» اخبار ایران و جهان » ایران متمایل به دریافت تسلیحات دفاعی روسیه است
اخبار ایران و جهان

ایران متمایل به دریافت تسلیحات دفاعی روسیه است

آذر 4, 1394 0012

مشاور نظامی و همکاری های فنی رئیس جمهور روسیه امروز از علاقه مندی ایران به دریافت تسلیحات دفاعی روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مشاور رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ایران علاقه مند است تمامی انواع تسلیحات روسی را در اختیار داشته باشد، نه فقط اس ۳۰۰ را.

«ولادیمیر کوژین» مشاور نظامی و همکاری های فنی رئیس جمهور روسیه امروز در اظهاراتی به خبرنگاران گفت: طرف ایرانی علاقه مند به همکاری نظامی-فنی با روسیه است. تا کنون قرارداد سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ را با تهران به امضا رسانده ایم.

وی ادامه داد: ایرانی ها علاقه مند هستند تا طیف گسترده ای از تسلیحات دفاعی ما را در اختیار داشته باشند؛ چرا که در دوران تحریم و به مدت چند سال آن ها را ارتقاء نداده اند. به صورت کلی این امر در مورد نیروی هوایی، دریایی و زمینی دارای مصداق است.

در این راستا، «سرگئی چمزوف» مدیر اجرایی شرکت دولتی دفاعی روسیه موسوم به «روس تِک» ۱۸ آبان ماه سال جاری به خبرگزاری ریانووستی گفته بود: روسیه و ایران قراردادی را برای تحویل سامانه های دفاع موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ به امضا رسانده اند.

مدیر اجرایی شرکت دولتی دفاعی روسیه با اشاره به اینکه عربستان سعودی «چند بار» به سراغ این شرکت آمده و از آن خواسته است تا این تجهیزات را به ایران تحویل ندهد، تصریح کرد: ۵ سال قبل و حتی الان یعنی تا زمان کنونی … ما مکرراً گفته ایم که اس-۳۰۰ توانایی تهاجمی ندارد و نمی تواند کشورهای همسایه را تهدید کند. در صورتیکه کشورهای خلیج فارس قصد حمله به ایران را ندارند، چرا باید احساس تهدید کنند؟ این تجهیزات، تجهیزاتی دفاعی به شمار می آیند.

قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۷ منعقد شد. بر اساس این قرارداد، مسکو متعهد شده بود که ۵ سامانه دفاع موشکی میان برد اس – ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. اما برنامه تحویل این موشک ها در سال ۲۰۱۰ و به بهانه اعمال تحریم های سازمان ملل متحد لغو شد.

در واکنش به این اقدام، ایران با درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه، به دیوان بین‌المللی داوری در ژنو شکایت کرد تا این که روز دوشنبه ۱۳ آوریل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

گفتنی است این سامانه موشکی قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد، گفته می شود این سامانه همچنین قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/26/4/1809295.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×