» اخبار ایران و جهان » شرط ما برای همکاری خارجی؛ مشارکت در سرمایه، فناوری و صادرات است
اخبار ایران و جهان

شرط ما برای همکاری خارجی؛ مشارکت در سرمایه، فناوری و صادرات است

مهر 26, 1394 0011

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مفتون غرب نیستیم، گفت: شرط ما برای همکاری خارجی؛ مشارکت در سرمایه، فناوری و صادرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی امروز یکشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی دانش‌بنیان و نوآوری گفت: با سلام و درود بر اباعبدالله که به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت و به ما آموخت برای آرمان‌ها و اهدافمان از چیزی نترسیم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/07/3/1860851.jpg

درس امام حسین(ع)، درس ایستادگی و مقاومت است

رئیس جمهور ادامه داد: امام حسین(ع) به ما آموخت که اگر در مسیر اهداف بلند، یک فرهنگ و یک دین و یک جامعه، جمعی ولو کوچک و تنها هستیم باید مسیری را که مسیر حق است پیموده و در برابر هر گونه مانع و مشکل با ایمان و مقاومت به موفقیت و پیروزی نهایی دست یابیم.

روحانی تصریح کرد: تمام حادثه کربلا به ما می‌آموزد که شایسته‌ها و شایستگی‌ها را ترجیح دهیم و از بدی‌ها و زشتی‌ها فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: امام (ره) فرمودند حرکت من برای این است که دوست دارم شایسته‌ها و معروف‌ها و کارهای نیک و پسندیده در جامعه مستمر شود و بدی‌ها از جامعه رخت بربندد.

نباید امر به معروف و نهی از منکر را در چند مسئله خلاصه کنیم

رئیس جمهور تصریح کرد: معنای امر به معروف و نهی از منکر نیز همین است، نباید امر به معروف و نهی از منکر را در چند مسئله خلاصه کنیم.

روحانی گفت: یکی از بدترین منکرها، عجب و غرور نابجا و ریا است، به معنای نشان دادن ظاهری که با واقعیت فاصله دارد.

وی یکی از بزرگترین منکرها را دروغ و تعرض به آبروی مردم خواند و گفت: یکی از بالاترین معروف‌ها دوستی، عشق ورزیدن و احترام به بزرگان و علما است.

رئیس جمهور ادامه داد: علت توصیه امامان در روایات برای احترام به بزرگان به خاطر خودمان است. اگر به معلم احترام بگذاریم، به علم و نور در برابر ظلم احترام گذاشته‌ایم؛ کسی که مسیر هدایت و پیشرفت را مقابل ما گذاشته است.

روحانی تصریح کرد: ما جامعه دانش‌بنیان، شرکت دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان و دنیای دانش‌بنیان می‌خواهیم.

وی در توضیح این مطلب گفت: جامعه دانش‌بنیان جامعه‌ای است که علم احترام خود را دارد، دانشمند احترام لازم را دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: جامعه‌ای دانش‌بنیان است که مدیر حرکت و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد.

روحانی اظهار داشت: هر کجا از علم و دانش استفاده کرده‌ایم، حتی در فرهنگ دینی سخن محکم گفته‌ایم، سخن استوار و پایدار گفته‌ایم.

وی تصریح کرد: هر کجا مدیریت ما در چارچوب دانش بود موفق بودیم، هر کجا مبنای تصمیم‌گیری ما بر پایه علمی بود توانستیم موفق شویم.

دانش، پایه موفقیت ما در مذاکرات سرنوشت‌ساز بود

رئیس جمهور گفت: اگر توانستیم در مذاکرات سرنوشت‌ساز تاریخی در برابر ۶ قدرت دنیا بنشینیم و حرف بزنیم و موفق شویم، پایه‌اش دانش بود. این اثر دانشگاه‌هاست، اثر اساتید و بزرگان بود.

روحانی تاکید کرد: اگر بهترین و اندیشمندترین مذاکره‌کنندگان در بحث‌های سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌گرفتیم، در مذاکرات موفق نمی‌شدیم.

وی اظهار داشت: در کنار این علم و دانش، ایستادگی، مقاومت و فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی به معنای آزادی و استقلال وجود داشت.

فرهنگ انقلابی به معنای زبان اعتراض و درشت‌گویی و شعار نیست

رئیس جمهور تصریح کرد: فرهنگ انقلابی یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. کسی اشتباه نکند، فرهنگ انقلابی به معنای زبان اعتراض و درشت‌گویی و شعار نیست.

روحانی گفت: انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، مردم آن روز که به خیابان آمدند و رژیم قبل را سرنگون کردند، گفتند ما خواستار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی هستیم.

