» عمومی » پزشکی سلامت » راه‌های سم‌زدایی از بدن در روزهای آلوده
پزشکی سلامت

راه‌های سم‌زدایی از بدن در روزهای آلوده

دی 11, 1392 108

تولید آلاینده ها و سموم متعدد یکی از چالش های دنیای صنعتی است، موادی که روزانه انسان و سایر موجودات زنده را مورد هدف قرار داده است. تصفیه سمومی ناشی از آلودگی های صنعتی، هوا و مسمویت با فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک نیازمند شناسایی تازه ترین راههای مقابله دراین زمینه است.

این سموم از کجا وارد بدن ما می شوند؟ با استفاده از چه روش هایی می توان این عناصر مضر را از بدن خارج کرد؟

بطور کلی سموم موجود در بدن به دو گروه عمده تقسیم می شوند. بخش بزرگی از این سموم مثل مواد به جا مانده از سموم گیاهی و آفت کش ها، فلزات سنگین ناشی از آلودگی هوا، انواع دخانیات و آلودگی های صنعتی از خارج وارد بدن انسان می شوند .

دسته ای دوم نظیر سمومی که از تجزیه مواد غذایی و داروها در بدن تولید می شوند، نیز حاصل تجزیه مواد در بدن هستند.

منابع تولید سموم و راه های ورود آن به بدن
قطعا مصرف سیگار یکی از راه هایی است که بدن را مورد هجوم مواد سمی قرار می دهد. اما راه های دیگری نیز وجود دارد که به راحتی می تواند مواد سمی را وارد بدن کند. هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم، نوشیدنی ها و داروها نیز می توانند از راه های ورود مواد سمی به بدن باشند.

همچنین فشارهای جسمی و روحی که شیوه زندگی مدرن به انسان تحمیل می کند، سمومی را در بدن تولید می کند.

لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر اسپری های ضد عرق، لامپ های فلورسنت و قند تصفیه شده از جمله منابعی است که مواد سمی در آن به وفور یافت می شود.

همچنین قند بالای موجود در این نوشیدنی های غیرالکلی، علاوه بر آسیب به دندان ها می تواند کربنات سدیم زیادی را به بدن وارد کند.

مواد نگهدارنده و مواد افزودنی موجود در غذاهای کنسرو شده از جمله سمومی هستند که به طور روزمره به بدن انسان وارد می شوند.

از طرفی فلوراید و کلر موجود در آفت کش ها به راحتی با آب مخلوط شده و وارد بدن انسان می شوند.

همچنین تابش امواج مغناطیسی به بدن از طریق تلفن همراه که امروزه به سادگی در دسترس همگان یافت می شود، سبب می شود سمومی در بدن انسان تولید شده و به ارگان های بدن آسیب برسانند.

سم زدایی چیست؟
وقتی سموم و آلاینده ها وارد بدن می شوند، ابتدا کبد و سپس کلیه ها اقدام به جذب آن ها از طریق خون می کنند و در مرحله بعد به کمک مکانیسم های مختلف این سموم را به خارج از بدن هدایت می کنند که به این روند، پاکسازی خون یا سم زدایی گفته می شود.

سم زدایی به هضم بهتر غذا و کسب انرژی کمک می کند و سبب می شود که فرد احساس بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

چه عواملی به بهبود روند سم زدایی کمک می کنند؟
عواملی چون مصرف روزانه و مداوم انواع سبزیجات و میوه های تازه می تواند نقش به سزایی در تسریع و بهبود روند سم زدایی داشته باشد. مثلا رژیم های غذایی مملو از فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان می تواند سبب افزایش انرژی، افزایش سوخت و ساز بدن و تسریع فرآیند سم زدایی در بدن گردد.

فیبرها با افزایش حرکات روده و از سوی دیگر با اتصال به سموم موجود در روده ها در فرآیند دفع سموم از بدن نقش مهمی دارند.

میوه هایی نظیر سیب سبز، مرکبات به خصوص لیمو ترش، سبزیجات تازه نظیر تربچه، کلم بروکلی، دانه های روغنی مانند گردو و بادام، جلبک های سبز خوراکی نظیر کلرلا ولگاریس ( Chlorella vulgaris)، اسپیرولینا پلاتنسیس (spirulina platensis) و نوشیدنی هایی نظیر چای سبز از بهترین منابع طبیعی جهت دفع سموم از بدن هستند.

