» اخبار ایران و جهان » توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی ایران بود/ راههای مقابله با تروریسم
اخبار ایران و جهان

توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی ایران بود/ راههای مقابله با تروریسم

آبان 4, 1394 0011

سفیر الجزایر در ایران توافق هسته ای را پیروزی دیپلماسی ایران برشمرد، خواستار گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور شد و بر لزوم همکاری های مشترک برای مبارزه با تروریسم افراطی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران و الجزایر دو کشور تأثیرگذار در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و موضوعات جهانی دیدگاههای نزدیک به یکدیگر دارند. از جمله این مسائل مبارزه با تروریسم است که دو کشور مواضع مشترک دارند.

ایران و الجزایر مواضع مشابهی در خصوص تحولات منطقه و بین المللی دارند و بر ضرورت راه حل سیاسی برای توقف درگیری ها و خونریزی ها در سوریه و یمن به دور از دخالت خارجی و بر اساس منافع مردم دو کشور تاکید دارند.

چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهور الجزایر گفت: ایران و الجزایر بر سر افزایش همکاری های راهبردی و برگزاری نشست های مقدماتی کمیته عالی مشترک دو کشور به توافق رسیدند.

بررسی زمینه های همگرایی ایران و الجزایر را در گفتگو با «عبدالمنعم احریز» سفیر الجزایر در ایران مورد بررسی قرار داده ایم که از نظر می گذرد.

*الجزایر و جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشورهای مهمی در شمال آفریقا و غرب آسیا به شمار می آیند. مشترکات این دو کشور و زمینه های همگرایی آنها در چه حوزه هایی است؟  

الجزایر و ایران در طیف وسیعی از مسائل بین المللی با یکدیگر دارای افکار و عقاید مشترکی بوده و نیز مذاکرات و هماهنگی های نزدیکی را در رخدادهای منطقه ای و بین المللی با یکدیگر دارند. لذا می توان گفت که هر دو کشور تأکید دارند که جامعه جهانی باید اصلاحاتی را در نظام سازمان ملل به انجام رسانده، در برابر سوء استفاده های سیاسی از موضوعات مرتبط با حقوق بشر ایستادگی نموده، به ایجاد توازنی در میان ارکان معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای و فوریت ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه مبادرت نموده، از دخالت های خارجی در امور داخلی کشورها و مداخله های نظامی در این امور خودداری کرده، از حل و فصل مناقشات داخلی و خارجی از طرق گفتگو و راه های مسالمت آمیز حمایت نموده، از مبارزات فلسطینیان حمایت کرده و بالاخره خواستار یک راهبرد جهانی در راستای مبارزه با تروریسم و تمامی اشکال افراط گری هستند. در سطح اقتصادی دو کشور دارای اهداف مشترکی برای برقراری ثبات در قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده و با همکاری یکدیگر در قالب سازمان اوپک تلاش می کنند تا این هدف را محقق نمایند.

*به نظر می رسد که حضور داعش در شمال آفریقا رو به گسترش است و این امر تهدیدی برای کشورهای این منطقه محسوب می شود. ایران و الجزایر چگونه می توانند با همکاری یکدیگر با داعش و یا دیگر گروه های تروریستی مبارزه نمایند؟

راهبرد جدید گروه های تروریستی در اشغال قلمروهای سرزمینی، نمایانگر یک چالش جدی برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان است. مقابله با ازدیاد گروه های تروریستی و مبارزه علیه اَشکال متعدد افراط گری خشن نیازمند یک دولت قوی مبتنی بر قانون و نیز همکاری های بین المللی منسجم است. ایران و الجزایر پیشتر نیز از طریق تبادل اطلاعات، تجربیات و تخصص در مقابله با این تهدید با یکدیگر همکاری هایی داشته اند. این دو کشور، همچنین درپی هماهنگی تلاش های خود در عرصه بین المللی هستند تا از این رهگذر به ایجاد یک راهبرد جهانی جامع و روش مند برای مبارزه با تروریسم، و افراطی گری خشونت بار دست یابند.

