» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » تولید بیش از 30 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در مبارکه
اخبار شهرستان مبارکه

تولید بیش از 30 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در مبارکه

دی 3, 1392 1010

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه گفت: سالیانه 30 هزار و 330 تن محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای اعم از خیار،‌ گوجه،‌ فلفل و ریحان تولید می‌شود.

به گزارش سایت شمس مبارکه همایون حاتمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 160 هکتار گلخانه سبزی و صیفی به صورت صنعتی و سنتی در شهرستان موجود است، اظهار کرد: براساس آمار تولیدات گلخانه‌ای سال زراعی 91-90 استان اصفهان، شهرستان مبارکه با میزان تولید سالیانه 30 هزار و 330 تن محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای اعم از خیار،‌ گوجه،‌ فلفل و ریحان رتبه دوم تولید را در استان اصفهان دارد.

وی افزود: محصولات گلخانه‌ای نام‌برده با عملکرد تولید بالای 200 تن در هر هکتار، سالانه بیش از 30 هزار و 330 تن محصول تولید و به بازارهای میوه و تره‌بار استان اصفهان و شهرستان‌های مجاور عرضه می‌شود.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه تصریح کرد: از ویژگی‌های کشت گلخانه‌ای بهره‌وری بسیار مناسب از منابع محدود آب و خاک، افزایش عملکرد در هکتار تا 10 برابر نسبت به کشت در فضای آزاد و امکان برداشت محصول در تمامی فصول است.

وی با بیان اینکه سیاست اداره جهاد کشاورزی تولید محصولات سالم و ارگانیک است، خاطرنشان کرد: کیفیت محصولات تولیدی تا حد زیادی وابسته به گلخانه‌دار است که از چه سیستمی استفاده کند اما سیستم جهاد کشاورزی تبلیغ‌کننده و تشویق‌کننده به سمت سیستم‌های ارگانیک و محصولات سالم است که بیشتر کشاورزان نیز دیدگاهی به این سو دارند.

حاتمی اضافه کرد: در شهرستان آزمایشگاه و منبعی برای آزمایش محصولات از نظر سلامت وجود ندارد اما سیاست ما تولید سالم است و محصولات تولیدشده کیفیت مطلوبی داشته به طوری که به سایر استان‌ها نظیر تهران، فارس و در بعضی موارد به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود یکسری از دلایل فنی امکان افزایش چند برابری سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در هر سال وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان در کانون خشک‌سالی واقع‌شده و مصرف آب نیز در کشت‌های فضای باز بالا است، کشاورزان به سمت کشت محصولات گلخانه‌ای ترغیب شده‌اند، اما به دلیل وجود بعضی دلایل فنی امکان افزایش چند برابری سطح زیر کشت در هر سال وجود ندارد.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه بیان کرد: به دلیل وجود این محدودیت‌ها و نیاز مالی زیاد برای احداث یک واحد گلخانه‌ای، تنها افراد متخصص و مجرب وارد این کار دارند که هر سال افزایش 5 درصدی سطح زیر کشت را دارند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌ای بخش اعظمی از گلخانه‌های شهرستان سنتی هستند، اظهار کرد: تسهیلات که جهاد کشاورزی در اختیار گلخانه‌های صنعتی قرار می‌دهد، پرداخت وام براساس اعتبارات موجود در همان سال بوده و گلخانه‌های سنتی نیز به گونه‌ای است که تنها محصولات آنها را تأیید کرده و اگر از نظر سوخت احتیاجی داشته باشند به آنها کمک می‌شود، اما سرمایه‌گذاری ثابتی برای احداث به آنها کمک نمی‌شود و تنها سرمایه در گردش تنها در مواردی به آنها تعلق می‌گیرد.

حاتمی افزود: ما آمادگی لازم برای ارائه تسهیلات به این واحدها برای احداث گلخانه‌های صنعتی را داریم و هر شخصی که حداقل امکانات و زمین را داشته باشد، اداره جهاد کشاورزی شهرستان در جهت صنعتی شدن به آنها کمک می‌کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×