» عمومی » پزشکی سلامت » آسیب به هوش با این موارد
پزشکی سلامت

آسیب به هوش با این موارد

آبان 14, 1394 0011

 

چه عواملی بر آی کیو افراد مختلف می توانند تاثیربگذارند و موجب آسیب رساندن به آن ها شوند می خواهیم مهمترین عواملی که برای هوش شما خطر آفرین هستند را بشناسید

شکی نیست که ارتباط بین ذهن و بدن قابل تفکیک نیست؛ اخیرا نتایج تحقیقات نشان داده است که برخی بیماری ها می تواند روی آی کیو یا هوش فرد تأثیر بگذارد که در این مطلب به نقل از «MSN» ذکر شده است.

عفونت ها
نتایج بررسی های جدید که در نشریه «Plos One» چاپ شده است، نشان می دهد عفونت ها یا واکنش های مربوط به سیستم ایمنی، می تواند تأثیر منفی روی هوش فرد بگذارد. البته عفونت های شدید باعث پایین آمدن هوش می شود. بررسی محققان دانمارکی نشان داد بیمارانی که مشکل عفونی پیدا کرده بودند و نیاز به بستری شدن داشتند، نسبت به بیمارانی که نیاز به بستری شدن نداشتند، در تست توانایی شناختی 1.76امتیاز بیشتری به دست آوردند. از طرفی هرچه روزهای بستری شدن اضافه شود، آی کیو نیز افت پیدا می کند. افرادی که به علت عفونت 10بار بیشتر از دیگران در بیمارستان بستری شده بودند، نسبت به دیگران در تست های شناختی 5.56نمره کمتر به دست آوردند. محققان می گویند، افت قدرت مغز به علت واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت است. التهاب روش ارتباط سلول ها با مغز را تغییر می دهد.

بیماری لایم
محققان می گویند، برای محافظت از آی کیو بهتر است قبل از پیاده روی در پارک، از اسپری ضدحشرات استفاده کنید. خستگی مفرط، درد عضله و درد مفصل و … می تواند از علایم بیماری لایم باشد. این بیماری در عملکرد مغز از جمله هوشیاری، تمرکز، حافظه و عدم قدرت انجام دادن چند کار با هم تداخل ایجاد می کند. افزایش فشار در سر که همان علت سردرد شدید است، در بیماری لایم دیده می شود. این فشار جریان خون به مغز را محدود و از رسیدن اکسیژن کافی به مغز که برای عملکرد درست به آن نیاز دارد، جلوگیری می کند.

بی خوابی
بی خوابی اگرچه یک اختلال است اما علاوه بر ایجاد خستگی و بدخلقی، باعث آسیب دیدگی فیزیکی جبران ناپذیر سلول های مغز و از بین رفتن سلول های مغز می شود. به ویژه آن دسته از سلول ها که برای هوشیاری لازم است. اگرچه این آزمایش ها روی نمونه های آزمایشگاهی بوده است اما می تواند در مورد انسان ها نیز صحت داشته باشد. کاهش پروتئین سروتونین نوع 3 (Sir T3) که به عنوان محافظ برای نورون ها عمل می کند، در این امر دخیل است. بدون خواب کافی و مناسب، این نورون ها فرصت کافی برای بازیابی پیدا نمی کنند.

سرطان
اگرچه سرطان به طور مستقیم روی هوش تأثیر نمی گذارد اما درمان آن تأثیرگذار است. نتایج بررسی ها نشان می دهد، شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه در مرحله اول می تواند باعث کاهش عملکرد شناختی شود. زنانی که در معرض شیمی درمانی قرار می گیرند، در تست های شناختی از جمله حافظه و روند پردازش نسبت به زنانی که هرگز شیمی درمانی نشده اند، نمره کمتری می گیرند. این اثر منفی روی مغز، 20سال بیشتر باقی می ماند. اگرچه علت تأثیر شیمی درمانی روی عملکرد شناختی واضح نیست اما تغییر ساختاری ماده مغزی که در معرض شیمی درمانی قرار گرفته است، در آن نقش دارد .

ضربه خوردن
ضربه خوردن سر به ویژه در زنان می تواند تأثیر منفی روی حافظه بگذارد. محققان تایوانی در مطالعات خود دریافتند زنانی با آسیب دیدگی جزئی سر نسبت به زنانی که آسیب مغزی ندیده بودند یا حتی مردانی که آسیب مغزی دیده بودند، در تست حافظه نمره پایین تری دریافت کرده بودند. به گفته آن ها، در این زمینه زنان از مردان آسیب پذیرترند و دیرتر خوب می شوند.

روزنامه خراسان

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/11/1315.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×