» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » روحانی در نشست استانداران: نباید از مجلس برنجیم
اخبار ورزشی

روحانی در نشست استانداران: نباید از مجلس برنجیم

دی 17, 1392 0010

رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه “دولت نباید شیوه تعاملی با مجلس را از دست بدهد”، گفت: سه قوه با یکدیگر و تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند و بنابراین اختلاف بین قوا به صلاح کشور نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست استانداران در دولت تدبیر و امید که در وزارت کشور برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که اهم صحبت های وی در ادامه می آید:

  • مقام معظم رهبری در همه مراحل از دولت حمایت کردند. یادمان باشد که ما یک کشور، یک رهبر و یک دولت داریم.
  • (با تاکید بر لزوم حمایت استانداران از فعالیت احزاب و تسهیل این نوع فعالیت) ما نمی‌توانیم در یک جامعه بزرگ هفتاد و چند میلیونی بدون تشکیلات و احزاب، افکار عمومی و افکار سیاسی را هدایت کنیم، رشد بدهیم و مردم را از لحاظ سیاسی آماده کنیم.
  • مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است. گرچه سوالات فراوان و احضارهای زیاد ممکن است برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما نباید برنجیم و شیوه تعاملی‌مان را با مجلس از دست بدهیم.
  • دولت، مجلس و قوای سه‌گانه با هم تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند و اختلاف بین سه قوه به صلاح کشور نخواهد بود.
  • در زمینه اصلاح بودجه 92 و لایحه بودجه 93، مجلس تاکنون همکاری خوبی با دولت داشته است. اینکه چهار وزیر برای یک پست معرفی شوند و رییس‌جمهور ناچار شد برای یکی از وزرا چند بار به مجلس برود تا وزیر ورزش رای لازم را بگیرد، گرچه بی‌سابقه بود و من این را در تاریخ جمهوری اسلامی به یاد ندارم اما باز هم این حق مجلس بود و ما نباید برنجیم.
  • ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم، به قانون مصوب مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است احترام بگذاریم، به آن عمل کنیم؛ چراکه غیر از قانون‌گرایی، راهی پیش‌روی ما نیست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسیار مهم و طولانی دارد.
  • توافق برد – باخت، پایدار نمی‌ماند و آنچه ما در سیاست خارجی نیز دنبال می‌کنیم، بر اساس همین است؛ چراکه اگر توافق به صورت برد – برد نباشد، بالاخره یک طرف آن را نقض می‌کند.
  • همه از جمله استانداران باید در برابر قانون تسلیم باشیم و به آن احترام بگذاریم و در رأس آن قانون اساسی، مصوبات مجلس و سیاست‌های ابلاغی رهبری همچنین باید به مصوبات لازم‌الاجرای شوراهای عالی نیز احترام بگذاریم و دولت در این زمینه نیز پیشگام خواهد بود.
  • کار بعدی بعد از تشکیل کابینه، انتخاب استانداران بود که در جریان آن بار سنگینی بر دوش وزیر کشور قرار داشت و این موضوع در روند انتخاب استانداران نیز وجود دارد که نمایندگان، ائمه جمعه و افراد ذی‌نفوذ استان‌ها توقعاتی داشته باشند و رساندن آن تا به نقطه اشتراک کار ساده‌ای نیست که به فضل خدا دولت از عهده آن برآمد و در زمان معقولی استانداران را انتخاب کرد.
  • حضور استانداران در استان و عملکرد آنان باید به گونه‌ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند؛ نه اینکه اکثریت پیروز و اقلیت غیرپیروز، یکی باشند ولی در حقوق اساسی کشور همه یکسانند و باید به آن‌ها احترام گذاشت و استاندار نیز باید به گونه‌ای عمل کند که همه احساس برد کنند و اگر بتواند مشترکات را به عنوان معیار اصلی کار قرار دهد آن موقع همه می‌بینند که استاندار فراجناحی است.
  • زمانی که استاندار به دنبال رفع معضلات منطقه‌ای باشد و مشکلات اصلی استان را مورد توجه قرار دهد، جناحی که ابتدا فکر می‌کرد بازنده است خود را برنده می‌بیند و اگر معضلات اصلی استان حل شود همه برنده‌اند و به عنوان مثال اگر استانداری توانست معضل دریاچه هامون، زاینده‌رود، ریزگردها و از بین رفتن جنگل‌ها را حل کند همه استان در هر جناحی احساس پیروزی می‌کنند و انتخاب چنین استانداری تبدیل می‌شود به یک انتخاب برد – برد و حتی افرادی که در ابتدا مخالف بودند از وزیر کشور و دولت سپاسگذار خواهند بود.
