» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » جزئیات دستگیری سرکرده عاملان‌ حمله به سفارت
اخبار ورزشی

جزئیات دستگیری سرکرده عاملان‌ حمله به سفارت

دی 11, 1392 1014

روزنامه السفیر لبنان جزئیات دستگیری سرکرده گردان عبدالله عزام را که مسئولیت انفجارهای نزدیک سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته بود، منتشر کرد.

به گزارش فارس روزنامه لبنانی «السفیر»، به نقل از منابع آگاه درباره چگونگی دستگیری ماجد الماجد سرکرده سعودی گردان عبدالله عزام که مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته است نوشت: ارتش لبنان در عملیاتی بی نظیر دستاورد امنیتی بزرگی در آغاز سال نو میلادی برای خود محقق کرد که آن هم دستگیری فرمانده گردان عبدالله عزام وابسته به القاعده در بلاد شام بود.

بر اساس اطلاعات دریافتی الماجد پس از اینکه در درگیری های القلمون سوریه زخمی شده بود بیش از یک هفته در بیمارستان المقاصد بیروت با هویت جعلی تحت درمان بود و پنجشنبه گذشته از بیمارستان مرخص شد و نیروهای اطلاعاتی ارتش لبنان وی را کاملا تحت نظر داشتند و هنگامی که الماجد تحت حفاظت امنیتی عناصر القاعده در حال انتقال از بیمارستان المقاصد به منطقه البقاع بود نیروهای اطلاعات ارتش در جاده بین المللی منطقه بعبدا و در نزدیکی وزارت دفاع در منطقه «یرزه» در عملیات کمینی وی را دستگیر کردند.

گفته اند که پس از دستگیری وی، این موضوع ابتدا به نهاد قضایی لبنان و دولت سعودی اطلاع داده شد.

این تروریست سعودی از سوی عربستان، لبنان، مصر، اردن و چند کشور غربی به ویژه آمریکا تحت تعقیب است.

با وجود تلاش ارتش لبنان برای مخفی نگه داشتن موضوع دستگیری این تروریست سعودی، این خبر به سرعت به رسانه ها درز کرد.

بر اساس اطلاعات رسیده، ماجد الماجد طی ماه های گذشته از اردوگاه عین الحلوه به سوریه رفته تا با ابومحمد الگولانی سرکرده جبهه النصره بیعت کند و با زهران علوش یکی از سرکرده های النصره در القلمون اقامت داشت و اخیرا از سوریه به اردوگاه عین الحلوه بازگشته بود.

ماجد الماجد یک تبعه سعودی است که از تابستان 2012 سرکردگی گردان عبدالله عزام وابسته به القاعده را برعهده دارد.

بر اساس اطلاعات خبری الماجد سومین تبعه سعودی است که سرکردگی گردان های عبدالله عزام را برعهده دارد، «صالح القرعاوی»، فرمانده نظامی این گردان بوده و «سلیمان حمد الحبلین» نیز کارشناس مواد منفجره در این گردان بوده است و این دو تبعه سعودی از سوی آمریکا تروریست های بین المللی خوانده می شوند اما الماجد دارای این صفت نبوده است.

القرعاوی در سال 2004 گردان های عبدالله عزام را بنیانگذاری کرد تا شاخه القاعده در عراق باشد و اهدافی را در منطقه هدف بگیرد و عبدالله عزام استاد اسامه بن لادن سرکرده معدوم القاعده است.

یک منبع بسیار آگاه به روزنامه السفیر گفت: طرف های رسمی لبنان در ساعات آتی در بیانیه ای رسمی خبر دستگیری الماجد را اعلام خواهد کرد.

به نوشته السفیر ارتش لبنان همزمان با بازداشت الماجد اقدامات امنیتی و نظامی پیشگیرانه برای مقابله با هر گونه انتقام گیری القاعده یا گردان های عبدالله عزام به اجرا گذاشته است.

الماجد به اتهام دست داشتن در چندین عملیات تروریستی در لبنان و خارج این کشور تحت تعقیب قرار داشت که از جمله آن حمله به سفارت ایران در بیروت در اکتبر گذشته بود.

گردان های عبدالله عزام تاکنون مسئولیت چندین انفجار در مناطق طابا، تویبع و شرم الشیخ مصر  در سال 2004 و حمله به دو ناو آمریکایی در بندر العقبه در سال 2005، حمله به گردشگران خارجی در نزدیکی موزه مصر  و انفجار انتحاری علیه نفت کش ژاپنی در نزدیکی ساحل امارات در سال 2010 را برعهده گرفته است.

آمریکا نیز گردان های عزام را در بیست و چهارم ماه مه 2012 در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و عناصر آن را تحت تعقیب قرار داده بود.

انفجارهای تروریستی 28 آبان مقابل سفارت ایران در بیروت منجربه شهادت 25 تن از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان و همچنین زخمی شدن بیش از 150 تن شد.

در این انفجار‌ها به وسیله یک عامل انتحاری سوار بر موتور سیکلت و یک خودروی بمب گذاری شده با فاصله زمانی چند دقیقه و در فاصله 10 متری از سفارت جمهوری اسلامی ایران در منطقه الجناح در بیروت رخ داد که بر اثر آن حجت الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان به شهادت رسید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×