم نورانی می شود. از آنجا که در حین ایجاد جرقه های نورونی، کلسیم معمولا وجود دارد این بدان معناست که می توان «فکر کردن» کرمی که تنها یک میلیمتر بزرگی دارد را در حین حرکت کردن تصویرسازی کرد.

در این ویدئوی حیرت انگیز، عملکرد ۳۰۲ نورون به تصویر کشیده شده است.

دانشمندان برای این منظور از میکروسکوپی ویژه و نوعی نرم افزار به خصوص (مشابه آنهایی که در خودروهای خودران و بازیهای ویدئویی به کار گرفته می شود) استفاده کرده اند تا به راحتی بتوانند آنچه را که در سر یک کرم یک میلیمتری می گذرد را شناسایی و ردیابی کنند.

یکی از نکات جالب توجه درخصوص این دستاورد مربوط به انبوه نورونهایی می شود که چنین کرم بسیاز کوچکی تنها برای حرکت دادن ساده بدن خود استفاده می کند. دانشمندان با بیان اینکه این کرم از ساختار مغزی ساده ای بهره می برد اما از شمار زیادی از نورونها جهت فعال سازی مغز و دستور دادن به اندامها جهت حرکت به اطراف استفاده می کند.

به عقیده آنها فعلا نمی توان از فناوری های موجود برای تکرار این آزمایش حیرت انگیز بر روی انسان استفاده کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/03/3/1958242.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×