» عمومی » علمی آموزشی » شیارهای مریخ ناشی از آب نیستند
علمی آموزشی

شیارهای مریخ ناشی از آب نیستند

دی 2, 1394 0013

تازه ترین بررسی های فضایی درباره احتمال وجود آب در مریخ تا حدی برای علاقمندان به این کشف ناامید کننده است زیرا گفته می شود شیارهای شناسایی شده در این سیاره ناشی از آب نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چند ماه پس از آنکه دانشمندان از شناسایی قوی ترین شواهد درخصوص وجود آب مایع در مریخ خبر دادند اکنون نتایج مطالعه ای منتشر شده که نشان می دهد حداقل اثری از مایع حیات در دره ها و شیارهای شناسایی شده سیاره سرخ وجود ندارد.

گروهی از دانشمندان فرانسوی متوجه شده اند که شیارهای مریخ نه به واسطه جریان داشتن آب بلکه ناشی از انباشت دی اکسید کربن است.

تحقیقات این دانشمندان که در نشریه «نیچر ژئوساینس» منتشر شده نشان می دهد شیارهای موجود در سطح سیاره سرخ به احتمال فراوان متأثر از دی اکسید کربن یخ زده یا همان یخ خشک هستند.

به عقیده آنها در طول دوره ای که به نام «زمستان مریخ» شناخته می شود، لایه منجمدی از دی اکسید کربن (یخ خشک) در بسیاری از نواحی این سیاره شکل می گیرد. با تصعید لایه یخ دی اکسید کربن، این گاز در زیر سطح به تله می افتد و به تدریج فشار آن افزایش می یابد.

به گفته این دانشمندان این گاز و نه آب مایع می تواند علت پیدایش شیارهای روی سطح مریخ باشد. بر روی زمین ساختارهای مشابهی از آنها وجود دارد که به «آبکند» معروف هستند.

بعضی محققان می گفتند اینها شواهدی از گذشته دور و مرطوب مریخ است، اما بسیاری از این شیارها در مقیاسهای زمین شناختی نسبتا جوان هستند و تعدادی هم تازه درحال شکل گیری هستند. عکسهای ماهواره ای ناسا نشان می دهد که گودال راسل و تپه شنی عظیم آن محل تشکیل شیارهای تازه است و با کمک همین عکس ها بود که این دو محقق شرایط یاد شده را شبیه سازی کردند.

این کشفیات تازه در حالی ارایه شده که اوایل امسال ناسا اعلام کرده بود تقریبا نیمی از نیم کره شمالی مریخ روزگاری مملو از اقیانوس بوده است تا آنجاکه عمق آن در برخی نواحی به ۱.۶ کیلومتر می رسیده است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/22/3/1947111.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×