  • استاندار به عنوان نماینده کل دولت و نماینده عالی نظام در استان است و اگر استاندار فقط قانون را برگزیند و همه را به قانون و عمل به آن دعوت کند، دیگر کسی احساس باخت نمی‌کند و همه جناح‌ها در کنار استاندار قرار خواهند گرفت.

 

  • اگر انتخاب استاندار، یک انتخاب برد – برد باشد، آیا کسی احساس باخت می‌کند؟ قانون باید مورد احترام همه باشد.
  • اگر حقوق شهروندی شعار و مبنای کار شما باشد قطعا از سوی مردم با استقبال مواجه خواهد شد. حقوق شهروندی در قدم اولیه منشور تدوین شده به جامعه عرضه شده پیشنهاداتی بسیار زیادی مطرح شده و من از استقبال گسترده مردم متعجب شدم وقتی در مصاحبه رادیو و تلویزیونی اعلام کردم که الان پیش‌نویس حقوق شهروندی روی سایت قرار می گیرد آنچنان هجومی شد که سایت نمی‌توانست جوابگو باشد. این نشان این است که مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق یابد.
  • حقوق شهروندی در قدم اول اجرای فصل سوم قانون اساسی است، تمام شهروندان ایرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابرند و هیچ کس بر دیگری تبعیض نخواهد داشت در مسئله نژاد، قوم، محل جغرافیایی و هیچ چیز حتی جنسیت، همه باید احساس تساوی در برابر قانون و فرصت‌های اجتماعی داشته باشند. عدالت اجتماعی اولین قدم آن فرصت برابر برای همه مردم است. زمان ما باید این باور و احساس به طور کامل در زندگی همگان لمس شود که جنسیت معیاری نیست برای امتیاز فردی به فرد دیگر.
  • من به وزرا توصیه کردم و گفتم که در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیرکل اگر خانم و آقا شرایط مساوی دارند ترجیح بر خانم است، به دلیل این‌که در سال‌های گذشته بی‌عدالتی بوده که باید بتوانیم در سال‌های بعد قدم به قدم آن را جبران کنیم.
  • اقلیت‌های قومی باید مورد توجه ویژه ما قرار بگیرند. هیچ فرقی بین ایرانیت بین این قوم و آن قوم وجود ندارد. هیچ تفاوتی بین فارس،‌ کرد، ترک، لر، بلوچ، عرب و دیگر اقوام در کشور ما وجود ندارد، همه ایرانی هستند و همه در پناه جمهوری اسلامی ایران هستند و همه زیر پرچم قانون اساسی هستند. حقوق همه آنها باید محفوظ باشد و زمینه فعالیت برای همه آنها را باید فراهم کنیم، همه ایرانی‌ها باید به ایرانی بودنشان افتخار کنند و این کار بخشی از آن به دوش شما استانداران محترم است.
  • حقوق شهروندی را بعد از این که نهایی شد- البته ما پیشنهادات فراوانی را دریافت کرده‌ایم چون بسیاری از مردم پیشنهاداتی برای تمدید داشتند آن را یک ماه دیگر برای دریافت پیشنهادات تمدید کردیم ان‌شاءالله متن نهایی منشور حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی خواهد شد- در اختیار استانداران قرار داده خواهد شد. باید به مردم بیاموزیم افراد داوطلب را پیدا کنید از دانشجویان،‌ معلمین،‌ فرهنگیان و اساتید بخواهید تا به مردم آموزش دهند. علما،‌ روحانیون، ائمه جمعه و جماعات به مردم آموزش دهند، مردم باید از حقوق خود مطلع باشند.
  • ما در جمهوری اسلامی ایران چه می‌خواهیم؟ افزود: ما که افتخار خدمت به مردم را پیدا کرده‌ایم چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم مردم به حقوق‌شان برسند، مردم باید از حق مسلم خود مطلع باشند و بدانند و مطالبه کنند و نقد کنند و انتقاد کنند. انتقاد به نفع ما است.
