» عمومی » فرهنگی ادبی » ایران آماده تبادل فرهنگی گسترده با ارمنستان است
فرهنگی ادبی

ایران آماده تبادل فرهنگی گسترده با ارمنستان است

آذر 23, 1394 009

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هاسمیک بغوسیان وزیر فرهنگ ارمنستان دیدار کرد و از آمادگی برای برگزاری برنامه‌های مشترک و انتقال تجربیات شهرداری تهران به ایروان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  ، محمود صلاحی در سفر خود به ایروان با هاسمیک بغوسیان، وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان دیدار کرد.

خانم بغوسیان در این دیدار با اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ ارمنستان در گسترش روابط فرهنگی با ایران گفت: در روزهای گذشته دولت این کشور تصمیمات مثبتی راجع به مسجد کبود ارمنستان اتخاذ کرده و نقش فرهنگ در ایجاد دوستی دو کشور بسیار پررنگ است.

وزیر فرهنگ ارمنستان یادآور شد: به تازگی نمایشگاه یک عکاس ارمنی-ایرانی در موزه نسخ خطی ایروان درباره ایران برگزار شد و در بخش ادبیات هم همکاری‌های ویژه‌ای آغاز شده است و عرصه‌ای در فرهنگ و هنر وجود ندارد که برای گسترش همکاری در آن با ایران وارد عمل نشده باشیم. تلاش ما ایجاد همکاری میان هنرمندان دو کشور است.

وی ادامه داد: تولید موسیقی مشترک، انتشار کتاب‌های سه زبانه فارسی، ارمنی و انگلیسی و نیز برگزاری کنسرت مشترک ایرانی-ارمنی از جمله اقداماتی است که می‌توان میان هنرمندان و فرهنگیان دو کشور انجام داد. از انجام کارهای بزرگ نباید بترسیم.

عضو هیئت دولت جمهوری ارمنستان در پایان با اشاره به فجایع تروریسی در خاورمیانه گفت: فکر نمی‌کنیم فرد عاقلی با چکش آثار تاریخی کشور خود را نابود کند. داشتن همسایه‌ای مثل ایران که نسبت به ارزش‌های فرهنگی و میراثش حساسیت دارد، به ما قدرت می‌بخشد. به نظرم تفاهم میان شهرداری تهران و ایروان، می‌تواند موجبات همکاری بیشتر میان دو کشور را فراهم کند.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این دیدار، با تشکر از میهمان نوازی میزبان ارمنی، اشتراکات میان دو ملت را بسیار زیاد دانست و گفت: نژاد دو ملت یکی است و میراث فرهنگی مشترکی داریم. ضمن اینکه فاصله جغرافیایی و زمانی کمی داریم و قلب‌های مردم‌مان به هم نزدیک است.

وی افزود: ارتباطات میان دو ملت، به اقتضای شرایط در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند، ولی ارتباط فرهنگ‌ها هرچه کهن‌تر باشد، سبب تبادل بیشتر میان دو کشور می‌شود. وظیفه ما انتقال فرهنگ پیشینیان به آینده است.

مشاور شهردار تهران در ادامه، یکی از وجوه مشترک ارامنه و ایرانیان را صلح‌طلبی دو ملت برشمرد و یادآور شد: خواست ما، ایجاد آرامش برای تمام مردم دنیاست. ناامنی در عراق، سوریه یا فرانسه مطرود است و پیروان ادیان الهی نیز همه به دنبال آزادی‌اند. کسی که به نام دین آثار فرهنگی را خراب می کند و انسان‌ها را می کشد، به هیچ دینی اعتقاد ندارد.

صلاحی تاکید کرد: مقابله جدی با این افراد منحرف، وظیفه همه مردم دنیاست.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان با اشاره به پیشرفت‌های شگرف تهران در عرصه‌های مختلف گفت: آمادگی داریم تجربیات تهران را در اختیار شهرداری ایروان قرار دهیم. همچنین می‌توانیم با برگزاری هفته فرهنگی ایران-ارمنستان، ساخت فیلم مشترک، امکان نمایش فیلم‌های هنرمندان ایرانی و ارمنی در هر دو کشور و نیز با انتشار نسخه خطی ارزشمند شاهنامه که در اختیار موزه نسخ خطی ایروان است، تبادل فرهنگی گسترده‌ای داشته باشیم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/14/4/1938716.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×