» اخبار ایران و جهان » بستن پی‌ام‌دی موفقیت است/ ذوق‌زدگی بیش از حد کار دست نظام می‌دهد
اخبار ایران و جهان

بستن پی‌ام‌دی موفقیت است/ ذوق‌زدگی بیش از حد کار دست نظام می‌دهد

آذر 27, 1394 0016

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، با بیان اینکه اظهار غربی‌ها به بسته شدن «پی ام دی» یک موفقیت برای نظام است که در سایه مقاومت مردم به دست آمده، نسبت به وجود برخی دریچه‌ها در این قطعنامه هشدار داد.

علی اصغر زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بسته شدن پرونده «پی ام دی» (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) اظهار داشت: در حال حاضر به طور طبیعی ممکن است همه از صدور این قطعنامه خوشحال باشند، اما غفلت از محتوای قطعنامه می تواند در آینده کشور مشکلاتی را ایجاد کند.

وی در توضیح این مساله گفت: اتهامی را که در طی یک تاریخ ۱۴ ساله برای ما تعریف کرده بودند، در این قطعنامه که بر اساس گزارش مدیرکل آژانس صادر شده، رسمیت داده شده است و در بندهایی از این قطعنامه دریچه هایی را برای بازگشت به گذشته با ادبیات حساب شده باز گذاشتند.

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: حتی از دیدگاه رسمی و دیپلماتیک باید به این نکات توجه شود که این دریچه‌ها در آینده موجبات طرح مجدد مسائل گذشته را فراهم نیاورد.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا نشان داد، نباید خوشبین بود/ ذوق‌زدگی بیش از حد، کار دست نظام می‌دهد

زارعی با بیان اینکه ما به دلیل بی اعتمادی به غربی ها هنوز هم صداقت آنها را باور نداریم، در عین حال تاکید کرد: تصویب این قطعنامه و اظهار به اینکه مسائل گذشته بسته شده، یک موفقیت برای نظام است و نتیجه استقامتی است که مردم ما با هدایت مقام معظم رهبری در این مسیر داشته اند، اما در مراحل بعدی باید دقیقا بر روی معیارهایی که گفته شده است، بایستیم.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت برای اتباع ۳۸ کشور برای سفر به آمریکا در صورت سفر به ایران، اظهار داشت: هر چند مسئولان ما گفته اند که در حال بررسی این مصوبه هستند و اگر بر خلاف برجام باشد، باید اجرای برجام متوقف شود، اما همین نشان می دهد که نباید به طرف مقابل خوشبین بود و از ایستادن بر روی اصول و معیارها و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی غربی ها کوتاه بیاییم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پرهیز از برخورد جناحی با برجام و قطعنامه شورای حکام برای رسیدن به دستاوردهای ملی و عبور از نقاط ضعف برجام، تصریح کرد: خیلی نباید نسبت به آنچه آمریکایی ها و مجموعه ۱+۵ در این مرحله انجام داده اند، خوشبین باشیم؛ ذوق زدگی بیش از حد کار دست نظام می دهد و تجربه هم همین را ثابت کرده است.

هشدار نسبت به بند ۱۴ قطعنامه شورای حکام

زارعی با اشاره به بند ۱۴ قطعنامه شورای حکام برای بسته شدن پی ام دی خاطرنشان کرد: در این بند با کنایه اینطور بیان شده است که چون برجام یک فرآیند حداقل ۱۰ ساله دارد، هر چند که پی ام دی بسته می شود، اما گویا هشدار می دهد که آژانس باید نسبت به گذشته ایران مراقب باشد و بازرسی های آن زمان را مدنظر قرار دهد؛ به نظر می رسد در آینده نیز بیشتر هدف آنها فضاسازی و ایجاد انحراف در افکار عمومی دنیا و هزینه درست کردن برای کشور ما است.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواهیم ذائقه ها را تلخ کنیم، تصریح کرد: تمکین طرف مقابل در برابر جمهوری اسلامی خوب و شیرین است، اما نباید از برخی حواشی موجود در این قبیل قطعنامه ها غفلت شود؛ تمام این قطعنامه ها و حتی برجام یک ادبیات طولانی و بعضا تکراری دارد و به نظر می رسد که جا دارد اساتید حقوق بین الملل و علوم سیاسی در این رابطه بیشتر اظهار نظر کنند.

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در توضیح این نکته گفت: قطعنامه هایی که صادر می شود به جای آنکه به صورت گویا نسبت به حل یک موضوع وارد شده باشد، یک بیانیه طولانی چند صفحه ای ارائه می شود و ما نیز به یک بند آن خودمان را دلخوش می کنیم، در حالی که معمولا در چنین قطعنامه هایی دریچه ها برای «إن قلت» باز می ماند.

زارعی با تاکید بر لزوم پرهیز از ذوق زدگی بیش از حد و نیز مراقبت در ادامه راه گفت: شروط مدنظر در مصوبه مجلس، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور باید ملاک عمل بوده و مو به مو مورد توجه قرار گیرد.

هیچ اطلاعی از ترکیب هیات نظارت بر برجام نداریم/ مجریان و ناظران برجام، به مردم اطلاع‌رسانی کنند

وی همچنین با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل هیاتی قوی، آگاه و هوشمند در شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر اجرای برجام و رصد انجام تعهدات طرف مقابل، اظهار داشت: متاسفانه ما هیچ خبری از ترکیب این هیات نداریم و نمی دانیم که چه می کنند، اما معتقدیم برجام یک مساله ملی برای کشور است که نباید با آن محرمانه برخورد شود و لازم است به صورت مرتب به مردم گزارش داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر مردم بیشتر در جریان قرار بگیرند هم دولت را بیشتر حمایت می کنند و هم از آسیب های ناشی از بی اطلاعی مردم، جلوگیری می شود، لذا مسئولان اجرای برجام و نیز هیات نظارت بر آن مردم را در جریان بگذارند و بدانند که حتی طرح مسائل ریز با مردم هم ضرری ندارد.

زارعی در همین رابطه تصریح کرد: در تذکری که در مجلس ارائه دادم از رئیس مجلس درخواست کردم ترکیب این هیات را اعلام کنند، اما نه آقای لاریجانی و نه دولت و نه شورای عالی امنیت ملی چیزی را در جواب به ما اعلام نکردند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/23/3/1844035.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×