» عمومی » پزشکی سلامت » مهارت های لازم برای خشمگین شدن
پزشکی سلامت

مهارت های لازم برای خشمگین شدن

آذر 25, 1394 009

با چه روش هایی می توانیم بر خشم خود پیروز شویم و با آن مقابله کنیم بهترین روش های کنترل خشم کدامند و توصیه روانشناسان در هنگام عصبانیت کدامند و برای پیشگیری از خشمگین شدن چه کارهایی باید انجام دهیم

خشم طبیعی، یک احساس سالم است اما مدیریت این احساس در برخی شرایط می تواند برای بسیاری از مردم یک کار مشکل باشد.

برخی مسائل بهداشتی از جمله فشار خون بالا، افسردگی، حمله قلبی، اضطراب، و مشکلات هضم با فرایند خشم ارتباط مستقیم دارند.

در هنگام عصبانیت قلب و تنفس شما سریع تر می شود و شما در صورت عدم توانایی برای کنترل آن، آماده یک عمل فیزیکی هستید.

توصیه متخصصان برای راهکار کوتاه مدت کنترل خشم، تنفس عمیق به مدت 10 ثانیه و انجام آن برای چند بار است. اما در درازمدت نیز راهکارهای زیادی برای کنترل خشم وجود دارد.

1. ورزش و کنترل خشم: سطوح استرس به طور کلی با انجام تمرینات ورزشی کاهش می یابد. پیاده روی، یوگا، شنا جزو تعداد اندک ورزش هایی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کنند. ورزش به عنوان بخشی از زرندگی روزانه یک راه خوب برای خلاص شدن از التهاب و خشم است.

2. خواب کافی: استراحت به طور منظم و اجتناب از الکل می تواند مانعی برای ابتلا به خشم باشد و احتمال اقدامات خلاف قبول را هنگام خشم و عصبانیت کاهش دهد.

3. بحث در مورد احساسات با شخص دیگر شما را در معرض دیدگاه های دیگر قرار داده و احتمال تصمیمات غیر منطقی هنگام خشم را کاهش می دهد.

4. فکر کردن قبل از صحبت در هنگام خشم مفید است. جمع آوری چند ثانیه ای افکار قبل از این که چیزی بگویید، اجازه هر گونه درگیری لفظی با دیگران را کاهش می دهد.

5. به جای تمرکز بر روی آنچه موجب خشم شده، به راه حل های احتمالی و حل و فصل مسئله می توانید بیندیشید.

6. از واکنش های خشونت آمیز خودداری کنید. بیان خشم مشکلی ایجاد نمی کند، به شرطی که به شیوه ای آرام و عقلانی آن را ابراز کنید. کمی صبر کنید و هنگامی که توانستید به روشنی فکر کنید، ناراحتی خود را به طور غیرتهاجمی بیان کنید. نگرانی ها و نیازهایتان را به طور روشن و صریح بیان کنید، بدون اینکه عواطف دیگران را جریحه دار نمایید یا اینکه تلاش کنید به زور بر آنان مسلط شوید.

7. از طنز برای رهایی تنشتان استفاده کنید. به شوخی گرفتن می تواند به کاهش تنشتان کمک کند. از طنز استفاده کنید تا بتوانید با چیزی که خشمگین تان می کند، مواجه شوید و انتظارات غیرواقع گرایانه ای که از پیشرفت امور دارید، از سرتان بیفتند. البته از زخم زبان زدن پرهیز کنید چون این کار می تواند احساسات مخاطبانتان را جریحه دار کند و باعث بدتر شدن وضعیت شود.

8. به خودتان زمان استراحت بدهید. در طول زمان هایی از روز که تنش زا هستند، دوره های کوتاه استراحت برای خود بگذارید. چند دقیقه زمان آرام ممکن است به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای مواجهه با امور بدون تحریک یا خشمگین شدن پیدا کنید.

9. هنگامی خشم تان را فرو می برید، احتیاط را از دست ندهید. از درونی کردن خشم و متوجه کردن آن به خودتان یا برون ریزی آن از راه های دیگری خودداری کنید.

10. اگر احساس می کنید نیاز به گرفتن کمک برای کنترل خشم دارید، به درمانگران و مشاوران روانی مراجعه کنید. دوره های مختلف مدیریت خشم از طریق روان درمانی و یا گروه درمانی می تواند به شما کمک کند.

11. اگرچه یادگیری کنترل خشم، یک چالش در هر زمان است، اما در مقابل یادگیری بخشش یک ابزار قدرتمند است که به شما اجازه می دهد خشم و احساسات منفی خود را تبدیل به احساسات مثبت کنید

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/12/75757.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×