» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » ارتقاء سيستم هاي زيست محيطي در شرکت فولاد مبارکه اصفهان
اخبار شهرستان مبارکه

ارتقاء سيستم هاي زيست محيطي در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

دی 8, 1392 0011

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه وبه نقل از مجتمع فولاد مبارکه ، با اجرای پروژه بهبود و تثبيت میزان منواکسید کربن خروجی از کوره حلّال سوز (incinerator) خط ورق رنگی گام بزرگی در جهت ارتقا  سلامت محیط زیست برداشته شد.
مسعود مسعودی کارشناس توليد واحد گالوانيزه و ورق رنگي در این زمینه افزود: کوره حلّال سوز در خط ورق رنگی وظیفه سوزاندن حلالهای متصاعد شده از رنگ را بر عهده دارد . عدم سوختن کامل حلال ها باعث انتشار مقدار زیادی گاز می شود که با توجه به رعايت استانداردها در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ميزان خروج اين گاز در محدوده نزديک به حد استاندارد قرار داشت.
وي گفت: با توجه به خط مشی زیست محیطی فولاد مبارکه و تعهدات این شرکت در قبال محیط زیست به محض کشف هرمغایرتي، تلاش های گسترده ای در جهت رفع آن صورت مي گيرد و راه حلهایی که در این پروژه مطرح گردید عمده ترین آنها  اعمال تغییرات کلي وتعويض کوره ،  حلالها بجای سوزاندن آن و اصلاح عملکرد کوره با اعمال کمترین تغییرات در سيستم موجود بود.
ايشان خاطرنشان کرد: پس از بررسي راه حلهاي مختلف با توجه به گستردگي مطالب و نياز به تخصص‌هاي متعدد، در این زمینه پروژه تحقیقاتی تعریف شد و پس از طی مراحل وگردشکارهای لازم  این پروژه به یک شرکت تحقیقاتی داخلی واگذار گردید به دلیل وجود محدودیت‌های فراوان دربرنامه اتوماسيون کوره و همچنين وجود پارامترهاي متعدد، رسيدن به راه حل قطعي در زمان کوتاه امکان پذير نبود لذا تصميم بر آن شدکه پروژه در دو مرحله: کاهش co وتثبيت شرايط اجرا گردد.
ايشان افزود: تحقيقات صورت گرفته در مراحل اوليه نشان داد ابعاد کوره، پايين بودن دماي مشعل و همچنين نحوه ورود و خروج سيال در کوره باعث عدم سوخت کامل مي شود به همين دليل قبل و بعد از مشعل قطعه‌هاي فلزي تعبيه شد تا از طرفي حرکت سيال قبل از ورود به مشعل يکنواخت گردد و از طرفي بعد از مشعل اغتشاش لازم جهت سوختن تمام حلال ها ايجاد گردد. ضمن اينکه  دماي مشعل از 680 به 780 افزايش يافت.
مسعود مسعودي گفت: پس از اجراي مرحله اول  میزان گاز منواکسید کربن  به حدود 350ppm رسید لیکن به دلیل نزدیک بودن این عدد به حد استاندارد یعنی 435ppm و همچنین تخريب زود هنگام قطعه طراحي شده در جلوي مشعل لازم بود هر ماه اين  قطعه تعمير و بازسازي شود  لذا نتايج حاصله از اجراي مرحله اول قابل اطمينان و رضایت بخش نبود. به همين دليل تلاشهايي  جهت رسيدن به نتايج قطعي و قابل اطمينان آغاز گرديد  ضمن اينکه در اين راستا مشاوره هاي مفيدي در رابطه با نحوه طراحي و عملکرد کوره هاي جديد، معيارهاي اندازه گيري سازمانهاي محيط زيست اروپا و همچنين امکان بازيابي حلال بجاي سوزاندن آن انجام شد.
کارشناس توليد واحد گالوانيزه و ورق رنگي خاطر نشان کرد: در طول مدت اجراي پروژه با استفاده از تجارب کسب شده در مرحله اول و همچنين جمع‌آوري و پردازش اطلاعات کسب شده از منابع مختلف، در هر ماه تغييراتي در جنس و شکل قطعه ساخته شده جلوي مشعل اعمال و نتايج آن رديابي مي شد در نهايت با تلاش وکوشش کارشناسان و پرسنل توليد و تعميرات واحد در آبان ماه سال جاري قطعه اي متناسب با شرايط کار و در نظر گرفتن همه موارد  طراحي و جلوي مشعل تعبيه شد ،نتايج حاصل از اين کار بسيار عالي بود بطوريکه  ميزان co زير 50ppm گزارش شد و براي کسب اطمينان اندازه گيري ها چندين بار ديگر تکرار شد.
وي افزود: تکرار اندازه گيري ها با دستگاه ها  و  شرايط  مختلف نتايج اوليه را تاييد مي نمود از طرفي عدم نوسان  ميزان co  و نيز عدم تخريب قطعه طراحي شده مؤيد اين موضوع است که مشکل کوره زباله سوز رنگي بطور کامل مرتفع شده بطوريکه تمام معيارهاي مد نظر سازمان محيط زيست کشورمان رعايت شده ضمن اينکه وجود عوامل ومعيارها مختلف باعث طولاني شدن اجراي پروژه گرديد اما در اين بين اطلاعات فراواني را براي سازمان به همراه داشت که ارزش اين اطلاعات و خودباوري حاصل شده قابل توجه مي‌باشد. رسيدن به نتيجه مطلوب جزء اولويت هاي همه مديران سازمان در تمام سطوح بود به همين منظور روند اجراي پروژه بطور ويژه پيگيري مي‌شد که در نهايت با حمايت مديران و تلاش بي‌وقفه تمامي كاركنان افتخاري ديگر در فولاد مبارکه ثبت گرديد.
ايشان در پايان از تمامي کارکنان واحد گالوانيزه و رنگي  و نيز  مديريت ناحيه نورد سرد، مديريت محصولات پوشش دار و نهايي و دفتر فني ناحيه نورد سرد و همچنين واحد تحقيق و توسعه، واحد محيط زيست، واحد نسوز و کليه عزيزاني که ما را در اجرا و به نتيجه رساندن اين پروژه ياري نمودند تشکر و قدرداني نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×