» عمومی » فناوری اطلاعات » 10 پیش بینی برای دنیای فناوری اطلاعات در سال 2014
فناوری اطلاعات

10 پیش بینی برای دنیای فناوری اطلاعات در سال 2014

دی 8, 1392 009

از آنجایی که فناوری همیشه پیشرو بوده، دنیای آی تی در سال 2014 وارد فاز جدیدی از محصولات و سرویس ها خواهد شد که در این مقاله سعی می کنیم به 10 تمایل و ترندTrend برتر اشاره کنیم:

1-      عینک گوگل / فناوری کامپیوترهای پوشیدنی وارد فاز اصلی می شود

نسخه بتای عینک گوگل در سال 2013 به قیمت 1500 دلار به صورت محدود بین توسعه دهندگان و برگزیدگان ثبت نام شده، توزیع شد و بعدا مباحثی مانند حریم خصوصی و … عرضه آن را تحت تاثیر قرار داد. گوگل با کسب تجربیات لازم درباره فناوری کامپیوترهای پوشیدنی، قصد دارد نسخه اصلی را با قیمت پایین تر و حل مشکلات موجود عرضه کند. ماه می 2014 گوگل کنفرانس خود موسوم به I/O‌ را برگزار می کند که زمان خوبی برای عرضه رسمی نسخه نهایی است. سایر کمپانی ها نیز در حال توسعه محصولات خود در این زمینه بوده و سال 2014 به تعبیری سال فناوری کامپیوترهای پوشیدنی خواهد بود.

2-      آیفون و آی پد بزرگتر می شوند

نوت 3 در سایز 5.7 اینچ و گلکسی اس4 در سایز 5 اینچ مقدمه ای بر عرضه انواع گوشی و فبلت در سایز بزرگتر شد.بر اساس آمار تایید نشده اپل نیز در استراتژی جدید خود، سایز های بزرگ را در نظر گرفته و در لابراتوار خود مشغول تست زنی بر روی چند نمونه بوده تا بالاخره نسخه نهایی را بسازد. به همین دلیل کارشناسان از آیفون 6 با نمایشگر 5 اینچی (پاییز 2014) و تبلت 12 اینچی صحبت کرده اند و باید منتظر شد تا چنین ایده هایی در سال 2014 به واقعیت تبدیل شود.

3-       سال2014، سال ساعت های هوشمند

گلکسی گی یر سامسونگ در سال 2013 با دبدبه و کبکبه فراوان راهی بازار شد اما با وقوع مشکلات عدیده ، مورد استقبال قرار نگرفت و برخی اظهار نظر کردند که ممکن است ساعت هوشمند به طور کلی با استقبال سرد کاربران روبرو شود.

کمبود اپ روی ساعت، مشکل سیاه شدن نمایشگر، عمر کم باطری، گران بودن محصول از جمله مشکلات پیش روی ساعتهای هوشمند به طور کلی بوده لست.

آنچه می تواند بالقوه این مشکل را حل کند چیزی بنام iWatch‌ اپل است که اگر در سال 2014 با تقاوتهای عمده از ساعتهای موجود عرضه شود، می تواند این صنعت را رونق دهد. در غیر این صورت باید فاتحه ساعتهای هوشمند را خواند.

4-      ویندوز 8.2 و بازگشت منوی مورد علاقه کاربران، “استارت”

ویندوز 8.2 جدیدترین نسخه در سال 2014 با منوی استارت ویندوز به صورت کلاسیک و رابط کاربری جدید عرضه خواهد شد. سرمایه گذاری مایکروسافت روی یکپارچه کردن سیستم عامل ها و پلتفورم ها را باید در نسخه 8.2 و نسخه های بعدی پیدا کرد. از آنجایی که مدیر اجرایی مایکروسافت عوض خواهد شد باید منتظر تحولات بعدی در مایکروسافت نیز در بعد خدمات، سرویس ها و محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بود.

5-      محبوب شدن سیستم عامل کروم

سیستم عامل کروم مبتنی بر مرورگر کروم گوگل در سال 2013 روی لپ تاپ هایی با نام “کروم بوک” عرضه شده و موفق شد تا در بازار گل کند. پیش بینی می شود در سال 2014 این سیستم عامل جدید با امکانات زیاد به صورت کلود و … محبوب دلها شود. ارزان بودن، و قابل دسترس بودن از جمله دلایلی است که این سیستم توسعه پیدا کرده است.

6-      گسترش ابزارهای واقعیت مجازی در دنیای گیم

یک هدست جدید بنام Oculus Rift که حرکات گردن شما را هنگام بازی با گیم، دنبال کرده و به شما احساس واقعی حضور در خود گیم را می دهد، در سال 2013 عرضه شد. این کیت 300 دلاری توانست صنعت گیم را متحول سازد و قرار است نسخه های بعدی این محصول در سال 2014 توسعه یابد.

از سوی دیگر سیستم بازی ماشین بخار steam machine نیز تحول قابل توجه در دنیای گیم و برنامه سازان گیم در بعد نرم افزاری و سخت افزاری بود که در سال 2014 خود را بیشتر از قبل نشان خواهد داد.

7-     وب کم های سه بعدی روی اولترابوک ها

در سال 2013 دوربین موسوم به Creative Senz3D در لابراتوار مشترک  “کری ایتیو” و “اینتل” ساخته شد. دوربینی که دو لنزه بوده و با ترکیب گسچرهای پیچیده سه بعدی می سازد.

در سال 2014 اولین دوربینهای نصب شده روی لپ تاپ و اولترابوک ها به صورت سه بعدی را خواهیم دید. دو لنزه ها دارای ادراک عمیق بوده و به طور موثرتری انگشتان دست را ردیابی می کند.

8-     گوشی های هوشمند منحنی می شوند و رزولوشن بالاتر می گیرند

سال 2012 گوشی ها 720pبودند، سال 2013 به 1080p رسیدند و امسال توقع مردم بالاتر است. گفته می شود گلکسی اس 5 سامسونگ که سال 2014 می آید 2560 در 1440 بوده و رزولوشن بالایی خواهد داشت. البته سال 2015 را نیز سال نمایشگر های 4K نامیده اند که باید دو سال دیگر عرضه تجاری آن را شاهد باشیم.

9-     اولین لپ تاپ ها با USB Power Delivery
با USB Power Delivery می توان 100 وات برق را به صورت استاندارد داشت و در واقع یو اس بی نقش توزیع کننده برق را پیدا خواهد کرد.تصور کنید آداپتور لپ تاپ خود را از دست می دهید و باید کلی هزینه کنید تا یک آداپتور جدید بخرید. حالا با USB Power Delivery می توانید با خیال راحت لپ تاپ را شارژ کنید آنهم از طریق پورت یو اس بی.

در سال 2014 ورود اولین لپ تاپ ها مجهز به این فناوری را شاهد خواهیم بود که راهی بازار مصرف می شود.

10- پی سی های اندرویدی

لپ تاپ های اندرویدی در سال 2013 توسط اچ پی و ایسر راهی بازار شده و با استقبال مواجه شد. گفته می شود در سال 2014 پی سی های اندرویدی روی لپ تاپ و دسکتاپ توسعه می یابد که قسمت عمده آن بدلیل ارزان بودن، در سیستم های آموزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×