» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » پیام آشتی جویانه رهبر کره شمالی به مناسب آغاز سال 2014
اخبار ورزشی

پیام آشتی جویانه رهبر کره شمالی به مناسب آغاز سال 2014

دی 11, 1392 0033

پیام رهبر جوان کره شمالی از تلویزیون سراسری این کشور پخش شد.

کیم جونگ اون که کشورش سال 2013 را با تنش ها فزاینده و تحولات پیچیده درشبه جزیره کره و شروع تغییرات درداخل پشت سرگذاشت پیامی آشتی جویانه خطاب به همسایه جنوبی خود ارائه کرد.

شبه جزیره کره شصت سال پس ازامضا یک پیمان متارکه جنگ و درحالی که هیچ پیمان صلحی بین سئول و پیونگ یانگ امضا نشده سال 2013 را پشت سر گذاشت.

اولین ماه سال 2013 با تنش ها آغاز شد. کره شمالی با یک فروند راکت دوربرد (اونها – 3) یک ماهواره را در مدار زمین قرار داد و شورای امنیت زیر فشار آمریکا و رایزنی های کره جنوبی با تصویب قطعنامه تحریمی به آن پاسخ داد.

کره شمالی هم ساکت نماند و درماه بعداز آن یعنی درفوریه 2013کار را با یک آزمایش اتمی جدید دنبال کرد که برخی کارشناسان تحلیل کردند پیونگ یانگ تحت رهبری کیم جونگ اون به غربی ها و همسایگان نشان داد با زبان زور نمی شود با این کشور صحبت کرد.

ˈیانگ مون جین ˈ استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول براین باورست که در اوج این تنش ها شاید بهترین راه و البته اولین گزینه مناسب شروع رایزنی ها و گفت و گوها باشد.

این درست همان چیزی است که پکن برآن تاکید می ورزد. دولت چین بارها در سال گذشته میلادی بر شروع گفت و گوهای شش جانبه تاکید کرد.

روند اوضاع هم نشان می دهد از پایان سال 2008 میلادی که این مذاکرات به بن بست رسیده وضعیت شبه جزیره کره هر روز بحرانی تر شده و تنش ها در روابط کره شمالی با ژاپن، آمریکا و کره جنوبی بیشتر شده است.

اما خواست چین به آسانی محقق نمی شود زیرا اختلافات بسیار زیاد است و شروع گفت و گوها کار ساده ای نیست و توافق درآن راحت بدست نمی آید.ضمن آنکه آمریکا و کره جنوبی توقف برنامه هسته ای کره شمالی را پیش شرط هرگونه گفت و گویی دانسته اند.

اکتبر 2013 ˈوو داویˈ نماینده چین در مذاکرات هسته ای به آمریکا رفت و از کره شمالی هم دیدار کرد. او رایزنی فراوانی کرد تا مذاکرات از سر گرفته شود اما نهایتا واشنگتن گفت تمایل به گفت وگو تنها براساس تحقق شرایط فوق دارد.

از نگاه کارشناسان، کره شمالی ، روسیه و چین از سه طرف دیگر مذاکرات شش جانبه یعنی آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی در سال 2013 فاصله گرفتند و این شکاف هر روز عمیق تر شد و دو دسته بندی درخود نشست شش جانبه شکل گرفت .

مذاکرات شش جانبه اولین بار در سال 2003 در پکن برگزار شد. سال 2005 طرفین توافق کردند که کره برنامه هسته ای را در ازای دریافت انرژی و کمک های اقتصادی متوقف کند اما اختلافات میان کره شمالی و آمریکا بالا گرفت و نهایتا پیونگ یانگ در سال 2006 میلادی اولین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

اوایل سال 2006 میلادی دولت وقت در آمریکا دستور داد حساب بانکی کره شمالی به ارزش 25 میلیون دلار در بانکی در ماکائو چین مسدود شود.

اگرچه سال 2007 میلادی پس از رفع مسدود بودن حساب بانکی طرفین به مذاکرات بازگشتند اما اختلافات پابرجا ماند تا جایی که کره شمالی یک آزمایش اتمی دیگر هم در پاسخ به اختلافات فزاینده ( 2009 ) انجام داد.

رزمایش های مکرر آمریکا، آرایش جنگی این کشور و آوردن تسلیحات پیشرفته مانند ناو هسته ای به شبه جزیره کره و اتحاد نزدیکتر با کره و ژاپن هم بر مشکلات افزود تا جایی که طرفین دیگر نتوانستند سر میز مذاکرات هسته ای در پکن بنشینند.

ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین در ماه ژوئن 2013با ˈپارک گیون هیهˈ رییس جمهور کره در پکن دیدار کرد و گفت که کشورش به مذاکرات پایبند است.

اما ˈشی اینهونگ ˈ محقق دانشگاه خلق پکن می گوید که چین دیگر مانند گذشته با کره شمالی نخواهد بود.

وی می افزاید، بعضا سیاست های ضد کره شمالی هم در پکن شکل گرفته و ممکن است در آینده نیز این روند ادامه یابد.

بی توجهی کره شمالی به چین که الان با عنوان عبور پیونگ یانگ از پکن از آن یاد می شود هم دلیلی بر همین مساله است و اینکه چین هم در شورای امنیت به تحریم ها علیه پیونگ یانگ رای داد و این کشور را آنقدر عصبانی کرد که اعضای این شورا را قلدر خواند.

آنچه به نظر می رسد اینکه فعلا کره شمالی زیر بار فشارهای اقتصادی دوام آورده و از مواضع خود کوتاه نیامده است .

کره شمالی نگران است که متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور دقیقا سرنوشتی مانند لیبی را برایش به دنبال داشته باشد لذا حاضر نیست به غرب پاسخ مثبت بدهد.

این کشور حاضر نیست به شروط آمریکا در خصوص توقف این برنامه جواب مثبت بدهد. لذا سال 2013 سال بن بست در مذاکرات هسته ای بود و اینکه عاری سازی منطقه شبه جزیره کره رویایی است که دستیابی به آن هر روز سخت تر و غیرممکن تر می شود.

اما در این میان آمادگی کره شمالی برای مذاکره مستقیم با کره جنوبی و آمریکا یک تحول مثبت قلمداد شد.

هرچند آمریکایی ها پاسخی ندادند اما کره جنوبی به میز مذاکره دو جانبه با همسایه شمالی خود بازگشت و نمایندگان دو طرف طی سال گذشته چند بار به گفت وگوی رودررو پرداختند.

هرچند این گفت وگوها منجر به بازگشایی یک مجتمع صنعتی مرزی بین دو کشور شد اما در آخرین روزهای سال 2013 با انتشار خبر اعدام ˈ جانگ سونگ تاکˈ مرد شماره دو دستگاه رهبری کره شمالی ورق برگشت و موج جدید تهدید بین سئول و پیونگ یانگ شکل گرفت .

به هرحال رهبر کره شمالی که نشانه هایی ازتغییر و پاکسازی درداخل آن کشور شکل گرفته سال 2014 را با پیامی آشتی جویانه آغاز کرده و باید منتظر واکنش سیاسیون در سئول بود که هرگونه اقدامی را با سیاست های آمریکا در منطقه هماهنگ می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×