» عمومی » فناوری اطلاعات » روباتها جایگزین نیمی از نیروی کار ژاپن می شوند
فناوری اطلاعات

روباتها جایگزین نیمی از نیروی کار ژاپن می شوند

آذر 15, 1394 009

روبات ها و هوش مصنوعی تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده جایگزین نیمی از نیروی کار انسانی ژاپن می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دهه های اخیر، کشورهای مختلف به ساخت و تولید روبات های متفاوتی روی آورده اند که گاهی اوقات مانند ساخت روبات های انسان نما در عین جذابیت اما یکی از سخت ترین شاخه های ساخت روبات محسوب می شوند. روبات های انسان نما به روبات هایی گفته می شوند که دارای شباهت های بسیاری با انسان ها هستند، آنها دارای سر، دو بازو، چشم، پا و … هستند. روبات های انسان نما به سنسورها و همینطور الگوهای خاص و پیچیده ای مجهز شده اند تا بتوانند رفتارهای انسانی مانند دیدن، شنیدن، صحبت کردن و حتی یادگیری را از انسان ها تقلید کنند.

ژاپن را به جرات می توان جزو سردمداران استفاده از روبات ها در زندگی مدرن امروزی دانست.

گزارش جدیدی از سوی موسسه تحقیقاتی Nomura به چاپ رسیده که نشان می دهد در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال آینده نیمی از مشاغل کشور ژاپن با روبات ها یا هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد. این موسسه با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد بیش از ۶۰۰ شغل در ژاپن را مورد هدف قرار داده اند تا نیروی روباتیک و ماشین جایگزین نیروی انسانی شوند.

محققان برای بررسی و همینطور ارزیابی هر یک از مشاغلی که هدف قرار گرفته اند به میزان دشواری یا جریان سیستماتیک توجه داشته و برای انجام آن از یک الگوریتم خاص استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که سیستم های روباتیک، هوش مصنوعی و رایانه ها می توانند به طور تقریبی ۴۹ درصد از این مشاغل را پشتیبانی کنند.

اما آن دسته از مشاغل و حرفه هایی در این ۶۰۰ شغل قرار گرفته اند که نیازمند خلاقیت یا دانش خاصی نباشند و روبات ها و هوش مصنوعی قادر به انجام آنها باشند. در نتیجه، مشاغلی که مبتنی بر داده ها و امور سیستماتیک هستند به روبات ها سپرده خواهند شد. مشاغلی مانند راننده قطار، ماموران امنیتی و پذیرش و …

جایگزینی روبات ها با مشاغل انسانی در حالی است که هنوز مشاغلی که نیازمند گفتگو، خلاقیت یا انجام فعالیت های خاص هستند در سلطه و مدیریت نیروی انسانی باقی خواهند ماند. برای مثال، مشاغلی مانند طراحی مد، کارگردانی، پزشکی، جراحی، ترانه سرایی و … جزو مشاغلی هستند که نمی توانند با روبات ها جایگزین شوند.

در ادامه این گزارش آمده است، درصد مشاغل و نیروی انسانی که می توانند با روبات ها جایگزین شوند در ایالات متحده ۴۷ درصد و در انگلیس نیز ۳۷ درصد است. جایگزینی روبات ها با نیروی انسانی به فاکتورهای اجتماعی مختلفی مانند عرضه و تقاضای نیروی کار نیز مرتبط است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/06/4/1931280.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×