» اخبار ایران و جهان » فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر نکرده است
اخبار ایران و جهان

فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر نکرده است

دی 7, 1394 0011

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فضای استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تغییر اساسی نکرده است و این امری است که هم ما و هم ایالات متحده آمریکا بر آن اتفاق نظر داریم.

به گزارش خبرنگار مهر حسین جابری انصاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه سنا عنوان کرده است که بازرسان آژانس انرژی اتمی یا آمریکایی هستند و یا در آمریکا تربیت شده اند، موضع جمهوری اسلامی در قبال تبعات امنیتی این مسئله چیست، اظهار داشت: این امر جدیدی نیست و همواره موضوع تابعیت و یا ملیت بازرسان آژانس مورد بحث بوده است.

وی افزود: در تمام سال های گذشته جمهوری اسلامی ایران همواره حساسیت نسبت به این مسئله داشته و در توافق برجام هم این امر مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما براساس توافق برجام و آن چیزی که تعهد شده اقدام خواهیم کرد، افزود: در صورت ضرورت هر اقدامی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: نوعی جنگ و رویایی سنگین سیاسی در جریان است و هرچه به پایان نزدیک می شویم این مسئله مشخص تر خواهد شد. بارها عرض کرده ایم بازی قدرت درونی ایالات متحده مربوط به ما نیست و آنچه مربوط به ما و منافع ما خواهد شد براساس توافقات برجام خواهد بود و هر اقدامی خارج از جزئیات مورد توافق قرار گرفته، با اقدام متقابل و برخورد مناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر نکرده است

جابرانصاری در پاسخ به سوالی درباره بودجه ویژه کنگره برای براندازی نرم در ایران و اینکه جان کری مسئول اجرای این پروژه شده است، گفت: واقعیت این است که توافق برجام یک توافق موردی است و در یک مسئله خاص خواهد بود. فضای استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تغییر اساسی نکرده است و این امری است که هم ما و هم ایالات متحده آمریکا بر آن اتفاق نظر داریم.

وی تصریح کرد: مجموعه اقداماتی که در آمریکا علیه ملت و دولت ایران انجام شده همواره با حساسیت همراه بوده است و حرف اساسی ما حین برجام و پس از آن این بوده که راه های رفته را دوباره تکرار کردن فایده ای نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: راه تعامل با جمهوری اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران که نظامی برآمده از انقلاب بزرگ مردمی و متکی بر قدرت ملت ایران است، جز از راه پذیرش احترام متقابل، تعامل و پذیرش حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیست.

جابرانصاری با بیان اینکه آمریکایی ها راه های گذشته را بارها رفته اند، افزود: ادامه این راه جز نتایجی که قبلا داشته است نتایج جدیدی نخواهد داشت. دولت و ملت ایران به عنوان یک مجموعه واحد سیاست هایی دارد و به هیچ دشمنی اجازه نخواهد داد که منافعش را مورد سوءاستفاده قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش جمهوری اسلامی در قبال اظهارات روز گذشته اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه ایران در سوریه فرقه گرایی را تشدید می کند، چیست؟ اظهار کرد: این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی در مورد جمهوری اسلامی به کار برده می شود. ما مسئول سخن دیگران نیستیم و آنچه مربوط به جمهوری اسلامی است، این است که سیاستش در مورد سوریه آشکار است و مبتنی بر اصول اساسی انجام می شود.

وی افزود: نخستین اصل اساسی ایران در مورد سوریه حق مشروع و قانونی مردم سوریه و تعیین سرنوشت خود است. دومین اصل مخالت جدی با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی است.

جابرانصاری گفت: در چارچوب این اصول روشن سیاست ایران در منطقه پیگیری می شود و امیدواریم با فهم مشترکی که بین ایران و کشورهای منطقه که متاسفانه بر اساس چارچوب های دیگری در تحولات منطقه ای فعالیت می کنند، امکان عبور از وضع فعلی با کمترین خسارت ها پیگیری و این فاجعه انسانی ختم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش ایران در قبال جریان غرامت گیری از اموال ایران که از سوی دیوان عالی آمریکا صادر شده است، چیست؟ خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان غرامت گروگان های آمریکایی مطرح است، از محل جریمه ای که از بانک فرانسوی توسط دولت آمریکا تعیین شده، گرفته شده است که بخشی از آن به غرامت گروگان های آمریکایی اختصاص پیدا کرده است، اما هیچ بحثی از منافع و اموال ایران در این موضوع مطرح نیست.

وی ادامه داد: به دلیل تعارض مستقیم با بیانیه الجزایر، ایالت متحده نمی تواند از اموال ایران مبالغی را مصادره کند.