  • بگذاریم فضای جامعه باز باشد. بگذاریم جامعه آزاد باشد، در بحث مهاجرت از استان‌ها و یا شهرستان‌ها به مرکز و تهران در بررسی‌های که انجام شده مشخص شد که علت مهاجرت آزادی‌های اجتماعی، ‌مدنی و سیاسی در استان‌ها و تهران است. می‌گویند در تهران راحت‌تریم که 20 نفر یا 50 نفر دور هم در خانه‌ای یا جایی جمع شویم و حرف بزنیم و بحث کنیم اما در شهرستان و استان به ما انگ می‌زنند، نباید بگذاریم فضای جامعه ما امنیتی شود. فضای جامعه فضای فرهنگی،‌ سیاسی و اقتصادی باشد.
  • استاندار توسعه‌نگر توام با در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و امتیازات بر مبنای آمایش سرزمینی و با توجه به کرامت‌، عزت و عظمت مردم مورد نظر ما است. اولین روزی که با وزیر محترم کشور و استانداران محترم صحبت کردم، گفتم که اولین شرط آن است که استاندار شما به دنبال توسعه آن استان باشد،‌ توسعه‌نگر باشد و دومی اعتدال بود. حتی به ایشان نیز گفتم وقتی شما را برگزیدم به خاطر این بود که شما بیشتر برنامه‌ریز و توسعه نگر هستید رنگ سیاسی شما کم‌ رنگ‌تر است و من همین را می‌پسندم.
  • باید کاری کنیم که همه برد کنند. باید به دنبال حل مشکل استان باشیم، حل مشکلی که همه آن را به عنوان مشکل قبول دارند، به دنبال توسعه استان باشیم که مورد قبول همه است، در پی قانون باشیم که همه قبول دارند. در پی حقوق شهروندی و در پی اجرای برنامه دولت باشیم. برنامه دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و مورد تایید نمایندگان ملت قرار گرفته است.
  • (خطاب به استانداران) شما می‌دانید غیر از برنامه‌های اختصاصی وزرا، دولت نیز برنامه کلی خود را تقدیم می‌کند و بخش اول مباحث نمایندگان به بحث پیرامون برنامه دولت می‌گذرد. ما باید معیارها را انتخاب کنیم و در مقام اجرا و عمل واقعا اعتدال‌گرا باشیم، همه ما ممکن است سوابقی داشته باشیم و در احزاب و گروه‌هایی باشیم و فعالیت‌هایی داشتیم مشکلی ندارد، امروز به عنوان استاندار همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم.
  • معیار شما برای انتخاب، وابستگی افراد به جناح الف یا ب نباشد. معیار شما شایسته‌سالاری،‌ پاک‌دستی،‌ دلسوزی برای کشور،‌ ایمان به این نظام و اعتقاد به ولایت فقیه و اعتدال باشد. آدم افراط‌گرا را برنگزینید؛ از هر جناحی که باشد. البته خشونت را که نمی‌گویم چون ان‌شاءالله در کشور خشونت‌طلب نداریم اما افراد افراطی را برنگزینیم، افراد معتدل را برگزنیم و با همه کار کنیم. اگر ما نتوانیم خودمان با هم کار کنیم، ما که ایرانی هستیم و مسلمانیم و زیر یک پرچم هستیم و همه قانون اساسی را قبول داریم، چطور می‌توانیم ادعا کنیم که تفکر و سیاست ما باید الگوی برای جهانیان باشد؟
  • انقلاب اسلامی باید مورد توجه همه جهانیان قرار بگیرد. ما باید در مقام عمل نشان بدهیم که می‌توانیم با جناح‌ها کار کنیم. من با همه جناح‌ها کار کرده‌ام و الان هم در دولت کار می‌کنم و از همه جناح‌ها در دولت حضور دارند و من هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌بینم. به انسان‌های افراطی کاری ندارم ولی افراد معتدل هیچ فرقی ندارند. اختلافات میان آنها آنقدر کم است که قابل ذکر نیست که دعوای این جناح و آن جناح چیست.
  • مردم از خشونت و افراطی‌گری خسته شده‌اند. مردم برایشان مهم نیست که این آقا از جناح الف یا ب است؛ مردم خدمتگذاری می‌خواهند که مشکل، معضل و مساله معیشت آن‌ها را حل کند.
