» عمومی » پزشکی سلامت » دانستنی های مفید راجع به آسپرین
پزشکی سلامت

دانستنی های مفید راجع به آسپرین

آبان 26, 1394 0010

 

با مصرف آسپیرین در برابر انواع بیماری های قلبی در امان خواهید بود می خواهیم راهنمایی های لازم برای مصرف آن را برایتان بگوییم و نحوه استفاده از آن را برایتان شرح دهیم

در بعضی موارد توصیه می شود که برای پیش گیری از حمله قلبی یا سکته از دوز مناسب آسپرین استفاده کنید. اما اگر این دارو را خودسرانه مصرف می کنید، بهتر است مصرف آن را قطع کنید و با مشورت پزشک یک آزمایش دقیق برای ارزیابی وضعیت قلبتان انجام دهید. به نقل از سایت «نیوزویک»، نتایج تحقیقات انجام شده بین بیش از ۶۸ هزار داوطلب در آمریکا نشان داد از هر ۱۰ نفر یک نفر برای پیش گیری اولیه از بروز بیماری قلبی عروقی آسپرین مصرف می کند که نامناسب بود.

به گفته محققان پیش گیری اولیه در واقع کاهش احتمالی حمله قلبی یا سکته اولیه است. نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه اهمیت زیادی دارد زیرا نشان می دهد که اگر سالم باشید و در معرض خطر قرار نداشته باشید، مصرف آسپرین خطر مرگ بر اثر حمله قلبی یا سکته را کاهش نخواهد داد و از طرفی احتمال بروز خون ریزی مغزی و خون ریزی معده بیشتر می شود. اما نکاتی که باید درباره مصرف آسپرین دانست:

*بدون ارزیابی شدن دقیق وضعیت قلب و عروق توسط یک پزشک، نباید به طور منظم آسپرین مصرف شود. همان گونه که تحقیقات مشخص کرده است برخی از پزشکان بدون ارزیابی دقیق، برای پیشگیری از خطر بروز بیماری قلبی، آسپرین تجویز می کنند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که خطر بروز حمله قلبی یا سکته در هر فرد به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از این رو صرف مصرف دارو برای کاهش خطر بیماری کافی نیست. امروزه متخصصان، سی تی اسکن قلب را بهترین روش برای پیش بینی حمله قلبی می دانند. با این اسکن می توان میزان پلاک آترواسکاروتیک را که در طول عمر در رگ های کرونر تراکم پیدا می کند، ارزیابی کرد. در واقع هر چه میزان کلسیم بالاتر باشد، میزان پلاک در رگ ها بیشتر است و خطر حمله قلبی یا سکته در آینده نیز بالاتر خواهد بود.

این ارزیابی برای تصمیم گیری در زمینه مصرف آسپرین لازم است. اگر دارای سابقه بیماری قلبی در خانواده هستید، یا بیش از ۴۰ سال (مرد) یا ۵۰ سال (زن) دارید، از پزشک بخواهید این آزمایش را انجام دهد. اخیراً نتایج تحقیقات نشان می دهد که اگرچه با افزایش سن احتمال خون ریزی داخلی معده افزایش پیدا می کند، اما میزان اثربخشی آسپرین نیز افزایش می یابد.

*اگر دچار حمله قلبی یا سکته شده اید، مصرف آسپرین می تواند زندگی شما را نجات دهد
کاهش خطر حملات قلبی اضافی، پیشگیری ثانویه نام دارد. در بیمارانی که دچار حمله قلبی یا سکته شده اند یا به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند و آنژین صدری یا آنژیوپلاستی کرونری شده اند، مصرف آسپرین برای پیشگیری ثانویه از خطر مهم است.

*اگر به دیابت مبتلا هستید لازم نیست آسپرین مصرف کنید
موسسه دیابت آمریکا، درمان با آسپرین را برای پیشگیری اولیه تنها در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک یا ۲ که در خطر بالای بیماری قلبی عروقی قرار دارند و هیچ نوع سابقه قبلی بیماری عروقی ندارند و در معرض خطر خون ریزی قرار ندارند، توصیه می کند.
*این امر شامل مردان بالای ۵۰ و زنان بالای ۶۰ سال می شود. بهتر است بیماران مبتلا به دیابت تست کلسیم بگیرند تا خطر بیماری قلبی عروقی دقیق تر تشخیص داده شود. داشتن دیابت به معنای تراکم پلاک در رگ ها نیست.

* اگر برای بیماری قلبی عروقی مجبورید استاتین مصرف کنید، تحت نظر پزشک آسپرین نیز مصرف کنید
داروها عملکرد متفاوتی دارد. آسپرین میزان کلسترول را کاهش نمی دهد و مانند استاتین مانع از شکل گیری پلاک نمی شود. در واقع آسپرین یک عامل ضد پلاکت است که توانایی لخته شدن پلاکت را محدود می کند و مانع بزرگ شدن آن ها می شود.آسپرین میزان لخته شدن خون را کاهش می دهد، حداقل ۵ روز قبل از عمل جراحی، آزمایش و کارهای مربوط به دندان که می تواند باعث خون ریزی شود، توصیه به قطع مصرف آن می شود؛ البته بدون هماهنگی با پزشک خود مصرف آسپرین را قطع نکنید.

*آسپرین دارویی قوی است
حتی مصرف آسپرین کودک ۸۱ میلی گرمی در روز می تواند خطر بروز خون ریزی مغز، خون ریزی روده، معده و رکتوم را ۲ تا ۴ برابر افزایش دهد. به همین دلیل نباید بدون ارزیابی دقیق آسپرین مصرف کرد.علاوه بر آن آسپرین ضعیف تر یا دارای لایه مخصوص، خطر زخم معده را کاهش نمی دهد. آسپرین می تواند با داروهای ضد التهابی و ضد استروئیدی مانند ایبوپروفن، داروهای رقیق کننده خون و… تداخل پیدا کند. علایم خطر خون ریزی می تواند شامل استفراغ خون یا مدفوع خونی باشد. در صورت مشاهده این علایم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

*آسپرین جادو نمی کند
شیوه زندگی سالم بهترین روش برای پیشگیری از بروز حمله قلبی یا سکته است به ویژه اگر از جوانی به آن عمل شود. سعی کنید سالم بخورید، منظم ورزش کنید و وزن سالم را حفظ کنید.

روزنامه خراسان

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/11/aspirincoloncancer.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×