» اخبار ایران و جهان » هشدار وقوع سيل در برخي استانها
اخبار ایران و جهان

هشدار وقوع سيل در برخي استانها

دی 16, 1392 109

مدیریت بحران استانداری خوزستان در پی آغاز موج جدید بارندگی ها نسبت به تشدید بارش ها و آبگرفتگی معابر و سیل هشدار داد.
محمدرضا آملازاده امروز گفت: با توجه به اخطار سازمان مدیریت بحران کشور و گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان در خصوص وقوع بارندگی شدید همراه با رعد وبرق و وزش باد به نسبت شدید در سطح استان بخصوص در شهرهای آبادان، خرمشهر ، بهبهان و هندیجان تا روز سه شنبه (فردا) احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در شهرها و اختلال در تردد جاده های کوهستانی و وارد آمدن خسارت به راه ها و معابر شهری و تاسیسات زیربنایی وجود دارد.
مدیرکل بحران استانداری خوزستان همچنین نسبت به سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی هشدار داد و از عشایر و روستاییان استان خواسته است از نزدیک شدن به حریم رودخانه ها اجتناب کنند.
اداره کل هواشناسی خوزستان نیز اعلام کرد: بارندگی ها تا دو روز آینده در بیشتر مناطق استان به صورت متناوب ادامه دارد که بارش ها در مناطق کوهستانی و مرتفع شمال شرقی استان به صورت برف خواهد بود.
بنا به اعلام این اداره کل، آبهای شمالی خلیج فارس به علت وزش باد، متلاطم و طوفانی است.
در پی تغییرات جوی در دو روز اخیر دمای برخی شهرهای استان از جمله اهواز تا شش درجه کاهش داشته که این برودت هوا افزایش مصرف گاز را به دنبال داشته است.
شرکت ملی گاز استان خوزستان نیز از عموم مردم خواسته است در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا با قطعی و افت فشار گاز مواجه نشوند.
پلیس راه خوزستان نیز در پی بارش باران و برف در خوزستان به رانندگان خودروهای سبک و سنگین توصیه کرد به علت لغزندگی سطح جاده ها، با سرعت مطمئنه حرکت کرده و فاصله طولی با خودروی جلویی را رعایت کنند.
برغم بارندگی ها که شدت آن در مناطق جنوبی و جنوب غربی استان از شدت بیشتری برخوردار بوده هم اکنون تمامی جاده ها و راه های مواصلاتی اصلی و فرعی استان باز بوده و تردد در آنان جریان دارد.
ماموران پلیس راه و راهور خوزستان از عبور خودروها در محورهای کوهستانی که فاقد تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ باشند جلوگیری می کنند.
بارش سنگین برف در سال جاری تردد در منطقه تاراز از توابع شهرستان ایذه در شمال شرق استان و راه ارتباطی خوزستان به چهارمحال و بختیاری را دچار اختلال کرد و متعاقب آن صدها دستگاه خودروی عبوری با مشکلاتی مواجه شدند که با کمک ماموران راهداری و هلال احمر وضعیت به حالت عادی بازگشت.
در همین حال دومین بارش زمستانی، سبب خوشحالی و سرور کشاورزان استان بویژه دیم کاران شد.
دیم کاران استان خوزستان که امسال حدود 300هزار هکتار از اراضی شیب دار و فاقد آب کافی را زیر کشت گندم و دیم بردند امیدوارند با تفضل الهی و تداوم بارش باران و برف محصول قابل توجهی برداشت کنند.
برف، راه 150روستای بخش مارگون بویراحمد را قطع کرد.
بخشدار مارگون گفت: براثر بارش برف روزراه 150روستای این بخش بسته شد.
اردشیرجانی پورافزود: با این حال تردد درراه اصلی یاسوج به مرکز این بخش و شهر مارگون برقرار است.
بنابر اعلام مرکز مدیریت راه های خراسان رضوی، گردنه های عبوری خراسان رضوی واقع در محورهای حوزه استحفاظی مشهد، سرخس، فریمان، قوچان و احمدآباد صبح امروز دوشنبه شانزدهم دی ماه با مه گرفتگی مواجه هستند.
بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در گردنه گوجگی در محور مشهد- کلات، گردنه مزداوند در محور مشهد- سرخس، گردنه سنگ بست در محور مشهد- فریمان، محورهای بخش احمدآباد و جاده چناران- قوچان مه گرفتگی گزارش شده و از رانندگان درخواست شده ،نکات ایمنی بویژه سرعت مطمئنه را رعایت کنند و از سبقت های غیرضروری بپرهیزند.
وضعیت سایر مسیرهای استان عادی است و تردد در آنها به صورت روان جریان دارد.
مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی از تمامی رانندگانى که قصد عبور از محورهای مختلف استان را دارند، خواسته است قبل از حرکت از طریق شماره ارتباطی 141 و یا تلفن 05113411000 از آخرین وضعیت مسیر تردد خود اطلاع یابند.
محورشیراز – بوشهر بر اثر بارش برف امروز بسته شد.
فرمانده پلیس راههای شمال فارس در گفتگو با خبرنگار ما گفت : این محور شامل گردنه ملاخرنه،چهل چشمه و محور جدید شیراز – بوشهر است که بر اثر بارش شدید برف تا اطلاع ثانوی بسته است.
سرهنگ سیروسی با اشاره به اینکه گروههای راهداری مشغول باز کردن مسیر بویژه در گردنه ملاخرنه هستند افزود : رانندگان از سفر به این منطقه خودداری کنند.
بارندگی با شدت در استان بوشهر ادامه دارد.
به گفته معاون عمرانی استاندار بوشهر بارش ها از صبح روز گذشته آغاز شده است و اکنون با شدت در استان بوشهر ادامه دارد به گونه ای که در بیشتر مناطق شهری و روستایی استان به ویژه شهر بوشهر باعث آبگرفتی خیابان ها و معابر و کندی تردد شده است.
آقای رستمی افزود: با وجود آبگرفتگی خیابان ها و معابر ولی شهرداری ها تلاش می کنند معابر شهرها و روستاها باز شود و مشکلی برای مردم به وجود نیاید.
بارش ها باعث شد پرواز تهران بوشهر که قرار بود ساعت 8 و 25 دقیقه در فرودگاه بوشهر به زمین بنشیند با تاخیر ساعت 10 و 50 دقیقه مسافرانش را در بوشهر فرود آورد.
مدارس نوبت عصر در شهر بوشهر به علت آبگرفتگی شدید معابر تعطیل اعلام شده است.
به گزارش کارشناس اداره کل هواشناسی استان تا کنون بوشهر با 63 میلیمتر بیشترین بهره مندی از بارش ها را داشته است و به ترتیب در خارک 55 گناوه 48 دیلم 46 جم و آبپخش 32 برازجان و بندرریگ 31 عسلویه 21 و در بقیه مناطق بین 10 تا 19 میلیمتر باران آمده است و هم اکنون در سراسر استان ادامه دارد.
سامانه بارشی تا بعد از ظهر فردا در استان فعال است و امروز و فردا خلیج فارس کاملا مواج است.
تردد شناورهای کوچک در خلیج فارس متوقف شده اما شناورهای بزرگ با تشخیص ناخداها در صورت داشتن دید کافی اجازه عبور و مرور دارند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به وقوع سیل در مناطق گرمسیری استان خبر داد.
ولی بهره مند با بیان اینکه هم اکنون بارش برف در نقاط سردسیری و بارش باران در مناطق گرمسیری به طور شدید ادامه دارد گفت:این سامانه اواخر امشب از استان خارج خواهد شد.
بارش باران در منطقه زلزله زده بستک مشکلاتی برای مردم این منطقه ایجاد کرده است .
بارش نم نم باران که از ساعت 9 دیشب در بستک آغاز شده است همچنان ادامه دارد .
اداره کل هواشناسی هرمزگان / برای امروز و فردا بارندگی پیش بینی کرده است .
فرماندار بستک گفت : از ساعتهای اولیه بارندگی تا کنون 6 تن پلاستیک بین مردم زلزله زده توزیع و 80 درصد چادرها دارای پوشش نایلونی شده است.