  • مردم از نظر معیشتی در شرایط مطلوب و خوبی قرار ندارند. یکی از دلایلی که دولت مجبور شد شیر مجانی در مدارس توزیع کند، به دلیل همین مسائل و گزارش‌هایی بود که وزارت بهداشت از وضع کودکان و نوجوانان بویژه در روستاها در این ارتباط ارائه می‌کرد.
  • (با اشاره به توزیع سبد کالای حمایتی دولت در بین مردم) در توزیع این سبد حمایتی بخشی که آسیب‌پذیرتر بوده مورد توجه قرار گرفته است. دولت در حد امکانش درصدد است که این بار سنگین از دوش مردم برداشته شود.
  • باید توجه داشت که ما بدون مردم و تکیه بر آن‌ها موفق نمی‌شویم.
  • تا آنجا که می‌شود و امکان‌پذیر است، امور را به مردم واگذار کنید.
  • دولت در حل مسائل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و همچنین مساله اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی نیازمند مردم است. در بحث سیاست خارجی نیز اگر مردم نباشند، نمی‌توان کاری کرد.
  • با کمک مردم می‌توان در کنار اینکه نیروهای مسئول کار خود را انجام می‌دهند، امنیت را برقرار کرد و در واقع امنیت پایدار با حضور مردم تأمین می‌شود.
  • این دولت در پی تقویت احزاب قانونی است و همه باید از این موضوع حمایت کنند، بدون آنکه بخواهند بین آن‌ها تفاوت قائل شوند.
  • دولت قصد ندارد پرداخت یارانه نقدی را به کسانی که یارانه می‌گیرند، متوقف کند و این صحبت‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، درست نیست. البته ممکن است در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی نیز گنجانده شود.
  • موضوع هدفمندی یارانه‌ها که این روزها به کرات در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود بحث جدی دولت است. در مسأله یارانه‌ها اساس بحث این بود که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم تا سرمایه‌گذاری درست انجام شود و عدالت اجتماعی محقق گردد و در ارتباط با این قانونی در مجلس به تصویب رسید، ولی در اجرا با مشکلاتی همراه بود.
  • البته باید زیر و بم هدفمندی را به مردم توضیح داد، چراکه مردم فکر می‌کنند هدفمندی هم مثل حقوق هسته‌ای حقی مسلم است در حالی که یارانه در معنا به معنای یاری رساندن است و این یارانه برای اشخاص کم درآمد به جهت یاری به آنان پرداخت می‌شود و آیا باید به آنانی که نیازی به یارانه ندارند یارانه پرداخت شود آن هم در شرایطی که منابع کمبود دارد و پرداخت آن باری است بر دوش ملت و ادامه روند پرداخت یارانه به افرادی که نیازی ندارند دوباره بی‌عدالتی را ایجاد خواهد کرد.
  • باید به مردم توضیح داد یارانه برای حل مشکلات در دوران گذار است تا کشوری که می‌خواهد از وضع اقتصاد سوبسیدی به وضع اقتصاد سالم برسد از آن استفاده کند تا اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل نشوند و این اقشار زیر بار حذف یارانه‌ها له نشوند.
  • دولت گذشته در شناسایی درست و کامل دهک‌ها درآمدی دچار مشکل شد که البته به دلیل سختی این کار و ما نیز که امروز پیگیر این موضوع هستیم می‌بینیم که این کار چقدر سخت است و چه بهتر بود افرادی که نیازی به یارانه ندارند خودشان اعلام می‌کردند و این کار هزینه دولت را به شدت کاهش می‌دهد. البته دولت برنامه‌های جدی برای موضوع هدفمندی یارانه‌ها دارد و وقت زیادی برای آن می‌گذارد و فردا نیز جلسه دولت به طور کامل مرتبط با همین موضوع است.
  • باید دید آیا همه به یک اندازه باید یارانه دریافت کنند یا هرکسی که آسیب‌پذیرتر است باید بیشتر یارانه بگیرد و برای این کار باید دهک‌های درآمدی تفکیک شوند و بی‌شک استانداران در این مسیر می‌توانند کمک زیادی به دولت کنند. همچنین باید در پرداخت یارانه توجه نمود که یارانه متناسب باشد با میزان درآمدی که از منابع قانونی مصوب به دست می‌آید پرداخت شود نه اینکه به خاطر آن از منابع دیگری برداشت.
