» اخبار ایران و جهان » جابرانصاری: کمک‌های مستشاری ایران به سوریه ادامه می‌یابد؛ اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دی
اخبار ایران و جهان

جابرانصاری: کمک‌های مستشاری ایران به سوریه ادامه می‌یابد؛ اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دی

آذر 23, 1394 0012

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران سوریه گفت: بر اساس درخواست دولت سوریه کمک‌های مستشاری نظامی به این کشور انجام شده و ادامه خواهد داشت، اما تاکنون درخواستی برای حضور نظامی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین جابر انصاری اولین کنفرانس مطبوعاتی خود را به‌عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.

ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود در روابط با عربستان وجود دارد

جابر انصاری در ابتدای سخنانش درباره روابط ایران و عربستان گفت: “عربستان یکی از همسایگان بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می رسد ظرفیت های مهمی برای تغییر فضای موجود است و اگر دولت عربستان اراده قطعی داشته باشد زمینه های تغییر فضای فعلی فراهم خواهد شد.”

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره تعیین سفیر جدید عربستان در ایران هم گفت که سفیر جدید عربستان معرفی شده و اطلاعات بعدی درباره پذیرش وی ارائه خواهد شد.

روند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دی ماه آغاز می‌شود

جابر انصاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: این گزارش پایانی بر ادعاهایی بود که در سال‌های گذشته علیه ایران مطرح بود.

وی در ادامه تشریح کرد که دو ادعا در این زمینه مطرح بود؛ انحراف مواد که آن را نفی کرد و نیز ادعای برخی مطالعات. “بر این باور هستیم که بر اساس روند برجام پرونده ادعاهایی که درباره برخی ابعاد برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده بود عملاً خاتمه خواهد یافت.”

جابر انصاری در ادامه گفت:‌ “اگر روند توافق ها مابین دو طرف نهایی و اجرایی شود در بازه زمانی نیمه دی ماه روند اجرایی توافقات در ارتباط با تحریم‌ها و مسایل دیگر آغاز و انجام می شود.”

وی ادامه داد: “امید است با مجموعه اقدام ها و توافق‌های صورت گرفته و آنچه پیش‌بینی می‌شود که در اجلاس شورای حکام آژانس و مراحل مقدماتی انجام شود، به زودی شاهد آغاز اجرای توافق هسته ای باشیم.”

جابر انصاری درباره روند انتقال اورانیوم به روسیه نیز افزود: “ورود به جزئیات نخواهم کرد، آنچه انجام می‌شود بر اساس برجام و توافقات با روسیه است. کار در مسیر اجراست و تا پیش از آغاز سال میلادی جدید مسیر نهایی خود را طی خواهد کرد.”

کمک‌های مستشاری نظامی ایران به سوریه ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سوریه پرداخت و در این باره گفت: “تاکنون بر اساس درخواست دولت سوریه کمک‌ها و حضور مستشاری نظامی انجام شده و این روند هم ادامه پیدا می‌کند و درخواستی از ایران برای اعزام نیروی نظامی برای سرکوب آشوبگران صورت نگرفته و اگر درخواست شود در زمان خود بر اساس اصول و چارچوب‌های سیاست خارجی ایران بررسی و پاسخ مقتضی داده خواهد شد.”

انصاری درباره نشست معارضه سوری در عربستان اظهارداشت: “مجموعه‌ای از جلسات و نشست‌های معارضه در حال برگزاری است. علاوه بر نشست ریاض اجلاسی هم در شهر حسکه در داخل سوریه با حضور بخش هایی معارضه برگزار شد. همچنین اجلاسی در دمشق برگزار شد و اجلاس دیگری در پاریس در حال برگزاری است.”

وی افزود: “نشست‌های دیگری در نقاط دیگر در حال برگزاری است‌. هدف این نشست‌ها مشخص کردن هیات معارضه سوری است و این مقدمه‌سازی برای گفت و گوی طرفین درگیر یعنی دولت سوریه و گروه‌های معارضه است.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: “دولت سوریه آدرس مشخص دارد و کسی نباید دنبال آن بگردد. یکی از ابعاد پیچیدگی بحران سوریه این است که معارضه جریان منسجمی نیست‌. تعدد گروه‌ها و رقابت بین آنها گاهی بیش از اختلافات آنها با دولت سوریه است و هدف این نشست‌ها این است که مابین معارضه اتفاق نظر فراهم شود و هیات آنها در گفت و گوها مشخص شود.”

وی با بیان این که ما درباره هر کدام از آنها اظهارنظر مستقیم نمی‌کنیم گفت: “آنچه از دید جمهوری اسلامی مشخص است باید مابین گروه‌های مسالمت جوی معارضه که خواهان تغییر و اصلاح در سیاست سوریه هستند با گروه‌های تروریستی که ابزار ترور به شکل گسترده برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند تمایز قائل شد و مرز بین اینها نباید کنار برود چرا که در این صورت عملا مفهوم معارضه مسالمت جو را نفی می‌کند.”