مشتاق زاده افزود : بیش از دو هزار تخته پتو / 800 چراغ والور و 6 هزار لیتر سوخت نیز بین زلزله زدگان توزیع شده است .
فرماندار بستک گفت : برای جلوگیری از نفوذ باران در چادرها / شن بین مردم برای محصور کردن چادرها توزیع شده است .
مشتاق زاده همچنین از آغاز آوار برداری در منطقه زلزله زده بستک خبرداد .
زمین لرزه ای به بزرگی 5/5 ریشتر بستک را در هرمزگان در دوازدهم دی لرزاند که به 3 هزار خانه بین 10 تا 60 درصدآسیب وارد شد.
عبور از گردنه آوج تنها با زنجیر چرخ امکان دارد.
رییس پلیس راه استان قزوین گفت : بارش برف که از دیشب در آوج آغاز شده ، موجب لغزندگی محورهای ارتباطی این شهرستان شده است .
سرهنگ حسینی افزود : گردنه هفت کیلومتری سلطان بلاغ به لحاظ طولانی بودن و گردنه آوج به لحاظ طول عمودی آن و شیب 100 درصدی از گردنه های خطرناکی است و رانندگان باید با احتیاط کامل و رعایت نکات رانندگی از آنها عبور کنند.
رئیس اداره راه و شهرسازی آوج هم گفت : برفروبی محورهای ارتباطی این شهرستان آغاز شده و راهداران مشغول نمک پاشی هستند .
به گفته جعفری به منظور ایمن سازی و برفروبی محورهای مواصلاتی آوج 40 راهدار با استفاده از 12 دستگاه ماشین آلات سنگین در مسیرهای این شهرستان مستقرند .
با ورود سامانه بارش زا و افت دما ، دیشب دمای هوا در آوج به 16 درجه زیر صفر رسید .
بارش برف که ازدیروزدراستان آغازشده است موجب لغزندگی محورهای استان زنجان شده است.
خوشکام ، مسئول مرکز اطلاع رسانی راههای استان گفت:هم اکنون محور خدابنده -همدان ، زنجان -طارم ، وزنجان – قزوین براثرکولاک مقطعی لغزنده است.
وی افزود: گردنه سازین ، خان چایی وقلی کندی هم به دلیل بارش برف دارای مه غلیظ وکاهش دید افقی است.
خوشکام ازرانندگان خواست به زنجیرچرخ مجهزبوده وبااحتیاط بیشتری رانندگی کنند.
بنا برپیش بینی اداره کل هواشناسی استان بارش مقطعی برف تاامشب ادامه می یابد
دمای کنونی زنجان منفی 5 درجه است .
40 روستای سپیدان در محاصره برف قرار گرفت .
ساجدی دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه سپیدان گفت : این تعداد روستا از صبح امروز به دنبال بارش برف در ارتفاعات کوهستانی و بسته شدن مسیرهای ارتباطی در محاصره برف گرفتار شدند .
وی با اشاره به اینکه این روستاها در مناطق خفری،پشت کوه،دهستان کهمر و همایجان قرار دارند افزود: هم اکنون 12 گروه راهداری متشکل ا ز 36 نفر با استفاده ماشین آلات برف روب مشغول بازگشایی مسیرها هستند.
این روستاها بیش از 5 هزار نفر جمعیت دارند .
بارش اولین برف زمستانی چهره استان کرمان را امروز سفید پوش کرد.
بارش برف که از صبح امروز در مناطق مختلف استان کرمان اغاز شده مردم شهرکرمان را پس از سه سال غافلگیر کرد.
اقای سالاری مدیر روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش استان هم اعلام کردمدارس ابتدایی هفت شهر استان هم امروز به علت بارش برف تعطیل شد.
اداره کل راه و شهرسازی هم اعلام کرد به علت بارش برف در مناطق کوهستانی استان،تردد خودروها از طریق زنجیر چرخ امکان دارد.
خانم حبیبی رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان هم پیش بینی کرد بارشها امروز تا چهار شنبه در استان ادامه دراد که این بارشها در مناطق شمالی و غرب استان و شهر کرمان وبصورت برف خواهد بود.