*توافق هسته ای ایران چه فرصت هایی را برای توسعه مناسبات میان ایران و الجزایر به وجود آورده است؟ توافق مذکور چگونه می تواند فرصت هایی را برای گسترش روابط میان ایران و الجزایر به وجود آورد؟

همانطور که می دانید، الجزایر موضع اصولی خود را در حمایت از حق مشروع ایران بر اساس معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای اعلام نموده و لذا با استقبال از توافق کنونی میان کشورهای ۱+۵ و ایران، آن را پیروزی بزرگی برای دیپلماسی ایران و موفقیتی بزرگ برای ایرانیان می داند. تحریم های بین المللی علاوه بر محدودیت های مالی، مانع گسترش همکاری ها میان تجار دو کشور شده و لغو آن ها می تواند گام مهمی در راستای توسعه کیفی و کمی مناسبات اقتصادی به شمار آید.

*«عبدالمالک سلال» نخست وزیر الجزایر در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خاجه ایران بر لزوم فعال کردن زمینه های اقتصادی جدید میان ایران و الجزایر تأکید کرد. چه حوزه های مشترکی در همکاری های اقتصادی مورد نظر است؟

همانطور که وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف نیز همواره به آن اشاره داشته است، ایران و الجزایر هیچ سقف و یا محدودیتی برای همکاری های مشترک قائل نیستند؛ لذا تمامی حوزه های مشترک مورد علاقه طرفین می تواند در همکاری های دو جانبه قرار گیرند. در زمینه اقتصادی می توان به  انرژی، معدن، صنعت و خدمات به عنوان حوزه های اصلی اشاره کرد؛ چرا که تجار ایرانی و الجزایری در این زمینه ها دارای منافع مشترک بسیاری با یکدیگر هستند.

در این راستا، کمیسیون عالی دوجانبه که در اواسط دسامبر سال جاری میلادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران و عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر در الجزیره برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی را برای شتاب بخشیدن مجدد و ایجاد انگیزه جدید پیرامون توسعه روابط دو جانبه به وجود می آورد.

*با توجه به هفته فرهنگی الجزایر که قرار است در تهران برگزار شود، چه پتانسیل هایی را در همکاری فرهنگی میان دو کشور متصور هستید؟ برنامه شما برای ارتقای چنین روابطی چیست؟

ابتدا می خواهم فرصت را مغتنم شمرده و موفقیت برجسته و بزرگ ایران را در برگزاری هفته فرهنگی در شهرهای «کنستانتین» و «الجزیره» از ۹ تا ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۵ تبریک عرض کنم. مردم الجزایر از اجرای عالی هنرمندان ایرانی تحت تأثیر قرار گرفته و از خلوص و تهذیب فرهنگ ایرانی لذت زیادی بردند.

سفارت الجزایر در ۶۱ مین سالگرد «نبرد با شکوه آزادی» در ابتکاری جدید مراسمی را از ۲۷ تا ۳۰ اکتبر سال جاری میلادی در برج میلاد تهران برگزار می کند که هدف از آن معرفی فرهنگ، تاریخچه، غذاهای محلی، صنایع دستی و امکانات گردشگری به ایرانیان است.

این دو رخداد گواهی بر سطح بالای مبادلات فرهنگی میان دو کشور است، که البته می تواند تکامل و تنوع نیز یابد. به عقیده من، برگزاری هفته های فرهنگی باید بیشتر انجام شده تا از امتیاز برقراری تماس های مستقیم میان مردم و هنرمندان دو کشور به واسطه نهادهای فرهنگی مربوطه بهره مند شویم.

لذا الجزایر به صورت فعالی در مراسم های مربوط به رویداد «مشهد؛ پایتخت فرهنگ اسلامی» در سال ۲۰۱۷ که فرصت عظیمی برای به نمایش گذاشتن میراث غنی الجزایر به ایرانیان خواهد بود، شرکت خواهد کرد.

گفتگو: جواد حیران‌نیا-مهدی ذوالفقاری

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/25/3/1882712.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×