» عمومی » خانواده » سردرد اطفال و این روش های درمانی
خانواده

سردرد اطفال و این روش های درمانی

آذر 25, 1394 0022

سردرد در اطفال با چه روش هایی قابل کنترل است و چگونه می توان به کودک در این زمینه کمک کرد تا به آن دچار نشود و با آن مقابله کند توصیه متخصصین در این زمینه چیست؟

بسیاری از کودکان و نوجوانان حداقل یک بار سردرد را به علل مختلف تجربه کرده اند. سردرد کودکان و علل آن اغلب متفاوت از سردرد بزرگسالان است.

در کودکان سردردهای ناگهانی منجر به کاهش توجه کودک و رنگ پریدگی او می شود. سردرد کودکان به طور کلی به سرعت بهبود می یابد.

سردرد کودکان همچنین می تواند سیستم گوارشی آنها را تحت تاثیر قرار دهد به طوریکه اغلب آنها از شکم درد نیز شکایت دارند.

میگرن، سردردهای تنشی، و سردردهای مزمن از انواع سردرد در کودکان است.

ورزش ماشه سردرد کودکان

گاهی اوقات سردرد در کودکان می تواند ناشی از کم آب شدن بدن و اثر آن بر روی قند خون باشد و آن هم به خاطر انجام برخی فعالیت های بدنی. نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف مواد قندی قبل و در طول ورزش می تواند به جلوگیری از این سردردها کمک کند.

سردرد ناشی از مشکلات گوارشی

گاهی سردرد کودکان ناشی از مشکلات عاطفی است. استرس و اضطراب زیاد که اغلب در اثر درگیری با والدین، معلمین و هم سن و سالان بوجود می آیند، می توانند در کودکان بزرگتر و نوجوانان سردرد ایجاد کنند. اغلب والدین فکر می کنند که افسردگی تنها بزرگسالان را مبتلا می کند در حالی که نوجوانان به شدت مستعد اضطراب و افسردگی هستند و سردرد می تواند تنها تظاهر افسردگی کودک شما باشد.

سردرد ناشی از ضربه به سر

کودکان ممکن است بیش از بزرگسالان دچار ضربه سر شوند. بعضی بچه های کوچک ممکن است به کرات زمین بخورند. بعضی کودکان هنگام بازی کردن حرکات شدید و خطرناکی به سر و گردن خود می دهند. برخی دیگر نیز شیرجه در استخر و ضربه های سر مکرر در فوتبال را انجام می دهند. البته نیازی نیست که فعالیت های ورزشی و جنب و جوش طبیعی کودکان را از آنها بگیرید ولی به خاطر داشته باشید که این ضربه ها می توانند سردرد ایجاد کنند و یا در برخی کودکان، مانند کودکان میگرنی، سردرد آنها را تشدید و یا زمینه سازی نمایند.

سردرد ناشی از بیماری ها

برخی بیماری ها مانند عفونت گوش، سینوزیت، سرماخوردگی در کودکان ایجاد سردرد می کند. سردرد در کودکان به ندرت شاید مرتبط با ضایعه ای در مغز باشد و به درمان های جراحی نیاز داشته باشد.

سردرد ناشی از مواد غذایی

برخی افزودنی های مواد غذایی می تواند در کودکان باعث سردرد شود. کافئین شکلات ها و نوشابه ها از جمله این مواد هستند. در برخی غذاها وجود افزودنی هایی مانند مونوسدیم گلوتامات یک ماشه برای شروع سردرد در کودکان است.

کودکان بسیار به ندرت دچار سردردهای تمارضی می شوند و بهترین راهکار برای والدین این است که مطمئن شوند کودکشان وعده های غذایی منظم را دریافت می کند و به اندازه می خوابد.

نکات پیشگیرانه برای والدین

پیشگیری از سردرد بستگی به عوامل برانگیزاننده سردرد کودک شما دارد. اغلب والدین بتدریج متوجه عوامل ایجاد کننده سردرد فرزند خود می شوند. بطور کلی استراحت کافی در کودکان و نوجوانان، پرهیز از استرس، تغذیه مناسب و پرهیز از گرسنگی طولانی مدت مهمترین عواملی هستند که در کودکان سردردی قویا توصیه می شود.

1. برخی گام های ساده برای والدین جهت رفع سردرد کودکان وجود دارد از قبیل:

2. تشویق کودک به خواب به موقع.

3. تشویق به خوردن وعده های غذایی بخصوص صبحانه.

4. اجتناب از نوشیدن نوشابه و کافئین در هنگام عصر و شب.

5. راهنمایی کودک به انجام تنفس های عمیق در طول سردرد.

6. تاریک و آرام نگه داشتن اتاق خواب کودک.

7. قرار دادن یک پارچه مرطوب سرد روی پیشانی و یا چشمان کودک.

8. پاراستامول و یا ایبوپروفن گزینه های دارویی خوبی برای رفع سردرد کودکان هستند.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

1. در کودک حداقل ماهانه یک حمله سردرد رخ دهد.

2. سردرد موجب بازگشت از مدرسه شود.

3. سردرد به دنبال ضربه به سر باشد.

4. موجب بیدار شدن کودک از خواب گردد.

5. کودک دچار استفراغ شده و یا مشکل بینایی پیدا کند.

6. سردرد همراه با تب و سفتی گردن باشد.

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/12/boy-with-headache.jpeg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×