وی افزود: امروز اگر می‌خواهیم در مسیر درست به اهداف خود برسیم نیازمند علم و دانش، فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت انقلابی هستیم. اگر اینها را به هم ضمیمه کردیم، می‌توانیم در مقابل ۶ قدرت بزرگ بنشینیم، حرف بزنیم و موفق شویم.

اولین جلسه رئیس جمهور در آغاز دولت با تصمیم‌گیران سیاسی برای بررسی مذاکرات بود

رئیس جمهور اظهار داشت: روز اول که دولت تشکیل شد، تصمیم‌گیران سیاسی را صدا کردیم و اولین بحثم مذاکرات بود که ما باید مذاکراتی را انجام دهیم که پایانش لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت و خروج ایران از ذیل فصل هفت شورای امنیت باشد.

روحانی ادامه داد: خیلی سخت بود برای همه باور کردن این موضوع زیرا در تاریخ سازمان ملل سراغ نداشتیم که کشوری از ذیل فصل هفت سازمان خارج شود. این اولین بار است در تاریخ سازمان ملل که ۶ قطعنامه علیه کشوری ذیل بند هفت صادر شده و بدون اینکه یک‌بار اجرا شده باشد، لغو می‌شود.

وی اظهار داشت: وقتی می‌گوییم فناوری و جامعه دانش‌بنیان، منظورمان این است که فناوری نرم هم وجود دارد. آنجایی که شما می‌نشینید و فکر می‌کنید که چطور اقتصاد را از رکود نجات دهید، فناوری نرم است.

در مذاکرات هسته‌ای بهترین متخصصان را پای میز مذاکرات بردیم

رئیس جمهور تصریح کرد: ما نیاز به فناوری نرم داریم، وقتی شما در یک مذاکرات مهم همانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاستمدار روبرو می‌نشینید و موفق می‌شوید، فناوری نرم است.

روحانی افزود: ما در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای و مسائل علمی آن، در زمینه مسائل حقوقی و اقتصادی بهترین متخصصان را پای میز مذاکره بردیم و این کار بسیار مهم بود.

تعریف وزرای خارجه ۱+۵ از قدرت مذاکره‌کنندگان ایرانی

وی اظهار داشت: هر کدام از وزرای خارجه ۱+۵ به ایران سفر می‌کنند از فضای منطقی جلسه و قدرت مذاکره‌کنندگان صحبت می‌کنند، این برای کشور و ملت ما افتخار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما توانسته‌ایم در زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان نه تنها رقابت کرده و بازار را بگیریم، بلکه به اهداف ملی‌مان دست یابیم.

روحانی در خصوص فضای بعد از مذاکرات گفت: فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش خواهد بود.

وی گفت: اگر دیروز برای دسترسی به یک نرم‌افزار و سخت‌افزار دچار مشکل بودیم که برای عرصه فناوری‌مان ایجاد مشکل می‌کرد و یا اگر برای فتح بازارها با مشکل مواجه بودیم و بسیاری از کشورها فناوری نو به ما نمی‌دادند، با رفع تحریم‌ها این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: الان ۱۰ سال از نظر فناوری عقب هستیم، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پیشتاز فناوری نو باشند، ما باید همکاری فناورانه با دنیا را شروع کنیم.

روحانی با بیان اینکه در نوآوری و فناوری نمی‌توان از صفر شروع کرد، گفت: فناوری موجود را با زبان و فرهنگ خودمان تطبیق می‌دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز یک فقیه از صفر شروع نمی‌کند، گفت: یک فقیه نظرات عُلما و فقها را بررسی می‌کند و این راه را ادامه می‌دهد.

فضای «پساتحریم» در سال ۲۰۱۵

روحانی افزود: ما در فضای جدید یعنی در فضایی که تاکنون می‌گفتیم «پسابرجام» و پس از این باید بگوییم «پساتحریم»؛ در سال ۲۰۱۵ این فضای پساتحریم را خواهیم داشت و از تحریم عبور می‌کنیم و این افتخار از آنِ ملتِ بزرگِ ایران است.

وی با تاکید بر اینکه مردم بزرگ ایران که در هر صحنه‌ای قدم گذاشتند، مصممانه شاهد پیروزی بودند، تصریح کرد: توان ما هر چه بیشتر باشد، قدرت و ثروت ملی ما بیشتر خواهد بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هدف شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: اساس شرکت‌های دانش‌بنیان این است که علم را به جامعه و زندگی می‌آورند. علم را برای استفاده مردم از آن دانش آورده و فرهنگ را تبدیل به سلامت می‌کنند.