از جمله ترکیبات موثر دیگر در فرآیند سم زدایی، کلروفیل رنگ دانه سبز موجود در گیاهان است که درفرآیند فتوسنتز گیاهان نقش دارد و اعتقاد بر این است که این ماده با توجه به شباهت ساختار مولکولی اش به هموگلوبین خون می تواند در حفظ سلامت انسان موثر باشد. کلروفیل می تواند موجب پاکسازی جریان خون، از بین رفتن بوی بد دهان، بی اثر شدن مواد سرطان زا و جلوگیری از فساد دندان ها گردد.

کلروفیل با کمک به دفع سمومی نظیر استالدهیدها (عامل خستگی و خماری) و هیستامین ها (عامل آلرژی و حساسیت، اثرات مثبتی در زندگی فرد می گذارد.

جلبک های سبز از غنی ترین منابع کلروفیل در دنیا به شمار می روند و یکی از دلایل پر مصرف بودن ریزجلبک های خوراکی در کشور ژاپن اثرات پاک کنندگی آن ها است. کلروفیل، فیبرها و ترکیبات پلی ساکاریدی ویژه موجود در این جلبک ها با فلزات سنگین، سموم باقی مانده از حشره کش ها و داروها و سایر آلاینده های موجود در بدن پیوند برقرار کرده و آن ها را از طریق مدفوع دفع می کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم جلبک کلرلا ولگاریس حداقل به مدت 1 ماه و به مقدار 2 تا 3 گرم در روز، بهبود روند پاکسازی بدن از سموم را به دنبال دارد.

از سوی دیگر فیبرهای گیاهی در هضم بهتر مواد غذایی موثر بوده و با کمک به افزایش حرکات طبیعی روده و برطرف نمودن مشکلاتی نظیر یبوست (که باعث ماندگاری طولانی مواد زاید در روده ها می گردد) موجبات سلامتی دستگاه گوارش را فراهم می آورند.

یک مطالعه بالینی در دانشگاه تویاما در کشور ژاپن که بر روی 30 بیمار مبتلا به مسمومیت با فلزات سنگین انجام شده است، نشان می دهد که مصرف روزانه 6 گرم ریزجلبک کلرلا ولگاریس می تواند در کاهش درجه مسمومیت خونی افراد تاثیر به سزایی داشته باشد.

انتخاب مواد غذایی نامناسب، مشکلات گوارشی و استرس می تواند میزان سم را در بدن افزایش می دهند.

این گردش دایمی سموم در بدن، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به سیستم ایمنی وارد کند.

همچنین تمامی ارگان های حاضر در فرایند سم زدایی شامل روده ها، کبد، کلیه ها، پوست و دستگاه تنفسی می توانند به سرعت از مواد سمی انباشته شوند.

با استفاده از یک رژیم مناسب سم زدایی می توان از این ارگان ها حفاظت کرده و به آن ها در دفع مواد سمی بدن کمک کرد:

  1. 1. مصرف انواع مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذایی.
  2. 2. مصرف روزانه چای سبز به همراه چند قطره آب لیموی تازه برای محافظت از کبد.
  3. 3. مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین C . این ویتامین با تولید گلوتاتیون (یک آنتی اکسیدان قوی) در بدن به دفع سموم کمک می کند.
  4. 4. خوردن حداقل 8 لیوان آب در روز. چرا که آب به طور طبیعی تمام مواد اضافی بدن، سموم و ناخالصی ها را از راه های مختلف نظیر ادرار و عرق به بیرون می فرستد.
  5. 5. زندگی بدون استرس و سرشار از انرژی مثبت.
  6. 6. تنفس عمیق و ورود اکسیژن به بدن.
  7. 7. سونا راه مناسبی برای افزایش تعریق و خروج سموم از بدن است.
  8. 8. ورزش و فعالیت بدنی. یک ساعت ورزش در روز بهترین راه برای کمک به سم زدایی است. در هنگام ورزش تنفس تندتر و جریان خون سریع تر شده و در نتیجه تعریق بیشتر و حجم ادرار افزایش می یابد.
  9. 9. مصرف سیر، کلم، جعفری، ترب سیاه، کنگر فرنگی، چغندر قند و مارچوبه در رژیم غذایی نیز به بدن کمک می کنند تا سموم و مواد زاید به ویژه آلودگی هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند.
  10. 10. میوه های قرمز رنگ جزو میوه های سم زدای فوق العاده محسوب می شوند. در بین میوه های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×