» عمومی » فناوری اطلاعات » جایگزین‌های وی‌چت فیلتر نشده‌اند
فناوری اطلاعات

جایگزین‌های وی‌چت فیلتر نشده‌اند

دی 8, 1392 1012

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از مهر ، فیلتر شدن وی چت به عنوان یکی از محبوب ترین ابزار های ارتباطی، هنوز خبر ساز است. دلیل فیلتر شدن این نرم  افزار ورود به حریم خصوصی اعلام شد اما ابزارهای دیگری هستند که تقریبا شبیه وی چت عمل می کنند و معلوم نیست به زودی آنها هم فیلتر می شوند یا نه. راه اندازی نرم افزار های مشابه وطنی یکی از راه هایی است که برای حل مشکلات این ابزار مطرح می شود.

س از گذشت بیشتر از یک هفته از فیلتر شدن وی چت، طرفداران این وسیله های ارتباطی، اپلیکیشن های جایگزین پیدا کرده اند و البته منتظرند به زودی آنها هم فیلتر شوند اما اینطور که به نظر می رسد تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

رمضانعلی سبحانی‌فرد ، یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه،در این باره گفته است:«به هر حال نرم‌افزارهای مختلفی مشابه وی چت وجود دارند و کارگروه تا زمانی که جرائمی را به صورت مصداقی در آن‌ها مشاهده نکند، در این زمینه ورود نخواهد کرد.»

جالب است که حامد قادر مرزی یکی از نمایندگان مجلس به همین نرم افزار های جایگزین اشاره کرده و گفته بود:«از زمانی هم که وی چت فیلتر شد نرم افزار  کوکو« coco» جایگزین آن شده و مردم این نرم افزار را دانلود کرده اند.من خودم همین امروز کو کو را دانلود کردم و به مردم هم توصیه می کنم تا رفع فیلترینگ وی چت از کو کو استفاده کنند.»

این کارگروه چند روز پیش در توضیح دلیل فیلتر شدن وی چت اعلام کرده بود:«به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده های آسیب دیده ناچار به فیلتر و مسدود سازی نرم افزار مذکور گردیده است.»

 

فیلتر شدن این ابزار ارتباطی واکنش های زیادی به دنیال داشت و حتی یکی از نمایندگان مجلس و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، پیشنهاد کرد که به جای شبکه های اجتماعی، صفحات با محتوای نامناسب فیلتر شوند. وزارت ارتباطات هم اعلام کرد که موافق فیلتر شدن این اپلیکیشن نبوده است و محمود واعظی وزیر ارتباطات هم با حضور در یکی از شبکه های اجتماعی و در پاسخ به سوال کاربران در این مورد پاسخ داده بود:« گویا کمیته تعیین مصادیق با بخشی از استفاده از وی‌چت مشکل داشته و با بقیه موارد مشکلی نداشته است. امیدواریم در آینده بتوان از نرم‌افزاری استفاده کرد که به طور هوشمند این کار را انجام دهد. مثلا اگر شبکه‌ای فعالیت مثبت هم دارد بتوان استفاده کرد و فقط بخش‌های مشکل‌دار فیلتر شود.»

البته این کارگروه هم قبول دارد که جایگزین های زیادی برای چنین نرم افزارهایی وجود دارد که بلافاصله مورد استفاده مردم قرار می گیرند. سبحانی فرد می گوید:« ما معتقدیم باید محاسن و معایب این نرم‌افزارها و شبکه‌ها مورد بررسی قرار گیرد اگر محاسن آن‌ها غالب باشد، ضرورتی نیست که آن‌ها را فیلتر کنیم اما اگر معایب بیشتری وجود داشته باشد و آن‌ها را مخرب و در تضاد با فرهنگ و سیاست ببینیم، باید فکری برای آن کنیم.نرم‌افزارهای دیگری با عناوین و محتوای متفاوت هم وجود دارند اما هر کدام از این‌ها باید به فراخور کاربردشان مورد بررسی قرار گیرند. ما باید حدالامکان رویه‌ای تعریف کنیم که از اثرات مخرب این تکنولوژی‌های جدید بکاهیم و امکان استفاده آن‌ها با رویکرد مثبت وجود داشته باشد.»

وی چت وطنی

استفاده از نرم افزار های بومی و داخلی به جای اپلیکیشن های بین المللی، راهی است که از سوی این کارگروه و البته وزارت ارتباطات پیشنهاد می شود. در توضیح دلیل فیلتر شدن وی چت و در اطلاعیه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه هم آمده بود: « شما می‌توانید از سایر نرم افزارهای مشابه داخلی برای جایگزینی ارتباطات صوتی، متنی و تصویری و ویدئوی کم‌هزینه استفاده کنید.»

سبحانی فرد هم این را تائید می کند و  با اشاره به افزایش استفاده از ارتباط در تلفن‌های همراه، گفته است:« شورای عالی فضای مجازی باید سیاست‌گذاری کلانی در این باره انجام دهد تا با ورود یک تکنولوژی نو بتوانیم آن را بومی سازی کنیم.ما هم معتقدیم هر تکنولوژی‌ای که وارد کشور می‌شود باید بسته‌های فرهنگی را به همراه آن پیش بینی کرد تا بتوانیم آن را بومی‌سازی کنیم و استفاده مثبت از آن را ترویج کنیم. در واقع با آگاهی کردن مردم از محاسن تکنولوژی‌هایه جدید کاربرد مثبت آن‌ها هم رواج می‌یابد.»

شورای عالی فضای مجازی،وزارت ارشاد ، وزارت ارتباطات و نهادهای امنیتی کشور، به عنوان نهادهایی مطرح شده اند که می توانند ضمن بررسی شرایط نرم افزارهای ارتباطی جدید، یک نسخه بومی و داخلی طراحی کنند و در اختیار مردم بگذارند.

البته نرم افزاری توسط متخصصان ایرانی طراحی شده که جایگزین وی چت شود. «دیالوگ» را تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه GLX، طراحی کرده‌اند که امکاناتی مثل چت کردن، نمایش افراد آنلاین نزدیک به شما، نمایش محل دقیق دوستان شما روی نقشه، ارسال تصویر و صدا، مکالمه صوتی دارد.

پس از حضور وزیر ارتباطات در شبکه های اجتماعی داخلی هم بر این مسئله تاکید شده بود تا مردم به جای استفاده از فیس بوک و توئیتر و شبکه های اجتماعی بین المللی، عضو شبکه های مشابه داخلی شوند. اما تجربه نشان داده که مردم از نمونه های داخلی این ابزار استقبال نکرده و  از آنها استفاده نمی کنند و معلوم نیست وی چت وطنی هم به این سرنوشت دچار می شود یا نه.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×