» عمومی » علمی آموزشی » تصویر ناسا از حال و هوای زمین در روز کریسمس
علمی آموزشی

تصویر ناسا از حال و هوای زمین در روز کریسمس

دی 8, 1392 0011

اکنون ساکنان مناطق مختلف جهان در حال تجربه آب‌وهواهای متنوع و مختلف هستند و تصویر جدید ناسا که به مناسبت روز کریسمس منتشر شده، این تنوع آب‌وهوایی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا، این سازمان با استفاده از ماهواره GOES 13 خود به انتشار تصویر وضوح بالایی از نیمی از آب‌وهوای جهان در صبح روز کریسمس پرداخته است.

ناسا برای دستیابی به این تصویر خیره‌کننده، داده‌های بدست آمده از خوانش‌های پوشش ابر GOES 13 را جمع‌آوری کرده و آنها را به تصویری از اقیانوسها و قاره‌های زمین اضافه کرده است. نتیجه این کار، یک تصویر شفاف از زمین است.

در حال حاضر، سه ماهواره Goes در مدار زمین ایست‌ور در ارتفاع 33.8 هزار کیلومتری زمین قرار دارند. GOES 13 به پوشش‌دهی نیمکره شرقی پرداخته و Goes 14 بعنوان یدک برای جایگزینی در صورت بروز مشکل بکار خود ادامه می‌دهد. این ماهواره دو بار در سالهای 2012 و 2013 در زمان بروز مشکل برای GOES 13 بجای آن بکار پرداخت. همچنین ماهواره Goes 15 به پوشش‌دهی نیمکره غربی می‌پردازد.

326258_608

ماهواره GOES 13 در حال حاضر دوره هفت ساله ماموریت ابتدایی خود را به پایان رسانده است؛ این مامواره در سال 2006 به عنوان یک ماهواره نسل سومی به فضا پرتاب شده بود.

این درحالیست که این فضاپیما مانند همه نسلهای جدید ماهواره‌های ناسا، از سوخت اضافی برای ادامه دادن به ماموریت خود برخوردار است. پرتاب یک ماهواره نسل چهارمی موسوم به Goes Next قرار است تا سال 2015 انجام شود.

این تصویر جادویی در تضاد آشکاری با قابلیت‌های آپولو 8 قرار دارد که 45 سال پیش به عنوان اولین فضاپیمای سرنشین‌دار به مدار ماه پرتاب شده بود. این تصویر یادآور مسیر طی شده سفرهای فضایی بوده که در ابتدا تنها شامل پیام تبریک عید سرنشینان آپولو8 بصورت صوتی بود.

این سرنشینان شامل ویلیام آندرس، جیمز لاول و فرانک بورمان بودند. در این پیام، بورمان اظهار کرده بود: خدا به همه شما برکت دهد، همه شماهایی که روی زمین هستید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×