» عمومی » علمی آموزشی » چگونه از استرس امتحان دور شویم؟
علمی آموزشی

چگونه از استرس امتحان دور شویم؟

دی 15, 1392 0110

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، مریم رئوفی دکترای روانشناسی ،با تاکید بر این که خانواده‌ها باید در ایام امتحانات محیط آرام و کم استرسی را برای فرزندان خود ایجاد کنند، اظهار داشت: خانواده باید بپذیرد شب امتحان زمان یادگیری‌های جدید نیست و بیش از اندازه به فرزند خود استرس و فشار وارد نکند.

 

به گفته این روانشناس، استرس و فشار بیش از حد در شب امتحان برای اضافه کردن داده‌های جدید باعث می‌شود فرد نتواند از آنچه که در گذشته آموخته به خوبی استفاده کند.

 

وی ادامه داد: شب امتحان تنها زمانی برای مرور آموخته‌های گذشته است و افراد باید تنها به آنچه که در طی سال آموخته‌اند اکتفا کنند.

 

رئوفی در خصوص افرادی که شب قبل از امتحان تا دیروقت بیدار می مانند نیز یادآوری کرد: این کار باعث کاهش کارایی و تمرکز خواهد شد.

 

این روانشناس آشفتگی ذهن را از عوامل تشدید استرس قبل از امتحان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که فرد حس می‌کند حجم زیادی از درسهایش نخوانده باقی مانده و زمان کافی برای مطالعه آن را ندارد، دچار آشفتگی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: بهتر است زمانی که فرد وقت کافی برای مطالعه همه مطالب را ندارد، آنچه که تاکنون خوانده را جمع بندی کند و مطالبی را که از عهده مطالعه آنها در زمان کوتاه برنمی آید کنار بگذارد.

 

رئوفی گفت: استرس فراوان همچنین موجب می شود فرد خواندن مطالب را به تعویق بیندازد و زمان مفید را از دست بدهد.

 

این روانشناس برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی برای خواندن درس‌ها را از جمله روش های کاهش استرس و آشفتگی ذهن در ایام امتحانات دانست.

 

وی با اشاره به راهکارهایی که می تواند استرس لحظه امتحان و سرجلسه را کاهش دهد، افزود: نفس عمیق، شیوه‌های آرام بخش، دعا و توسل می‌تواند استرس جلسه امتحان را کاهش دهد.

 

به گفته رئوفی، نفس عمیق و افزایش اکسیژن رسانی به مغز باعث بیشتر شدن کارایی مغز و استفاده بهتر از محفوظات خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

تعداد دیدگاهها: 1

  1. فاطمه احمدپور

    با تشکر از سایت خوبتون. اگه میشه یه مصاحبه با سید محمد جواد موسوی مبارکه رتبه 3 کنکور ترتیب بدید و در اون راه رسیدن به موفقیت به خصوص تو کنکور رو بپرسید. بی زحمت مفصل توضیح بدند. ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×