» عمومی » فرهنگی ادبی » جای قصه و شعر و ادبیات دررسانه ها خالی است/ رسانه‌جای هتاکی نیست
فرهنگی ادبی

جای قصه و شعر و ادبیات دررسانه ها خالی است/ رسانه‌جای هتاکی نیست

آبان 22, 1394 008

مرتضی سرهنگی می گوید رسانه هیچگاه جای هتاکی نبوده است این ما هستیم که آن را به چنین محلی مبدل کرده ایم.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در حاشیه پنجمین روز از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از غرفه خبرگزاری مهر بازدید کرد و در گفتگویی خبری شرکت کرد.

سرهنگی  در این گفتگو و در پاسخ به سوالی  درباره نوع برخورد مطبوعات کشور با موضوعات مرتبط به دفاع مقدس گفت: ما هر وقت با مردم صحبت کرده ایم موفق بودیم اما هر وقت برای مردم صحبت کرده ایم موفق نبوده ایم. انسان امروز کسی را می خواهد و دوست دارد که با او صحبت کند نه اینکه برای او صحبت کند؛ حال می خواهد موضوع صحبت خاطره جنگ باشد یا سیاست. وقتی با انسان صحبت می کنیم راهی به دل و جانش باز می کنیم که پیام را به راحتی دریافت می کند.

وی ادامه داد: امروزه مطبوعات ما به طور عمده توسط سیاسیون اداره می شود و در هیچ دوره از تاریخ ایران مطبوعات هرگز مانند امروز سیاسی نبوده اند. به باور من حتی امروز می شود گفت که هر روزنامه ای برای خودش یک حزب مستقل سیاسی شده است. در این فضا نمی شود با مردم ارتباط برقرار کرد. در این فضا رسانه خود را ملزم به رعایت منافع یک گروه کرده و لاجرم چشمش را به روی بخشی از مردم می بندد.

سرهنگی افزود: روزنامه نگاران و سردبیران و صاحب امتیازان رسانه باید همانند کسانی باشند که یک علم  و بیرق در دستشان است. باید آنقدر خوشنام و دلپذیر باشند که من و شما بخواهیم برویم زیر علم و بیرقشان سینه بزنیم. اما الان زیر علم هیچ کدامشان نمی شود رفت.

این روزنامه نگار و محقق حوزه دفاع مقدس گفت: مجوز روزنامه در کشور ما الان به کسی داده می شود که سیاسی باشد در حالی که او حتی تفاوت میان دو عبارت را هم نمی داند. مجوز برایش وسیله ای است برای رعایت منافع یک حزب یا گروه. همین وضعیت باعث شده در ادبیات رایج امروز وقتی بخواهیم ارزش چیزی را پایین بیاوریم بگوییم که ژورنالیستی است در حالی که اصل ژورنالیسم به خاطر ارتباطی که با مردم برقرار می کند امری بسیار شیرین و دلپذیر است.

سرهنگی ادامه داد: جای قصه و شعر و ادبیات در روزنامه های امروز ما بسیار خالی شده است و همین هم باعث شده که روزنامه ها دیگر مخاطب چندانی نداشته باشند. من در دوره ای در روزنامه ایران سرویس کتاب به راه انداخته بودم چون فرهنگ برایمان امری مهم بود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تصریح کرد: روزنامه هرگز جای هتاکی نیست این ماییم که روزنامه ها را هتاک کرده ایم. حالا فکر کنید چقدر زحمت باید کشید تا از این فضا به سمت فضایی معقول دوباره بازگردیم.

سرهنگی تصریح کرد: یک زمانی بود که سیاستمداران تحت تاثیر افکار روزنامه نگاران و شاعرانی بودند که در رسانه ها فعالیت می کردند، به دیدارشان در روزنامه ها می رفتند و از نظرشان و افکارشان بهره می بردند و حتی نطقشان را با آنها چک می کردند امروز اما برعکس شده، روزنامه نگاران تابع سیاستمداران شده اند. برای درج یک مقاله از آنها اجازه می گیرند. از این وضعیت به نظر من چیزی استحصال نمی شود.

وی در بخشی از این گفتگو در پاسخ به سوالی درباره ویژگی رسانه تراز انقلاب اسلامی گفت: من سال‌هاست که از فضای کار مطبوعاتی دورم اما باورم این است که مهمترین ویژگی فعالیت رسانه‌ای و به تبع رسانه تراز انقلاب اسلامی باید اخلاق باشد. اخلاق امری است با دامنه بسیار وسیع که اگر از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد هم رفتار اجتماعی، هم رفتار اقتصادی و هم رفتار فرهنگی ما اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما دو واحد در دانشکده‌های رسانه ببریم با این مضمون که رسانه نباید دروغ بگوید، وضع رسانه‌ها نسبت به امروز بسیار فرق خواهد داشت. من نقل قولی را به‌ واسطه آقای بهبودی از آقای دعایی شنیدم که ایشان در نجف بدون اینکه به امام راحل بگویند رادیویی به زبان فارسی به راه انداختند. امام (ره)پس از اطلاع از این امر به ایشان گفتند درست است که به من این ماجرا را نگفتی اما در رادیو به مردم به هیچ وجه دروغ نگویید. منظور امام راحل این بود که حتی علیه شاه نیز نباید دروغ گفت.

سرهنگی تصریح کرد: اگر اخلاق مطبوعاتی در رسانه‌ها و دانشکده‌های رسانه ما وارد شود و مورد توجه جدی قرار بگیرد، بسیاری از معضلات ما در حوزه رسانه حل خواهد شد  اما متاسفانه این قبیل موضوعات در دانشکده های رسانه های ما مطرح  نمی شوند.

 http://media.mehrnews.com/d/2015/11/11/3/1901594.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×