» عمومی » پزشکی سلامت » صحبت با صدای بلند و ضعف شنوایی
پزشکی سلامت

صحبت با صدای بلند و ضعف شنوایی

آذر 18, 1394 0013

آیا می دانستید صحبت با صدای بلند نشانه ای مشکلاتی مانند کم شنوایی در افراد مختلف باشد و ضعف شنوایی این افراد مهمترین عامل برای تشدید این حالت شود با مشاهده این امر بهتر است به درمان به موقع این افراد بپردازید

کاهش شنوایی عارضه‌ای است که به طور ناگهانی یا بتدریج انسان را در سنین مختلف درگیر می‌کند. این عارضه که به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد با روش‌هایی متناسب با منشأ ایجاد بیماری درمان یا کنترل می‌شود.

دکتر ابراهیم رزم پا، متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید: ضعف در شنوایی و کاهش شنوایی به دو گروه کاهش حسی عصبی وهمچنین کاهش انتقالی تقسیم می‌شود. در واقع هنگامی که اختلالات ایجاد شده در قسمت‌های گوش داخلی، ‌عصب شنوایی و مراکز مغزی باشد از آن به کاهش شنوایی حسی عصبی یاد می‌شود و هنگامی که اختلالات ایجاد شده در گوش خارجی، پرده گوش، گوش میانی و استخوانچه‌های گوش باشد بیمار به کاهش شنوایی انتقالی دچار شده است.

دکتر رزم پا با تأکید بر اینکه کاهش شنوایی در سنین مختلف به علل مختلفی نمایان می‌شود، می‌افزاید: افت شنوایی مخصوص سن خاصی نیست گاهی کودکان به دلایلی مانند زمینه ارثی یا تجمع مایع پشت پرده گوش دچار این عارضه می‌شوند و گاهی هم افراد در سنین جوانی یا سالمندی به دلایلی همچون تأثیر عوامل محیطی مانند استفاده از هدفون و قرار گرفتن در معرض صدای بلند به کاهش شنوایی مبتلا می‌شوند. از میان دیگر عوامل ایجاد کننده این بیماری می‌توان به ضربه‌های سنگینی اشاره کرد که به گوش اصابت می‌کند یا حتی تجمع جرم گوش که باعث بسته شدن گوش خواهد شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه این بیماری در بسیاری از موارد قابل درمان است عنوان می‌کند: اگر این بیماری بموقع تشخیص داده شود، می‌توان با تجویز داروهای مناسب و مؤثر مشکل را رفع کرد و البته در موارد پیشرفته بسته به شرایط و وضعیت بیمار می‌توان با استفاده از جراحی‌های کوچک، شنوایی او را به حالت طبیعی برگرداند. متأسفانه گاهی هم شدت بیماری به حدی است که فرد باید از سمعک استفاده کند. این اتفاق بیشتر در کاهش شنوایی حسی عصبی رخ می‌دهد.

او در ادامه به نشانه‌هایی اشاره می‌کند که بیانگر کاهش شنوایی بیمار است: اگر به طور مکرر از اطرافیان می‌خواهید بلندتر یا واضح‌تر صحبت کنند و اینکه در محیط‌های پر سر و صدا نمی‌توانید جملات اطرافیان را به‌خوبی بشنوید یا اگر مجبور هستید صدای تلویزیون را بیشتر کنید تا بهتر بشنوید بهتر است برای بررسی میزان شنوایی به متخصص مراجعه کنید.

به گفته دکتر رزم پا افرادی که در در محیط‌های پرسروصدا کار می‌کنند و آنهایی که بیش از حد از هدفون آن‌هم با صدای بلند استفاده می‌کنند باید بیشتر مراقب گوش هایشان باشند. چراکه این دسته از افراد بیشتر به کم شنوایی حسی عصبی مبتلا می‌شوند.ایران

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/12/22001.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×