وی تصریح کرد: “دولت سوریه با کسانی که کاری جز فعالیت‌های تروریست ندارند امکان توافق ندارد و این نکته اساسی است . نکته دوم این که تنوع طیف‌های سیاسی معارضه سوریه باید مورد توجه واقع شود و برگزار کنندگان این نشست ها نباید دنبال تحمیل سیاست‌ها خود بر معارضه باشند و به معارضه شکل خاصی بدهند و یا گروه هایی را بر گروه های دیگر ترجیح دهند.”

به گفته جابر انصاری تنها عنصر تمایز بخش بین گروه ها موضع مشخص آنها درباره تروریسم است و غیر از این تمام گروه‌های مسالمت جو که ادعا می‌کنند نماینده بخشی از مردم سوریه هستند می‌توانند در این پروسه مشارکت کنند.

جابرانصاری درباره نشست بین‌المللی درمورد بحران سوریه که قرار است در آینده‌ای نزدیک در نیویورک برگزار شود، گفت: “این گفتگوها با فراز و نشیب در حال طی شدن است و برگزاری اجلاس نیویورک و موفقیت آن منوط به این است که در زمینه دو موضوع اساسی مشخص شدن گروه‌های تروریستی و همینطور گروه‌های معارض مسالمت‌جوی سوری و هیات‌های مذاکراتی، توافق اساسی بین شرکت کنندگان این نشست ایجاد شود.”

وی درباره سطح مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست نیویورک اظهار داشت: “سطح مشارکت ایران و تاریخ برگزاری این نشست نیز منوط به همین مسأله [لیست گروه‌های تروریستی] است.”

اقدامات وزارت امور خارجه درباره نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب

جابر انصاری درباره اقدام های وزارت خارجه پیرامون نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب نیز گفت: “همزمان با انتشار پیام دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب، مجموعه اقدام ها و هماهنگ هایی توسط وزارت امور خارجه برای انتشار درست این پیام در سطح جهان انجام و کارگروه هایی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران بر اساس هماهنگی که در مرکز وزارت با نمایندگی ها انجام شد شکل گرفت.”

وی افزود: “در نخستین گام اضافه بر ترجمه هایی که همزمان با انتشار پیام انجام شده بود، به 17 زبان محلی جهان هم توسط سفارتخانه های ایران ترجمه شد تا زمینه های انعکاس گسترده تر پیام فراهم شود.”

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: “مجموعه ای از تحرکات، اقدام ها و هماهنگی ها در چارچوب دیپلماسی عمومی هم برای پیگیری، طرح و بازنشر ایده ها و فضای کلی پیام در کشورهای مختلف جهان در حال هماهنگی و اجراست که به مرور گزارش آن در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد.”

 

مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا با روح توافق هسته‌ای در تعارض است

اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده که بر اساس آن شهروندان کشورهایی که با آمریکا لغو روادید دارند در صورت سفر به ایران برای ورود به خاک آمریکا باید روادید دریافت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: “مصوبه مجلس نمایندگان ترتیباتی را درباره صدور روادید برای ورود به آمریکا اتخاذ کرده که از دید ما این مصوبه هم با قوانین تجارت آزاد و هم با حقوق بشر مشکل اساسی دارد و همچنین با روح توافق هسته‌ای در تعارض است و هم اکنون وزارت خارجه در حال بررسی است.”

وی افزود: “امیدواریم با توجه قانونگذاران و دولت این کشور ادامه این مسیر طی نشود. ادعای آمریکا برخورد با تروریسم است در حالی که ایران و مردم این کشور از بزرگترین قربانیان تروریسم بوده‌اند.”

جابر انصاری گفت: “اگر آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای اراده جدی نشان دهد می‌تواند فرصتی برای گفتگو درباره همکاری‌های بیشتر در آینده فراهم آورد، اما رفتار کنونی آمریکا چنین قرینه‌ای را نشان نمی‌دهد.”

حوادث نیجریه واقعاً اسباب تأسف شدید جمهوری اسلامی ایران است

جابر انصاری در ادامه سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر آذربایجان و نیجریه در سرکوب و به شهادت رساندن شیعیان این کشورها گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌های ایران با دولت آذربایجان شاهد موفقیت نسبی بود و با این رویداد به‌عنوان یک حادثه برخورد شد نه روند و امیدواریم این فرایند ادامه یابد.

وی درباره حوادث نیجریه هم افزود: حوادث نیجریه واقعاً اسباب تأسف شدید جمهوری اسلامی ایران است.

هنوز تاریخ نهایی برای سفر روحانی به اروپا تعیین نشده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا نیز گفت: هنوز تاریخ نهایی برای سفر روحانی به اروپا تعیین نشده و لغو سفرهای قبلی بر اساس توافق دو طرف انجام شد.

لغو یادداشت تفاهم ایران و آرژانتین درباره آمیا رسما اعلام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره یادداشت تفاهم ایران و آرژانتین نسبت به موضوع آمیا نیز گفت: “این یادداشت تفاهم به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود با این درخواست موافقت کرد و حاصل آن یادداشت تفاهم بود.”

جابری انصاری افزود: “آن چه اتفاق افتاده در مسیر روند قانونی داخل کشور آرژانتین است و تاکنون لغو این یادداشت تفاهم به جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نشده، طبیعی است که اگر رسما اعلام شود اقدامات لازم انجام خواهد شد.”

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/09/23/139409231102116966704854.png

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×