» انتخاب دهم » انتخاب دهم: اندک اندک جمع دوستان می رسد
انتخاب دهم - یادداشت

انتخاب دهم: اندک اندک جمع دوستان می رسد

آذر 7, 1394 009

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات حساس و سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی، لازم دیدم در این یادداشت مطالبی را در خصوص ملاک ها و شاخص های یک نماینده اصلح بیان نمایم، باشد که با سرلوحه قرار دادن و بررسی دقیق و کارشناسانه ملاک های شایسته یک نماینده در انتخابات اسفند ماه، بتوانیم نماینده ای لایق و شایسته برای توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان انتخاب نماییم.نکته اول که متاسفانه بدلیل ناآگاهی برخی از مردم،افراد فرصت طلب نهایت استفاده را از ناآگاهی مردم می نمایند، و در تبلیغات انتخاباتی به نحو احسن از این فرصت استفاده می کنند. که نمونه آن، دم زدن از برخی شعارهایی است که خارج از حیطه و اختیار یک نماینده است که متاسفانه در برخی از جلسات انتخاباتی مشاهده می شود که برای مثال با اعلام رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در شهرستان از سوی کاندیدایی مردم کف و سوتشان تا چند محله می رود و خوشحال از اینکه با رای دادن به این شخص دیگر بچه ام بیکار در خانه نمی ماند و یا اینکه از فلانی قول گرفتم که اگر به او رای بدهم بچه ام را کارش را تضمین می کند. ولی لازم است بدانیم که کارهای اجرایی در حوزه اختیار نماینده نیست و اگر کسی در سخنرانی ها و تبلیغات، از رفع بیکاری شهرستان و ایجاد اشتغال – ساختن اماکن و کارهای عمرانی مثل ساختن مساجد و حسینیه و مدرسه و یا وام دادن و رفع مشکل سربازی و… صحبت نمود، این افراد نماد مکتب ماکیاولی هستند که می خواهند از هر ابزاری برای رسیدن به کسب قدرت استفاده کنند، لذا شایسته است که مردم فریب این چنین افراد را نخورند و هشیارانه در مقابل این شعارهای عوام فریبانه بایستند. نکته دوم اینکه آدمی که دارای فساد مالی یا اخلاقی یا عقیدتی یا سیاسی باشد به درد مجلس نمی خورد.

در تبلیغات کاندیداها به بحث هزیته انتخابات و راههای تامین بودجه مالی تبلیغات اشخاص، توجه کافی نمایید. اگر فردی مخارج تبلیغاتش زیاد است و افراد سرمایه دار از آن حمایت می کنند، در صورت انتخاب آن شخص به نمایندگی، دیگر آن شخص نماینده مردم نیست، بلکه نماینده و وامدار طبقه ثروتمندی است که با پول آنان به مجلس راه یافته است و تلاش می کند که در نمایندگی اش، در مقابل برخی از برنامه های دولت کوتاه بیاید چرا که برای مثال آن قشر ثروتمند، نماینده را وادار می کنند که چون من مجری فلان پروژه راهداری هستم، باید از وزارت راه دفاع کنی تا با پروژه من موافقت کند. این افراد به معنای کلی،استقلال نمایندگی را ندارند و دیگران برای آنها تصمیم می گیرند.

مردم باید آگاه باشند و جلوی نماینده ای که می خواهد با پول خرج کردن زیاد، به مجلس برود را بگیرند. مرفهین بی درد به درد مجلس نمی خورند، کسی که می خواهد نماینده مردم باشد نباید اهل سو استفاده از مردم باشد. نماینده مردم باید طعم فقر را چشیده باشد تا مدافع پابرهنگان و محرومان باشد. اگر کسی وامدار دستگاه ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت دیگران باشد، دیگر نمی تواند برای مردم دلسوزی کند. نماینده آتی شهرستان مبارکه باید فردی با برنامه باشد و قبل از اعلام کاندیداتوری اش ، باید برنامه هایش را برای توسعه همه جانبه شهرستان اعلام کرده باشد و به محک نظر مردم گذاشته باشد. نماینده آتی شهرستان باید در مشاجرات و مواضع سیاسی دولت و مجلس، زیرکانه عمل کند و در این گونه مباحث منافع موکلانش را بر سایر منافع دیگر، ارجحیت دهد.

نماینده آتی شهرستان باید از رفتار عوام فریبانه و پوپولیستی، پرهیز کند و توانایی ایجاد روابط کاری خوب با مسئولان شهرستان مخصوصا شرکت فولاد مبارکه برقرار کند. نماینده اتی بایداستقلال عمل دیگر نهادها انها را به رسمیت بشناسد و این چنین نباشد که در عزل و نصب ها مخصوصا انتصاب شهردارها و دیگر ادارت دخالت نماید و مجبور شود در عرض چند ماه چندین فرماندار مجبور به تغییر شوند و با این کار اصل شایسته سالاری را نقض کند و اعضای ستاد و هوادارنی که طی چند روز با چند تا پوستر زدن و شعار دادن از وی حمایت نموده اند را به سمت ریاست اداراتی مثل اداره ……و اداره…….نصب نماید، .نماینده نباید خارج از حوزه اختیارات و وظایفش عمل کند.

عباس ابوطالبی کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال سیاسی اجتماعی

 

http://www.nasr19.ir/wp-content/uploads/2012/02/n00448353-t.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×