» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » عاقبت شوخی بابک زنجانی با یوروهای نفتی
اخبار ورزشی

عاقبت شوخی بابک زنجانی با یوروهای نفتی

دی 11, 1392 0010

اگر چه هنوز در مورد علت بازداشت بابک زنجانی میلیاردر ایرانی و جزئیات آن به صورت رسمی از سوی منابع قضایی خبری منتشر نشده است، اما به نظر می رسد پرداخت نکردن بدهی 2 میلیارد و 600 میلیون یورویی این تاجر که فعالیت خود را با فروش پوست آغاز کرد، علت اصلی بازداشت وی است.

با بازداشت بابک زنجانی در روز دوشنبه (نهم دی ماه) پرونده این میلیاردر که در ماه های اخیر به چهره شناخته شده ای نزد مردم تبدیل شده است، ابعاد جدیدتری یافت.

مسئله بازنگرداندن بدهی های زنجانی به دولت از مدت ها پیش خبرساز بود و خبرهای ضد و نقیضی در مورد بازپرداخت این مبالغ بسیار هنگفت منتشر شد تا اینکه بانک مرکزی روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که بدهی چند میلیارد دلاری زنجانی از بابت فروش نفت پرداخت نشده است.

ماجرای بدهی بابک زنجانی زمانی جنبه جدی تری یافت که اعلام شد سند پرداخت بدهی وی جعلی است و واقعیت ندارد.

امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت : بابک زنجانی با پرداخت رشوه یک میلیون دلاری از بانک مرکزی تاجیکستان یک گواهی جعلی مبنی بر پرداخت بدهی خود به ایران دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه زنجانی، مسوولان و ملت ایران را به تمسخر گرفته است، تصریح کرد: در حالی که زنجانی خود را طلبکار دولت می داند، کمیته تحقیق و تفحص پرونده او را دارای ابهامات و حتی درگیر بودن در پرونده تامین اجتماعی و مساله پولشویی در کشور نیز ترکیه تشخیص داده است.

جالب این که به دنبال دستگیری میلیاردر ایرانی در تهران که اولین شب خود را در زندان اوین سپری کرده است، بانک مرکزی تاجیکستان نیز سابقه هرگونه همکاری با این تاجر میلیاردر را تکذیب کرد.

بابک زنجانی 43 ساله که ادعا می کند کار خود را با فروش پوست گوسفند آغاز کرده است در حال حاضر دارای شرکت هواپیمایی، هتل و ده ها شرکت تجاری و بازرگانی در ایران، دوبی، تاجیکستان، مالزی و ترکیه است و به گفته خود 17 هزار کارمند تحت نظرش کار می کنند و ماهانه 29 میلیارد تومان از او حقوق می گیرند.

در مورد علت بازداشت نامبرده که این روزها به میلیاردر ایرانی شهرت یافته است، دلایل مختلفی ذکر می شود اما به گفته مصطفی افضلی فر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، پرداخت نکردن بدهی از بابت فروش نفت به وزارت نفت علت اصلی بازداشت وی است.

وی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس پرونده موجود در کمیسیون اصل 90 زنجانی باید مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون یورو بابت فروش نفت و مواد پتروشیمی به حساب وزارت نفت واریز می کرد ولی با توجه به عدم اجرای تعهدات قبلی، دستگیری وی اهرمی برای بازگرداندن حقوق ملت ایران است.

وی اظهار داشت: این موضوع به طور مستمر پیگیری شده است اما تا کنون بابک زنجانی نسبت به واریز این میزان درآمد حاصل از فروش نفت خودداری و به تعهدات خود عمل نکرده است .

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: مدارک و مستنداتی که زنجانی در خصوص پرداخت درآمد حاصل از فروش نفت به حساب وزارت نفت ارایه کرده، مطابق بیان بعضی ها جعلی است و محکمه پسند نیست.

افضلی ادامه داد: برای بررسی این موضوع از مسوولان بانک مرکزی دعوت و تاکنون نیز یک جلسه برگزار شده است.

به گفته وی، شنبه هفته آینده نیز جلسه ای در این ارتباط تشکیل می شود.

علی یونسی، دستیار رئیس جمهور ایران در امور اقوام نیز با اشاره به تاخیر در دستگیری بابک زنجانی اظهار داشت: شاید دستگاه قضایی می خواسته با کمک خود این متهم، اموال را بازگرداند.

وی اظهار داشت: قوه قضائیه قطعاً تلاش داشته تا قبل از دستگیری اموال بازگردانده شود.

پس از بازداشت زنجانی، اخباری مبنی بر احتمال خروج وی از بازداشتگاه با گذاشتن وثیقه منتشر شد.

در این راستا، یک منبع آگاه عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد آزادی زنجانی با ارایه وثیقه ممکن نیست و این میلیاردر ایرانی همچنان در زندان اوین خواهد ماند.

خاطر نشان می شود که اتهامات بابک زنجانی تنها به پرداخت نکردن بدهی حاصل از فروش نفت محدود نیست و گفته می شود که وی در پرونده فساد مالی در سازمان تامین اجتماعی نیز دخالت دارد.

البته به نظر نمی رسد بازداشت وی در روز گذشته ارتباطی با فساد تامین اجتماعی داشته باشد.

همچنین پس از افشای فساد مالی گسترده در میان دولتمردان ترکیه، روزنامه های ترکیه از ردپای بابک زنجانی در این پرونده فساد خبر دادند.

روزنامه تودیز زمان ترکیه روز چهارشنبه گذشته نوشت که رضا ضراب، سرمایه دار ایرانی تبار تبعه ترکیه در اعترافات خود از بابک زنجانی به عنوان رئیس خود در این فساد مالی گسترده نام برده است.

البته هنوز در مورد ارتباط احتمالی بازداشت زنجانی با فساد مالی ترکیه خبری منتشر نشده است و محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می کند در این مورد اطلاعی ندارم.

انتشار خبر بازداشت میلیاردر ایرانی در تهران و انتقال وی به اوین در دو روز گذشته با وجود تعطیلی روز سه شنبه در رسانه داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×