جابرانصاری تاکید کرد: در یک بخشی از این مسئله به موضوع سپرده های بانک مرکزی اشاره شده است که این پرونده از سال ۸۶ در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و احکامی هم تاکنون صادر شده است، اما بانک مرکزی که هویتی مستقل از دولت ایران دارد، طرح دعوای متقابل کرده است و در حال استیفای حقوقش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورتی که دستبردی به اموال جمهوری اسلامی صورت بگیرد، دولت ایران از حقوق ملت دفاع خواهد کرد و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد می داند.

وی تصریح کرد: ما به مسائل سیاسی و حقوقی داخلی آمریکا کاری نداریم، اما اگر در جایی اموال ایران هدف دستبرد مدرن قرار بگیرد، ایران از همه راه های در اختیار استفاده می کند و دولت آمریکا را مسئول این مسئله می داند.

جابرانصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای پیگیری موضوع مصوبه اخیر کنگره آمریکا کمیسیون ایرانی نظارت بر برجام اقداماتی انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت: در چارچوب برجام کمیسیون نظارتی در نظر گرفته شده که در مواقع اختلافی امکان مراجعه طرفین به آن وجود دارد. در جمهوری اسلامی هم کمیسیون نظارت بر برجام شکل گرفته است که نظارت بر روند برجام را در تمامی مراحل اجرای آن برعهده خواهد داشت و وزارت خارجه هم تصمیماتی که کمیسیون ایرانی نظارت بر برجام بگیرد را اجرا می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پاسخ وزارت خارجه به توسعه ناتو به شرق و اضافه شدن برخی کشورهای شرق اروپایی به آن و فعالیت های این ائتلاف نظامی در منطقه غرب آسیا چیست؟ توضیح داد: جمهوری اسلامی دوران ائتلاف های نظامی و بلوک بندی های قدرت که در دهه های گذشته و در دوران جنگ سرد شکل گرفته است را پاسخگوی نیازهای وضعیت نظام بین الملل نمی داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این مسئله به عنوان موضوع اصولی و اساسی جمهوری اسلامی در ارتباط با بلوک بندی های نظامی است. ائتلاف ها و بلوک بندی های قدرت که از دوران سابق باقی مانده است، تلاش کرده با این احساس که هیچ بلوک بندی قدرت جدی در مقابلش نیست، حضور و نفوذ خود را گسترش دهد که در حقیقت یکی از زمینه های ناامنی، مشکلات و تشدید بحران‌ها با این سیاست فراهم شده است و جمهوری اسلامی با آن مخالف است.

تحرکاتی بین جمهوری اسلامی و عربستان در جریان است

جابرانصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در حاشیه نشست وین ملاقاتی بین ظریف و وزیر خارجه عربستان صورت گرفته و آیا وزیر خارجه عربستان از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ریاض دعوت کرده است یا خیر؟ اظهار کرد: مجموعه تحرکاتی بین جمهوری اسلامی و عربستان در جریان است، اما اعلام جزئیات این تحرکات پیش از آنکه به نتیجه برسد اقدام درستی نیست و بنای ما و طرف مقابل هم این نیست که با این موضوعات به صورت خبری و رسانه ای برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: ایران آمادگی کامل دارد که اگر اراده جدی در عربستان وجود داشته باشد، فضای فعلی رابطه میان دو کشور متحول شود که هم نتایج دو جانبه برای ایران و عربستان خواهد داشت و هم در زمینه مدیریت به شدت بحرانی منطقه غرب آسیا امکان اقدامات جدی تر فراهم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تماس های صورت گرفته در حاشیه نشست های مربوط به سوریه اضافه کرد: در حاشیه جلسات بین المللی تماس های بین این دو طرف صورت گرفته که امیدواریم این تماس ها زمینه های خروج از وضعیت فعلی را فراهم کند. البته ما اشتیاقی به این امر به اعتبار خودمان نداریم بلکه اصرار ما نسبت به این مسئله این است که اگر دو دولت مهم در منطقه غرب آسیا اراده مشترک برای حل وضعیت فعلی داشته باشند، امکان حل بحران های منطقه ای فراهم خواهد شد و هزینه های کمتری به ملت ها و دولت ها تحمیل می شود.

