» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » مشاهیر و بزرگان » اساتید دانشگاهی » بیوگرافی حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند / نویسنده ادبیات کودکان
اساتید دانشگاهی - روحانیون - مشاهیر و بزرگان - مطالب ویژه

بیوگرافی حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند / نویسنده ادبیات کودکان

دی 20, 1392 0018

به گزارش سرویس مشاهیر و بزرگان سایت شمس شهرستان مبارکه ،حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان و پژوهشگر قرآنی، متولد اول خرداد 1337 در شهر «دیزیچه» در جوار زاینده‌رود و شهرستان مبارکه که  در 45 کیلومتری اصفهان قرار دارد  چشم به جهان گشود و تا سوم دبستان را در زادگاهش گذراند. با پدرش قصد تبلیغ دین را در سر داشت از این رو به همراه خانواده به شهر آبادان رفت. از مدرسه بزرگمهر این شهر دیپلم گرفت، در سال 1356و مقارن آغاز انقلاب اسلامی به هوای تحصیل علوم اسلامی به قم آمد. در جوار حضرت معصومه (س) علاوه بر علوم اسلامی، تحصیلات جدید را تا مقطع کارشناسی در رشته حقوق و کارشناسی ارشد، در رشته علوم حدیث با گرایش کلام و عقاید ادامه داد و از پایان نامه ارشدش با عنوان «روش‌های انتقال آموزه‌های اعتقادی به کودکان 7 تا 14 سال در قرآن و روایات» در دانشکده علوم حدیث قم دفاع کرد.

 

حجت‌الاسلام دانشمند در کنار درس‌های حوزه و دانشگاه با زبان‌های عربی و انگلیسی آشنا شد و سفرهایی تبلیغی به لبنان، سوریه و حجاز داشت. او از سال‌های آغازین طلبگی، قلم به دست گرفت و نوشتن برای کودکان و نوجوانان را سر لوحه کارهای خویش قرار داد.

 

وی اوقات‌اش را به خواندن، نوشتن، پژوهش و تدریس می‌گذراند، با مجلات گوناگون کودک و نوجوان همکاری داشته و تا کنون کتاب‌های فراوانی برای کودکان و نوجوانان در زمینه شعر، قصه و مقالات گوناگونی در قلمرو علوم قرآنی منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به «اختراع بزرگ من کودک»، «این همان مرد است»، «بانوی مهتاب»، « تو هم بیا»، «ثروتمندی که گدا شد»، «خدای مهربان مورچه‌ها»، «راهی به سوی بهشت»، «رو برگ گل نوشته»، «زنان سپید پوش»، «زیر شاخه زیتون»، «سفر به چشمه نماز»، «فرشته‌ای در زمین»، «کودکی که با پیامبر سخن گفت»، «نوجوانان می پرسند»، «یک صدف از هزار»، «یک نفر به اندازه همه»، «الف لام میم ذلک الانقلاب عام»، «آقای دست و دل باز»، «آن روز شیرین»، «خواب عجیب پیامبر(ص)»، «سکه‌ای از آسمان»، «می‌خواهم دانشمند شوم»، «امیران کوچک»، «پیام‌های آسمانی (تفسیرقرآن)»، «دعای گنجشک‌ها»، «پرسش‌های دیروز و امروز»، «آن سوی تن»، «هدیه‌های آسمان» و «از نزدیکانت آغاز کن» اشاره کرد.

وی همواره با نگاهی دقیق به ادبیات کودکان بر این باور است که باید فضای مناسب برای نویسندگان کتاب به خصوص در حوزه ادبیات کودکان باز شود زیرا  این چشم انداز‌ها در دو حوزه نظری و عملی نیاز به بازنگری، واکاوی، بازکاوی و فزون کاوی دارد. بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان و حتی جوان و بزرگسال امروز بدون توجه به مبانی انسان شناسی آئینی ادبیات، کاری بس عبث و ناکارآمد است زیرا  نخستین چیزی که نویسنده کودک و نوجوان به آن نیاز دارد، داشتن مبنای انسان شناسی است و اولین پرسشی که فراروی خود دارد، این است که انسان و به دنبال آن کودک و نوجوان کیست؟ چیست؟ تا کجا امتداد و استمرار می‌یابد؟ آیا آدمی موجودی است که به تعبیر بوف کور – در توصیف رجاله‌ها- «هر یک دهانی هستند با مشتی روده که از آن آویزان شده است؟»

حجت الاسلام مرتضی دانشمند هم چنان در حال تالیف کتاب های برای کودکان هستند و ما نیز از طرف سایت شمس برای ایشان آروزی موفقیت می کنیم.

13921009000132_PhotoA

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×