  • در بحث یارانه‌ها باید به سلامت جامعه توجه کرد، چرا که ما می‌بینیم خانواده‌ای به خاطر بیماری‌های صعب‌العلاج عضوی از آن زندگی خود را از دست می‌دهد و حتی خانه کوچک خود را نیز می‌فروشد و دولت باید برای حل آن تلاش فراوانی انجام دهد و در این مدت نیز این کار را کرده است و می‌بینید که در موضوع کاهش قیمت دارو اتفاقات مثبتی افتاده است که البته هنوز مسیر زیادی برای بهبود اوضاع باقی است.
  • دولت معتقد است آنچه که تاکنون انجام داده است جز با لطف خدا و عنایت حق و حمایت مردم و رهبری محقق نمی‌شد و دولت به حمایت مردم دلخوش است و تدبیر و امیدش را از مردم می‌گیرد و نخبگانند که نخبگان مردمی هستند که ساخت تدبیر را بر عهده دارند و آنان با تدبیر خود به ما امید خواهند داد و این امید دوباره تدبیر خواهد شد و لذا در سایه حمایت مردم بوده است که در این 5 ماه قدم‌های مثبت هرچند کمی برداشته شده است چرا که دولت نیز زمان زیادی نداشته است.
  • ما احساس می‌کنیم که سرمایه اجتماعی قدم به قدم در حال ترمیم است و آنچه که برای ما مهم است همین سرمایه اجتماعی است و توجه به سرمایه اجتماعی هویت ایران اسلامی و سبک زندگی اسلامی از برنامه‌های دولت است و اگر بتوانیم همه مردم را تحت لقای فرهنگ اسلامی و ایرانی قرار دهیم همه مشکلات ما در مسیر مرتفع شدن خواهد بود.
  • توسعه پایدار بدون توجه به محیط زیست امکان‌پذیر نیست و همه دیدید ما در کشور سد زدیم و فکر کردیم که توسعه داده‌ایم و آب را مهار کردیم، اما نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه بود که اگر نتوانیم آن را حل کنیم میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان هستند.
  • معضل دریاچه ارومیه و طوفان‌های نمکی معضلی جدی و فراگیر است که خطر آن با هیچ خطر دیگری در بخش زیست‌محیطی برابر نیست و به همین دلیل است که کارگروه ویژه‌ای برای حل این مشکل تشکیل شده و من به عنوان رئیس جمهور پیگیر آن هستم.
  • تأسیس کارخانه باعث خوشحالی مردم می‌شود و اصل آن برای خدمت است اما اگر به محیط زیست توجه نشود مردم راضی نخواهند شد؛ چرا که اهمیت مسأله محیط زیست بسیار فراوان است و بی‌توجهی به آن باعث شده است که مشکلاتی نظیر آب‌های آلوده، ریزگردها و آلودگی داشته باشیم.
  • دولت درصدد این است که بخشی از درآمدهای خود را در بخش سلامت هزینه کند. موضوع سلامت، موضوع بسیار مهمی است. دولت می‌خواهد بخشی از درآمدهایی را که در آینده نصیبش خواهد شد، در بخش سلامت صرف کند.
  • ما می‌خواهیم که همه مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند. حتی دولت جلسه‌ای را در این خصوص تشکیل داد و این جلسه به بیمه سلامت مردم اختصاص یافت.
  • امیدوارم بتوانیم در دولت با هماهنگی مجلس شورای اسلامی یک قدم نو در بحث یارانه برداریم که لااقل بخشی از اشکالات قدم گذشته را در آن مشاهده نکنیم اما هنوز این مرحله دارای اشکالاتی خواهد بود که در مراحل بعد باید آن‌ها را برطرف کنیم.
  • در تعامل مجلس و دولت، استانداران نقش بسیار مهمی دارند. هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل خواهد کرد. اگر شما در این زمینه فعال باشید، خوب است؛ چراکه برخی از سوالات، بحث‌ها و مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود، مربوط به مسائل محلی و منطقه‌ای می‌شود. شما باید بار مسائل محلی و منطقه‌ای را بردوش بگیرید. شما باید با نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، سیاسیون، احزاب و همه تعامل سازنده‌ای را برقرار کنید.
  • منظور از تعامل سازنده، تنها داشتن تعامل با جهان نیست. ما ابتدا باید با خودمان تعامل سازنده داشته باشیم و از درِ آشتی، اخوت و دوستی درآییم. بنابراین همه مؤمنین و مؤمنان باید در پیوند ولایات الهی که قرآن بر او تاکید دارد، باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×