وی افزود: بیشترین بارشها هم مربوط به شهرستانهای سیرجان،بافت و رابر است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی چهار محال و بختیاری گفت : تمامی محورهای ارتباطی چهار محال و بختیاری بویژه محور بروجن به خوزستان لغزنده است.
سرهنگ رفیعی افزود: از مسافران و کسانی که قصد تردد از محورهای چهار محال و بختیاری را دارند خواست ضمن رعایت نکات ایمنی خودروهای خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
وی خاطر نشان کرد: از تردد خودروها بدون زنجیر چرخ در تمامی محورهای استان جلوگیری می شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی چهار محال و بختیاری با بیان اینکه : هم اینک گروههای راهداری و امداد و نجات نیز در محورهای ارتباطی استان مستقر و مشغول امداد رسانی به مسافران هستند افزود :تردد خودروها از محور ارتباطی بروجن به مبارکه به ویژه در محدوده گردنه قامیشلو به کندی انجام می شود.
فرماندار دنا از بازشدن تمامی محورهای اصلی منتهی به این شهرستان خبر داد.
حسینی رضایی دقایقی پیش درگفتگو با خبرنگار واحد خبر گفت:درپی بارش سنگین برف ازساعات اولیه امروز، راههای ارتباطی منتهی به شهرسی سخت ازجمله جاده یاسوج- سی سخت و سی سخت- اصفهان بسته بود که هم اکنون به همت دستگاههای خدمات رسان بازشده است .
وی با بیان اینکه راه ارتباطی چندین روستای این شهرستان همچنان قطع است ازمردم خواست با صبر و حوصله به مدیریت ستاد بحران استان جهت به حداقل رساندن مشکلات کمک کنند.
هم اکنون دوشهرستان بویراحمد ودنا پوشیده ازبرف است و بارش برف همچنان ادامه دارد
هنوز از خسارت احتمالی برف سنگین دوشهرستان بویراحمد ودنا گزارشی مخابره نشده است.
با افزایش برودت هوا در شمال آذربایجان غربی سدها و رودخانه های ماکو یخ بستند.
آقای رستم زاده کارشناس هواشناسی ماکو گفت: برودت هوا در این شهرستان در چند روز گذشته واز آغاز بارش سنگین برف تا کنون بین 17 تا 22 درجه سانتیگراد در نوسان بوده بطوریکه شب گذشته کمینه دمای هوا به 19 درجه زیر صفر رسید.
با افزایش برودت هوا هم اکنون آب پشت سد های شهید جواد قنبری،ماکو و دانالو و همچنین رودخانه های زنگمار،قره سو و آواجیق چای درشهرستان ماکو بطور کامل یخ بسته است.
یخ بستن آب پشت سد ها تمام فعالیت های پرورش و صید ماهی را متوقف کرده است.

فرماندار چرام گفت : بجز منطقه سردسیری طسوج تمامی راههای ارتباطی این شهرستان باز است .
نیکروز گفت : 3 منطقه سردسیری و برفگیر شامل طسوج،امامزاده علی و بیدانجیر در شهرستان چرام وجود دارد که تنها راه روستای طسوج قطع است.
بنا به گفته وی دستگاههای خدمات رسان در حال بازکردن جاده این منطقه هستند.
به گزارش واحد مرکزی خبر بارش برف درکوهستان ها وباران درجلگه های گیلان ازنخستین ساعات بامداد امروز آغاز شده وهمچنان ادامه دارد.
این وضعیت جوی دست کم تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.
پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد وضعیت جوی فردا در گیلان نیمه ابری تا ابری دربعضی مناطق احتمال بارش پراکنده وکاهش تدریجی ابرخواهد بود.
اگرچه وضعیت امروز دریابرای صید وصیادی نامساعد است اما صیادان فردا می توانند برای صید ماهیان استخوانی دل به دریا بزنند.
درحال حاضر رودسر با 8 درجه بالای صفری وجیرنده رودبار با3 درجه
سانتی گراد پایین صفر به ترتیب گرمترین وسردترین شهرهای گیلان هستند.
پلیس راه گیلان هم اعلام کرد جاده پونل به خلخال به علت احتمال ریزش بهمن تا اطلاع بعدی بسته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×