جابرانصاری گفت: اگر دولت عربستان که در چند سال گذشته سیاستی دقیقا در تعارض با این مسئله پیش گرفته، زمینه ها را فراهم کند و در این مسئله جدیت داشته باشد ما بر اساس سیاست ثابت خود در این مسیر حرکت می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بازرسانی که از تاسیسات هسته ای ایران بازرسی می کنند، آمریکایی هستند و در آمریکا تربیت شدند و وزارت امور خارجه چه واکنشی در قبال تبعات ضد امنیتی در این خصوص دارد، گفت: این امر جدیدی نیست. تاکنون مباحثی در خصوص ملیت و تابعیت بازرسان آژانس مطرح بوده و جمهوری اسلامی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات، این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ما بر اساس توافقات برجام اقداماتی را انجام خواهیم داد و هرگونه اقداماتی خارج از چارچوب برجام مورد پذیرش جمهوری اسلامی نیست و در صورت ضرورت، اقدامات لازم انجام خواهد شد ولی آنچه در فضای سیاسی و رسانه ای ایالات متحده مطرح می‌شود، الزاما مبتنی بر واقعیت ها نیست و نوعی جنگ سیاسی و روانی در جریان است و هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر می شویم، این رویارویی در داخل آمریکا سنگین تر خواهد شد.

جابرانصاری خاطرنشان کرد: آنچه بارها اعلام کرده ایم مسائل داخلی ایالت متحده مربوط به ما نمی شود و آنچه مربوط به منافع ما خواهد شد، بر اساس توافقات فنی و سیاسی برجام است و هر اقدامی خارج از توافقات صورت گرفته، انجام شود، با اقدام متقابل از سوی ایران مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرایی اقدام کنگره آمریکا در تصویب یک طرح ضد ایرانی همزمان با اجرای برجام چیست؟ اظهار کرد: برجام در یک مسیر آماده ای به نتیجه نرسید. هم در داخل آمریکا و هم رقبا و دشمنان ما در منطقه تلاش خود را به کار گرفتند که توافق هسته ای حاصل نشود و بعد از اصول توافق هم بیکار ننشستند و بازی خود را ادامه می دهند و همین بازی ها و قدرت‌نمایی ها برای ضربه زدن به اجرای برجام و تحمیل هزینه ها به جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که باید با درک اهمیت این بازی دولت و ملت ایران و مجموعه های سیاسی و قانونی با اتحاد و همدلی برنامه هایی را دنبال کنند که زمینه های موفقیت این بازی را به حداقل برسانند. بازی سیاست پیچیدگی و درگیری های زیادی دارد و مهمترین آن این است که ما با شناخت این بازی ها زمینه هایی که می تواند این بازی ها را محقق کند، مسدود کنیم.

جابرانصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه برای فعال شدن دیپلماسی انرژی چه برنامه هایی دارد، گفت: یکی از امکانات و توانایی های اصلی اقتصاد ایران بحث انرژی است که یکی از سرفصل های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی موضوع انرژی خواهد بود و در شرایط پسابرجام یکی از زمینه های تبادل انرژی با کشورهای جهان و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات ایران در حوزه های انرژی موضوعاتی است که باید فرصت هایی برای آن فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: برای این موضوع هماهنگی های کاملی در مجموعه دولت با وزارت امور خارجه انجام می شود و دستگاه دیپلماسی فراهم کردن فرصت های استفاده بهینه از انرژی را در دستور کار خود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران شکایت خود را از روسیه در خصوص موضوع تحویل سامانه S۳۰۰ پس گرفته است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: روسیه در مقطعی به استناد برنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نسبت به ایران اعلام کرد که امکان اجرای قرارداد تحویل S۳۰۰ به ایران را ندارد و جمهوری اسلامی هم بر اساس ساز و کارهایی که در قوانین بین المللی وجود دارد برای استیضاح خود شکایتی را علیه روسیه طرح کرد.

جابرانصاری تصریح کرد: بعد از برجام دولت روسیه آمادگی خود برای تحویل این سامانه و اجرای قرارداد را اعلام کرد و امروز تفاسیر فنی این موضوع در مذاکراتی بین دو کشور انجام می شود و در مسیر اجرا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مسیر اجرای این قرارداد آنچه جمهوری اسلامی پذیرفته است، در حال اجرا خواهد بود و استیفای حقوق جمهوری اسلامی در جریان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مورد کیفیت واگذاری مسجد کبود توسط دولت ارمنستان برای ۹۹ سال توضیحاتی را بفرمایید، اظهار کرد: این خبر از دقت برخوردار نیست. در چارچوب یادداشت تفاهم فرهنگی ایران و ارمنستان از چند سال قبل مطالبی مطرح بوده است و در قالب آن یادداشت، تفاهم در حال انجام است و امر جدیدی اتفاق نیفتاده است و بیشتر بزرگ کردن یک اقدامی که چندین سال قبل در قالب یک یادداشت تفاهم بین دو کشور انجام شده بود، است.

جابرانصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار است کنگره آمریکا قانون تحریم های ایران را برای سال ۲۰۱۶ مجددا تمدید کند و آیا احتمال بروز چنین اتفاقی بعد از برجام شدنی است و واکنش وزارت خارجه نسبت به آن چیست، گفت: نزاع های جدی بین جریان های قدرت در داخل آمریکا وجود دارد و هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم مسائل سیاست خارجی خرج بازی قدرت در درون ایالات متحده می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جریان قدرتی در درون آمریکا و در غرب آسیا به سردمداری صهیونیست ها و برخی لابی های دیگر تلاش می کنند برجام به نتیجه نرسد، اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که تمام تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام باید محقق شود و اگر تعهدات آنها در هر یک از بندهایی که پذیرفته اند با مشکلاتی روبرو شود، طرف حساب ما دولت آمریکا است و جان کری هم در نامه ای که اخیرا به آقای ظریف نوشته، صراحتا بر انجام تعهدات آمریکا در چارچوب برجام تاکید کرده است.

وی ادامه داد: هرگونه اقدامی خارج از چارچوب برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که به تصویب برسد، حسب مورد در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

جابرانصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش وزارت خارجه در خصوص حملات اخیر دولت فرانسه به مسلمانان و مکان های مقدس آنها در جنوب این کشور چیست؟ اظهار کرد: یک جریانی در درون غرب هم در ساختارهای اجتماعی و هم در ساختارهای قدرت وجود داشته است که اسلام هراسی را در اولویت خود قرار می داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: یکی از زمینه های برخی ناامنی ها و گرایش های برخی جوانان به حرکت های تروریستی هم به دلیل نحوه برخورد غربی ها با مهاجران و اتباع مسلمان است. جمهوری اسلامی همواره در زمینه اسلام هراسی که در غرب دنبال می شود، هشدار داده است و اقداماتی که در پرتو تحرکات تروریستی اخیر در کشورهای غربی اتفاق می افتد، باعث تشدید تروریسم خواهد شد و به جای اینکه به حل مشکلات کمک کند، به مشکلات اضافه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: باید حقوق همه اتباع ادیان الهی در کشورها محترم شمرده شود و برخوردهای اینگونه نه فقط به لحاظ اخلاقی بلکه به لحاظ سیاسی هم نتایج معکوسی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اخبار دستگیری دو تن از اتباع ایرانی در سومالی به دلیل تبلیغ تشیع را تائید می‌کنید یا خیر؟ اظهار کرد: دستگیری در کار نبوده است و یک سوءتفاهمی  حاصل شده بود و سفارت ما هم توضیحاتی را از مقامات مسئول سومالیایی خواسته است و ما نیز در بررسی و پیگیری این موضوع خواهیم بود.

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ترکیب گروه‌های تروریستی در مذاکرات سوریه طرح شده است یا خیر و وضعیت پیگیری این مسئله به چه صورت ادامه دارد؟ خاطرنشان کرد: مطابق نتایج اجلاسیه‌های وین ۱، ۲ و ۳ قطعنامه‌ای در این زمینه صادر شد و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ماموریت پیدا کرد که وضعیت جریان‌های معارض سوریه را تعیین کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا هر گونه همکاری که توانسته انجام داده است، چرا که ما جزئی از روند وین هستیم و طبیعی است که بدون نظر و دیدگاه‌های اجماعی شرکت‌کنندگان، ادامه روند وین وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه لیست گروه‌های تروریستی که وزیر امور خارجه کشورمان تهدید به انتشار آن کرده‌اند، شامل چه گروه‌هایی است؟ گفت: در اجلاس وین ۳ در نیویورک، فهرستی را دولت اردن بین اعضای اجلاس توزیع کرد و بر اساس ماموریتی که در وین ۲ به اردن داده شده بود که در این زمینه جمع‌بندی را ارائه دهد، فهرستی توزیع شد که در آن برخی از موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی در آن نام برده شده بودند.

جابری انصاری گفت: ظریف در واکنش به این فهرست با صراحت اعلام کرد اگر بنای توزیع این فهرست وجود داشته باشد، بسیاری از موسسات و نهادهای از سوی ایران اعلام خواهد شد تا به این فهرست اضافه شوند. البته ادعای تهیه‌کنندگان لیست این بود که ما نظرمان این فهرست نیست؛ بلکه این لیست را بر اساس دریافت اسامی از کشورهای مختلف شرکت‌کننده تهیه‌ کرده‌ایم و مطابق نظر ما نیست.

وی تاکید کرد: بعد از اعتراض جمهوری اسلامی، این فهرست اساساً از دستور کار اجلاس وین ۳ جمع و کنار گذاشته شد و کارگروهی تشکیل شد که جمهوری اسلامی هم در آن شرکت دارد تا در مورد گروه‌های تروریستی تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تاکنون و بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، گروه داعش و جبهه النصره صراحتاً از سوی همه شرکت‌کنندگان به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته و اعلام شدند، اما گروه‌های دیگر منوط به توافق در کارگروه مذکور است که حسب نیاز، تصمیمات این کارگروه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/28/4/1952252.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×