» عمومی » علمی آموزشی » یکی از بزرگترین پروژه های اکتشافی جهان به کما رفت
علمی آموزشی

یکی از بزرگترین پروژه های اکتشافی جهان به کما رفت

آبان 14, 1394 008

آیا کشف دنیایی پنهان در زیر قطب جنوب همچنان در حد یک رؤیا باقی می ماند؟ با توجه به مشکلات اقتصادی روسیه پاسخ احتمالا و البته متأسفانه «بله» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، از یک طرف کاهش بودجه و از طرف دیگر افت ارزش واحد پول روسیه (روبل) این کشور را مجبور کرده که یکی از شاخص ترین پروژه های علمی خود را متوقف کند. روسیه طی یک چشم انداز ۲۰ ساله پروژه عظیم حفاری در دریاچه ای در زیر لایه یخی قطب جنوب را دنبال می کند. هدف از این پروژه جستجو برای حیات دفن شده در این نقطه از زمین است.

به تعویق افتادن تلاش بی سابقه روسیه برای نفوذ به دریاچه «ووستوک» نشانه ای از وجود چالشهایی در برنامه اکتشافات قطب جنوب این کشور به شمار می آید و حالا برخی دانشمندان معتقدند که زمان تجدید نظر درباره این پروژه عظیم فرا رسیده است.

در سال ۲۰۱۲ برنامه «سفر اکتشافاتی قطب جنوب روسیه» موسوم به RAE عملیات حفاری ۴ کیلومتری در عمق یخ ناحیه ای از قطب جنوب را تکمیل کرد تا در نهایت دسترسی به سطح دریاچه ووستوک امکانپذیر شود. از ووستوک به عنوان بزرگترین دریاچه زیرسطحی قطب جنوب یاد می شود.

نکته مهم درباره این دریاچه این است که برای ۱۵ میلیون سال دست نخورده باقی مانده بود و اطلاعات بسیار اندکی هم از آن در اختیار دانشمندان قرار داشت.

اهمیت این دریاچه زمانی بیشتر مشخص می شود که دانشمندان احتمال وجود اشکال ناشناخته ای از حیات را در آبهای آن می دهند. آنها امیدوارند که از این آبهای بکر سرنخهایی درباره اشکال مختلفی از حیات که ممکن است در گوشه و کنار منظومه شمسی وجود داشته باشند به دست آورند.

دانشمندان پروژه، نخستین نمونه برداری ها را در فوریه سال ۲۰۱۲ انجام دادند. کمتر از یک سال بررسی بر روی این نمونه ها نتیجه شگفت انگیزی به همراه داشت. آنها از کشف ساختار میکروبی ناشناخته ای خبر دادند که تاکنون در هیچ رده بندی لحاظ نشده بود. با این حال این نگرانی هم مطرح شده بود که میکروبهای کشف شده بخشی از آلودگی برجای مانده از فرآیند حفاری باشند.

دانشمندانی که در برنامه «سفر اکتشافاتی قطب جنوب روسیه» حضور دارند تلاش می کنند تا بار دیگر و این بار در تابستان پیش رو به دریاچه ووستوک نفوذ کنند اما کاهش چشمگیر بودجه تحقیقاتی این گروه برنامه های از پیش درنظرگرفته شده را به حالت معلق درآورده است.

از آن گذشته کاهش ارزش روبل در معاملات اقتصادی به معنای آن است که دانشمندان روسی برای رساندن خود به قطب جنوب باید پول بیشتری به شیلی پرداخت کنند. از این رو به نظر می رسد یکی از هیجان انگیزترین پروژه های تحقیقاتی چند دهه اخیر جهان به حالت کما رفته است.

در حال حاضر روسیه ۵ ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب دارد که بنابر اعلام آکادمی شورای علمی این کشور تمامی آنها در طول سال فعال خواهند بود اما خبری از انجام حفاری برای کشف ناشناخته ترین اشکال حیات در زمین نخواهد بود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/04/3/1893673.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×