» اخبار ایران و جهان » نمی‌توان به سادگی از کنار جان باختن ۷ هزار حاجی گذشت
اخبار ایران و جهان

نمی‌توان به سادگی از کنار جان باختن ۷ هزار حاجی گذشت

آبان 15, 1394 008

شاهد عینی فاجعه منا، با انتقاد از ضعف و انفعال برخی زیرساخت‌های اجرایی در پیگیری ابعاد این فاجعه گفت: بیش از ۷ هزار نفر در این حادثه جان باخته‌اند و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گذشت بیش از ۴۰ روز از فاجعه منا و با تاکید بر پیگیری دقیق ابعاد این حادثه اظهار داشت: حادثه منا از ابعاد مختلف قابل بررسی است و این نکته هم قابل تأمل است که چرا تا زمانی که شخص مقام معظم رهبری به صحنه ورود نکردند، طرف مقابل پاسخگو نبود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که زیرساخت های موجود، کارکردهای خاص خود را ندارند که عالی‌ترین مقام کشور باید به موضوع ورود کند تا حس پاسخگویی در طرف مقابل ایجاد شود؛ قطعا کُند پیش رفتن ماجرا ناظر به همین ضعف است، وگرنه قرار نیست برای هر مساله داخلی و خارجی شخص رهبری وارد شود. پس دولت، مجلس و دستگاه دیپلماسی قرار است چه کاری انجام دهند!؟.

این شاهد عینی فاجعه منا گفت: اینکه طرف های مقابل پاسخگو نبودند و اجازه دسترسی نمی‌دادند، اجازه حمل اجساد را هم به مسئولان ایرانی نمی‌دادند و حتی چند جسد را دفن کردند، نشانه همین نکته است.

برخی نظامات اجرایی ما منفعل عمل می‌کند/ لزوم تعیین تکلیف مفقودان منا

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مبهم بودن سرنوشت تعدادی از زائران مفقود شده در این حادثه اظهار داشت: برای تعیین تکلیف این افراد حتما دستگاه دیپلماسی ما راه های بسیاری در پیش روی خود دارد؛ مجامع بین‌المللی نمونه بارز راههای موجود هستند که وزارت خارجه باید سریع‌تر به این موضوع ورود کند؛ چراکه این زائران ویزا گرفته بودند و به صورت قانونی در مراسم حج حضور داشتند، بنابراین طرف مقابل نسبت به شهروندان ایرانی مسئولیت داشته است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد، در بعضی جاها نظامات اجرایی ما منفعلانه عمل می‌کند و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب این مساله را با جدیت و تاکید مطرح کردند تا موضوع به فراموشی سپرده نشود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین پیگیری حقوقی این حادثه و پرداخت غرامت به جان‌باختگان و مجروحان و نیز محکومیت عربستان در مجامع بین‌المللی به دلیل رعایت نکردن حقوق شهروندان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار نفر در این حادثه جان باخته‌اند و این چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/05/3/1895028.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×