» عمومی » علمی آموزشی » لباسی که رنگش جنجالی شد یادتان می آید؟ این کیکش است/ساختگی یا خطای دید؟
علمی آموزشی

لباسی که رنگش جنجالی شد یادتان می آید؟ این کیکش است/ساختگی یا خطای دید؟

دی 12, 1394 0028

کمتر از یک سال قبل جریان لباسی زنانه و رنگ آن حسابی جنجالی شد. حالا در مورد مشابهی جریان کیکی مطرح شده که رنگش با تغییر زاویه دید تغییر می‌کند و ذهن را به اشتباه می‌اندازد.

فيلمي كه از يك كيك و تغيير رنگ آن منتشر شده حالا در شبكه‌هاي اجتماعي يك جنجال جديد راه انداخته است. در اين فيلم رنگ بخش‌هاي مختلف يك كيك در هنگام چرخش و بر اساس زاويه‌اي كه ديده مي‌شود تغيير مي‌كند كه طيفي حدود شش رنگ را در بر مي‌گيرد. حدود يك سال قبل جريان مشابهي درباره يك لباس زنانه جنجالي شده بود كه کاربران اینترنتی بر سر رنگ این لباس به دو گروه آبی-مشکی یا سفید-طلایی تقسیم شدندا}. حالا هم رنگ اين كيك جنجالي تمام عيار را به راه انداخته است. گروهي اين فيلم را ساختگي مي‌دانند و گروهي ديگر در تلاش براي توضيح علمي ماجرا هستند كه باعث اشتباه و خطاي مغز مي‌شود.  در چرخش اول كيك به نظر آبي،سبز و ارغواني مي‌رسد اما در چرخش دوم رنگها به زرد،نارنجي و صورتي تغيير مي‌كند.

مغز برای این‌که بتواند رنگ‌ها را به‌خوبی تشخیص دهد، آنها را با نور محیط و زمینه مقایسه می‌کند. حتما متوجه شده‌اید که کاغذ سفید چه زیر نور خورشید (سفید-زرد) باشد، چه زیر نور مهتابی (سفید-آبی)، چه لامپ حبابی (زرد-نارنجی) و چه در شرایط نورپردازی دیگر (مثلا سرخی غروب) سفید به نظر می‌رسد. دلیلش این است که مغز رنگ تصویری را که دریافت می‌کند، با نور زمینه و محیط مقایسه می‌کند و طوری رنگ‌های تصویر را تغییر می‌دهد که کاغذ سفید، سفیدرنگ دیده شود. این مقایسه با نور زمینه و محیط در بعضی موارد به خطاهای بصری جالبی منجر می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×