روحانی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان، فرهنگ را تبدیل به یک زندگی آرامتر، لذت‌بخش‌تر، راحت‌تر و سالم‌تر در یک جامعه می‌کنند.

شرایط را برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده می‌کنیم

وی با بیان اینکه انشاءالله در پسابرجام و یا پساتحریم، شرایط را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت رشد بیشتر در منطقه و جهان آماده می‌کنیم، افزود: نیاز داریم فناوری‌های نو وارد شود و شما کنار این فناوری‌ها حضور پیدا کنید.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور سران برخی از کشورها در ایران، اظهار داشت: شرط ما با همه کشورهای شرقی و غربی و کشورهایی که به تهران می‌آیند، این است که ما نیاز به سرمایه، تکنولوژی و بازار خارج داریم.

روحانی تصریح کرد: سرمایه و تکنولوژی در کشور ما وجود دارد و در بسیاری از زمینه‌ها تکنولوژی نو باید وارد شود. بازار مشترکی هم باید در خارج تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که در شرکت‌های دانش‌بنیان تنها به فضای پساتحریم فکر شود چراکه شما در فضای تحریم کارهای بزرگی انجام دادید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان را باید بشناسیم، گفت: شب گذشته در شورای عالی فضای مجازی بحثی داشتیم که اگر ۱۰ شرکت درجه یک را شناسایی کردیم، چگونه از آن حمایت و چگونه ۱۰ شرکت بعدی را وارد این مسیر کنیم؟ البته بحث شناسایی بسیار مهم است.

روحانی با اشاره به اقدامات معاونت فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: اولین قدم در این معاونت این بود که صاحبان فناوری در رشته‌های مختلف را بیشتر بشناسیم تا به تعبیری، حد صلاحیت آنها را بهتر ببینیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امسال منبع مالی بهتری از سالهای گذشته دارد، گفت: اگر منابع مالی هم نداشته باشد، دولت به این صندوق کمک می‌کند، چرا که کاری که این شرکت‌ها انجام می‌دهند بسیار اهمیت دارد.

روحانی در ادامه با طرح این سئوال که باید فکر کنیم چگونه این شرکت‌ها می‌توانند به دانش، اشتغال و اقتصاد کمک کنند، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید کمک مردم و مرهمی بر زخم بیمار باشند.

وی افزود: ما امروز مشکلات فراوانی در کشور داریم و بهترین راه‌حل را نخبگان می‌توانند به ما پیشنهاد دهند. این همه مسائل و پیچیدگی‌های محیط زیست، مشکلات اقتصادی، اجتماعی. این شرکت‌ها باید به ما کمک کنند که چگونه بتوانیم زباله‌های خطرناک را تبدیل به محصولاتی کنیم که به درد کارخانه‌ها بخورد و بهره‌وری شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در برخی شهرها و استانها آب و هوایی مرطوب داریم که مشکلات فراوانی برای زباله دارند و این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که باید این مشکلات را حل کنند و راه‌حلی علمی و مناسب پیش پای ما قرار دهند.

توسعه باید دانش‌بنیان باشد

روحانی با اشاره به خدمات نخبگان در طول دوران دفاع مقدس گفت: در تمام مراحل نخبگان جامعه، اندیشمندان و اساتید دانشگاه به ما کمک کردند و امروز هم باید در توسعه کشور به ما کمک کنند تا ان‌شاء‌الله توسعه کشور، توسعه دانش‌بنیان باشد.

وی خطاب به نخبگان گفت: کار شما معضلات جامعه را حل می‌کند، ما را به مرز دانش می‌برد و قدرت ملی و ثروت ملی می‌آفریند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تحصیل دانش از هر جای دنیا، تصریح کرد: تحصیل علم، دانش و فناوری، دوستی و دشمنی و مرز ندارد. همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) فرموده است علم را یاد بگیرید از هر کجا که باشد.

روحانی با بیان اینکه ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم، اظهار داشت: یک دانشمند ایرانی هر کجا که باشد وطن‌دوست است و افتخار می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران پرچم علم و دانش را به اهتزاز دربیاورند.

مفتون غرب نیستیم

وی با تاکید مجدد بر اینکه علم و دانش مرز نمی‌شناسد و ما از هر کجا باشد، آن را باید به دست بیاوریم گفت: در این زمینه اهدافمان را فراموش نمی‌کنیم؛ فرهنگ دینی و اسلامی را فراموش نمی‌کنیم، مفتون غرب نیستیم، ولی مرعوب غرب هم نیستیم. هر کجا که بدانیم خدمت ما موجب آبادانی ایران باشد، آن را دنبال می‌کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

علیرضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×