» اخبار ایران و جهان » کدام‌یک از نمایندگان مجلس نهم در دوره بعد حضور خواهند داشت؟
اخبار ایران و جهان

کدام‌یک از نمایندگان مجلس نهم در دوره بعد حضور خواهند داشت؟

آذر 13, 1394 0213

نظرات متفاوتی در رابطه با حضور مجدد نمایندگان مجلس نهم در دوره بعدی ارائه شده که هر کدام در جای خودش نیاز به تامل دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان- مجلس نهم در حال سپری کردن روزهای پایانی خود است و انتخابات دوره بعدی خانه ملت هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود. از این رو تمامی جریان‌ها و نمایندگان فعلی مجلس در پی ورود به مجلس دهم هستند اما پیش‌بینی‌ها نسبت به جریان‌های مختلف متفاوت است و هرکس نظری در این رابطه دارد.
برخی‌ها معتقدند با عملکردی که برخی از نمایندگان مجلس نهم تاکنون داشته‌اند‌، در مجلس دهم حضور نخواهند داشت، این دسته از افراد بر این عقیده هستند که شخصیت‌های وابسته به دولت قبل و کسانی که آنها را افراطی می‌خوانند، نخواهند توانست بار دیگر صاحب یکی از صندلی‌های سبز بهارستان شوند البته مقابل این طرز تفکر افرادی هستند که معتقدند شخصیت‌های متمایل به رئیس جمهور سابق قطعا در این دوره به مجلس راه خواهند یافت.
طبق برخی اظهارنظرها شاید 80 درصد نمایندگان فعلی شانسی برای ورود به مجلس دهم نداشته باشند.
اما بعضی دیگر که به همان طیف “احمدی نژادی” معروفند، این موضوع را رد و تاکید می کنند که با عزم جدی وارد میدان رقابتهای انتخاباتی خواهند شد، عرصه را برای رقیب تنگ خواهند کرد و اکثریت مجلس در دوره بعدی را تشکیل خواهند داد.
از سوی دیگر نظرات شخصیتها درباره برجام قالبهای جدیدی در عرصه سیاست کشور پدید آورده که احتمالا در آرای کاندیداهای نمایندگی مجلس اثرگذار خواهد بود این در حالی است که به زعم برخی افراد، مردم نسبت به موافقت و مخالفت‌های کارشناسانه درباره برجام واکنش منفی نشان نخواهند داد و واکنششان فقط در مقابل رفتارهایی خواهد بود که غیرمنطقی و تبلیغاتی بوده است.
** نیمی از نمایندگان مجلس در هر دوره تغییر می‌کنند
حمیدرضا ترقی از فعالان سیاسی اصولگرا و مسئول امور بین الملل حزب موتلفه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تغییرات هر دوره مجلس نسبت به دوره قبل می گوید: عدم حضور مجدد نمایندگان دوره ای از مجلس در دوره بعد، نشان از نو‌خواهی مردم و تلاش آنان برای بهبود سیستم قانونگذاری کشور دارد، تقریبا در هر دوره نزدیک به نیمی از نمایندگان مجلس تغییر می‌کنند که این امر کاملا طبیعی است.
وی تاکید می کند: موضع‌گیری‌های نمایندگان در مجلس نهم دیدگاه مردم را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ موضع‌گیری‌هایی که با منطق، انصاف و کار کارشناسی همراه بوده مورد قبول مردم است اما موضع‌گیری‌هایی که ناشی از برخوردهای پرخاشگرانه، تند و به دور از انصاف بوده است، قطعا در نظر مردم تأثیر خواهد گذاشت.
**بیش از 80 درصد نمایندگان فعلی مجلس شانس راهیابی به دوره بعدی را ندارند
از سوی دیگر محمدجواد حق شناس از اعضای حزب اعتماد ملی هم در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان، در همین زمینه می گوید: در مجلس آینده با بیشترین تغییرات مواجه خواهیم شد، بیش از 80 درصد نمایندگان فعلی مجلس شانس راهیابی به دوره بعدی مجلس را ندارند البته ما هم مجلس آینده را مجلسی تازه نفس با حضور چهره‌های جدید و مرکب از 3 قطب می بینیم.
** کسانی که هنوز مخالفت جدی برجام هستند موفقیتی در انتخابات مجلس آینده نخواهند داشت

احمد شریف رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به موضوع موافقتها و مخالفتها با برجام و تاثیر آن بر آرای مردمی می پردازد و تصریح می کند: واکنش افکار عمومی به موضوع مذاکرات که منجر به توافق شد، واکنشی مثبت به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده بود.
وی می افزاید: متاسفانه عده‌ای زحمت تیم مذاکره‌کننده را نادیده گرفته و با کلیات مذاکرات مخالفت کردند، با وجود اینکه از سوی مقام معظم رهبری کلیات برجام با در نظر گرفتن ملاحظاتی مورد تایید واقع شد اما متاسفانه برخی نمایندگان سرسختانه منتقد توافقند و  حتی هنوز هم دست از مخالفت برنداشته‌اند.
شریف با بیان اینکه طبیعی است با رویکردی که افکار عمومی نسبت به برجام داشته‌اند، واکنش خودشان را در پای صندوق‌های رای نشان دهند، ادامه می دهد: با انتخابات مجلس دهم رویکرد جامعه نسبت به برجام مشخص می‌شود.
اما صرف نظر از اینکه چه تعدادی از کرسی‌های سبز بهارستان نصیب کدام جناح سیاسی شود واقعیت آن است که در انتخابات پیش روی مجلس محورهایی چون نگاه به برجام در کنار اعتقاد کاندیداها به مقوله ما می‌توانیم و همچنین میزان پای بندی نامزدهای انتخابات به ارزش‌ها گزینه‌هایی هستند که وزن حضور جناح‌های سیاسی در کرسی‌های مجلس آینده را مشخص خواهد کرد.
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/9/5/3840584_976.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 2

  1. احسان

    نماینده …… درمجلس باوجودی که کلیات برجام توسط م قام معظم رهبری تاییدشده ظاهرامخالف برجام هستند وزحمات تیم مذاکره کننده رانادیده میگیرند.

  2. مجید

    مقاله زیبایی بود و وصف شهرستان ما
    اول اینکه نماینده مون در صف مخالفان برجام بود که خود جای تامل وتفکر داره وعملکرد نه چندان ……
    چشم ها را باید شست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×