» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » نصب موفقیت آمیز فیلترهای جلوگیری کننده از خرابی موتورهای خطوط اصلاح شماره 3 و 4 نورد سرد فولاد مبارکه
فولاد مبارکه

نصب موفقیت آمیز فیلترهای جلوگیری کننده از خرابی موتورهای خطوط اصلاح شماره 3 و 4 نورد سرد فولاد مبارکه

آبان 5, 1394 0013

فيلترهاي Dv/dt Plus VPL که براي جلوگيري از سوختن موتورهاي خطوط اصلاح شماره 3 و4 در ناحيه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به کار گرفته شدهاند با موفقيت در مدار توليد نصب شدند.

به گزارش پایگاه خبری شمس ، محمدرضا عطايي کارشناس برق واحد خطوط نهايي ناحيه نورد سرد با اعلام اين خبرگفت: پس از يک ماه از زمان راهاندازي خطوط اصلاح 3 و 4 بروز اتصالي در پيشاني کلاف موتورهاي خط، باعث توقف خطوط و کاهش توليد محصول ميگرديد که به منظور رفع اين مشکل، تيمي متشکل از واحدهاي دفتر فني تعميرات و تعميرات تخصصي نورد سرد تشکيل و با انجام تست و اندازيگيري ولتاژِ دو سر کلاف هاي موتور به وسيله دستگاه مخصوص، نتايج ارزنده اي حاصل گرديد.

وي ادامه داد: موتورهاي متصل به درايوهاي PWM(مدولاسيون پهناي پالس)معمولاً در معرض تنش هاي اضافي ناشي از ولتاژهاي پالسي با پيشاني تند هستند که در اثر سير روي کابل و برخورد با موتور با موج برگشتي جمع شده و دامنه ولتاژ بيش از حد نامي، ايجاد ميکنند که باعث تنش زياد در ورودي سيم پيچهاي استاتور و بويژه روي دورهاي اوليه ميشوند و با ايجاد جريانهاي خزشي به مرور زمان و در مدت کمي باعث سوختن سيم پيچها ميشوند، طولِکابلِ نسبتاً زياد بين موتور و درايو از عوامل ديگر تشديد مشکل ميباشد که در خطوط اصلاح 3 و 4 طول کابلهاي 120 تا 160 متر، در محدوده طول کابل هاي طولاني قرار ميگيرند ضمن اينکه سرعت زياد سوئيچينگ ( ton ) نيز از عوامل ديگر تشديد مشکل بود.

عطايي افزود: با توجه به موارد مذکور، نصب فيلترهاي Dv / dt Plus VPL ضروري به نظر ميرسيد، اين فيلترها از دو قسمت راکتور Dv/dt به همراه (VPL (Voltage Peak Limiter که وظيفه آن حذف پيکهاي ولتاژ و برگرداندن اين انرژي به سمت لينک DC درايو ميباشد تشکيل شده است .

کارشناس تعميرات برق خطوط نهايي نورد سرد، صرفه جويي اقتصادي حاصل از اجراي اين پروزه را حدود 2 ميليارد و970 ميليون ريال در سال بيان کرد و در خصوص مزاياي اجراي اين پروژه گفت: جلوگيري از سوختن موتورهاي اصلي خطوط اصلاح 3 و 4 ، کاهش توقفات خط توليد، افزايش عمر مفيد کارکرد موتورها و دستيابي به روش شناسايي موتور معيوب بدون باز کردن تخته کِلمپ موتور و فقط بوسيله درايو از مهمترين دستاوردهاي اجراي اين پروژه بود.

محمدرضا عطايي در پايان کسب اين موفقيت را مرهون حمايتهاي مديريت  ناحيه نورد سرد، توسعه نورد سرد و همکاري و تلاش پرسنل خطوط نهايي ، تعميرات تخصصي و دفاتر فني و قطعات يدکي و شرکت ايران کارت دانست و از کليه همکاراني که در اجراي اين پروژه نقش داشتند، تشکر و قدرداني نمود

 

f5

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×