» عمومی » فرهنگی ادبی » پس از مرگم نیازی به تعریف و تمجید نیست/ دیگر توان پیگیری ندارم
فرهنگی ادبی

پس از مرگم نیازی به تعریف و تمجید نیست/ دیگر توان پیگیری ندارم

دی 4, 1394 0010

پیشکسوت موسیقی نواحی می‌گوید چون درجه هنری ندارد نمی‌تواند در موسسه هنرمندان پیشکسوت عضو شود و با ماهی ۱۲۰ هزار تومان مستمری وزارت ارشاد زندگی او و همسر بیمارش سخت شده است.

غلام حسن حداد پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان که در سن ۷۶ سالگی به سر می برد درباره احوال این روزهای خود به خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۳۶۶ به شکل حرفه ای مشغول فعالیت هنری در حوزه موسیقی هستم. البته نوازندگی و خوانندگی تنها جنبه حرفه ای من نیست و مدت های طولانی به ساختن ساز مشغول بوده ام اما در حال حاضر دیگر سویی برای چشمان و قوتی برای دستانم نمانده تا ادامه دهم.

ارشاد ماهانه ۱۲۰ هزار تومان مستمری می‌دهد

حداد ادامه داد: بیش از ۳ سال است که همسر من مریض و زمین گیر شده به گونه ای که باید با صندلی چرخ دار جابه جا شود اما هزینه های درمانی اش به قدری است که پرداخت را برای من بسیار سخت و دشوار کرده به ویژه اینکه تحت پوشش خدمات هیچ بیمه درمانی هم قرار ندارم و تنها یک مستمری ماهانه ۱۲۰ هزار تومانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می رسد. من در سه سال گذشته ۲ بار هم به تهران آمده ام و یک بار هم موفق به دیدار با علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده ام که ایشان هم قول های امیدوارکننده ای به من داد.

از من مدرک درجه یک هنری می‌خواهند

وی درباره موانع عضویتش در موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: چند مرتبه به این موسسه مراجعه کردم و تمام مدارک خود را از مدارک پزشکی همسرم تا مدارک هنری خودم برای عضویت در موسسه و بهره مندی از خدماتشان تحویل داده ام، بارها درخواست عضویت کرده ام ولی هردفعه از من درجه یک هنری می خواهند. هنر من سینه به سینه به من رسیده و من هم سینه به سینه آن را منتقل می کنم پس چگونه کار دل را روی کاغذ بیاورم و برای گرفتن درجه هنری موفق شوم؟

موسیقی نواحی در قدیم تجربی بوده است نه آکادمیک

حداد ادامه داد: متاسفانه بنا به دلایلی که مهمترین آن غیر آکادمیک و تجربی بودن موسیقی نواحی است و البته در دسترس نبودن بسیاری از برنامه هایی که در جشنواره های داخلی و خارجی توسط ما اجرا شده و عدم امکان استناد به آنها، همواره در ارزش گذاری موسیقی نواحی و تعیین درجه هنری هنرمندان آن پیچیدگی ها و موانع زیادی وجود دارد، این در حالی است که ما هم همچون هنرمندان بسیاری از حوزه های دیگر هنر عمر خود را در راه اعتلا و پویایی فرهنگ این مرز و بوم صرف کرده ایم.

مرا در راهروهای پر پیچ و خم ادارات سرگردان نکنید

پیشکسوت موسیقی نواحی بیان کرد: من پیش از هر چیز از خدا و بعد هم از مسئولان فرهنگی مدد می طلبم و تنها یک خواسته دارم و آن اینکه اگر این مدرک درجه یک هنری حق من است به من بدهند ولی اگر نیست مرا سرگردان راهروهای پر پیچ و خم ادارات نکنند من با این سن و سال دیگر توان پیمودن این مسیرها را ندارم.

پس از مرگم نیازی به تعریف و تمجید ندارم

وی در پایان گفت: آیا درست است تا ما از دنیا می رویم با مرگمان مورد توجه قرار می گیریم؟ اگر موقع مرگم می خواهید خبری پخش کنید و از هنرم بگویید و تعریف و تمجید کنید خواهش می کنم اینکار را نکنید که الان نیازمند توجه به مشکلاتم هستم نه در گور! مثل خیلی ها که الان در بین ما نیستند.

غلام حسن حداد و محمدابراهیم شریف‌زاده که وی نیز از بیماری شدید و نبود حمایت لازم رنج می برد از معدود هنرمندان باقی مانده از نسل عسگری پور، پورعطایی و درپور هستند که به نظر می رسد متولیان امور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید چاره ای بیندیشند قبل از آنکه با رفتن یکایک هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی دیگر فرصتی برای رسیدگی به مشکلات آنان وجود نداشته باشد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/25/3/1949006.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×