» عمومی » فناوری اطلاعات » پهپادهای سنسوردار به نجات انسان‌ها می‌شتابند
فناوری اطلاعات

پهپادهای سنسوردار به نجات انسان‌ها می‌شتابند

آذر 10, 1394 008

محققان موفق به ساخت پهپادهایی مجهز به سنسور شده اند که می تواند در هنگام بلایای طبیعی به نجات انسان ها بشتابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال های اخیر، پهپادها به بخش های مختلفی مانند مصارف نظامی، حمل بسته های پستی و … وارد شده اند. پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین مورد توجه بسیاری از مخترعان قرار گرفته اند به طوری که پهپادها با قابلیت های جدیدی عرضه می شوند تا بتوانند کاستی یا ضعف های پهپادهای گذشته را بپوشانند.

استفاده از تکنولوژی در بلایای طبیعی بسیار سودمند بوده و با کمک آن می توان به نجات قربانیان پرداخت. پهپادها با استفاده از دوربین های مادون قرمز و حتی هوش مصنوعی می توانند یکی از فناوری های کارآمد در چنین حوادثی باشند.

محققان کمپانی IntelliNet Sensors در کالیفرنیا موفق به ساخت پهپادی با نام Lynx۶-A شده اند که با استفاده از سنسورهای کوچک به دنبال فراهم کردن یک تیم نجات است. تیم نجات پهپادها می توانند ضربان قلب و تنفس افرادی که در اثر وقوع بلایای طبیعی در زیر آوار مانده اند را شناسایی کرده و به کمک آنها بشتابند.

از دیگر ویژگی های این تیم نجات باید به شناسایی افرادی که از ساختمان ها سقوط کرده یا دچار حریق شده اند اشاره کرد. پهپادها در ابتدا برای انجام ماموریت های جاسوسی طراحی شده بودند اما به مرور وارد ساختارهای دیگری شدند، این پهپاد می تواند افرادی که برای انجام ماموریت های جاسوسی در مکان های خاصی پنهان شده اند را نیز شناسایی کند.

سیستم  Lynx۶-A مجهز به یک دوربین micro HD video شده تا بتوان آن را از دور هدایت کرده یا دارای سنسوری است که می تواند تغییرات در نشانه های الکترومغناطیسی از فضا را تشخیص دهد. سنسورهای  IntelliNet که در پهپاد  Lynx۶-A استفاده شده اند، قادر به تشخیص ضربان قلب و تنفس از راه دور هستند. این پهپاد تغییرات در نشانه های الکترومغناطیسی فضا که حامل نشانه هایی از حیات هستند را شناسایی می کند. سپس داده ها به نموداری برای پردازش بیشتر ارسال می شوند.

دکتر فرد محمدی، مدیر  IntelliNet Sensors درباره این پروژه می گوید:« با فرود از راه دور این سنسور در نقاط مختلف یک سایت می توان به نجات انسان های بیشتری در مراحل اولیه حادثه پرداخت. این استقرار سریع در مناطق بحرانی می تواند بسیار کارآمد باشد.»

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/01/4/1926040.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×