» اخبار ایران و جهان » عزت کشور به توان دفاعی قدرتمند است/لزوم آمادگی دربرابر تهدیدات
اخبار ایران و جهان

عزت کشور به توان دفاعی قدرتمند است/لزوم آمادگی دربرابر تهدیدات

مهر 23, 1394 0012

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عزتمندی یک کشور به برخورداری از بنیه دفاعی قدرتمند است، گفت: باید متناسب با تهدیدات آمادگی دفاعی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین کنگره سرداران و ۴۵۰۰ شهید تدارکات و پشتیبانی سپاه با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص آزمایش موشک عماد اظهار داشت: مجددا آمریکایی‌ها در مورد آزمایش موشکی سپاه حرف بیهوده زدند. این ماجراجویی غربی‌ها ادامه دارد، لذا باید متناسب با این تهدیدها در زمینه‌های هوایی، زمینی و پدافند هسته‌ای آمادگی داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید آمادگی دفاعی کشور حفظ شود، افزود: حرف‌های آمریکایی‌ها قابل قبول نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عزتمندی یک کشور به برخورداری از بنیه دفاعی قدرتمند است.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بودجه دفاعی را که در سال جاری مورد حمایت قرار دادیم، می‌‌دانستیم که عده‌ای سر و صدا می‌کنند، اما باید بودجه دفاعی تقویت شود تا بنیه دفاعی بتواند نقش موثر داشته باشد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در نفوذ سیاسی و فرهنگی هم ماجراجویی‌های غرب و آمریکا ادامه دارد، باید متناسب با تهدیدات آمادگی داشت.

لاریجانی تصریح کرد: مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مأموریت حفظ و دفاع از انقلاب را برعهده دارد، باید بنیه دفاعی خود را حفظ کند.

در ابتدای این همایش رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است ابتدا از برادرمان آقای آبرومند، رئیس پشتیبانی سپاه تشکر کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات پشتیبانی سپاه در پشت جبهه ها قابل بیان نیست. از افراد مؤثر در این بخش آقایان رفیقدوست، احمدپور و جان‌محمد هستند که در این جلسه حضور دارند و در شرایط سختی به کمک نیروهای رزمنده آمده اند.

وی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و ادامه داد: سپاه پاسداران در ابتدا با سرعت کمی تشکیل شد، اما تکوین و شکل‌گرفتن آن در دفاع مقدس بود.

سپاه پاسداران در میانه بحران و تهدید شکل گرفت

عضو شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: تشکیل سپاه در چنین شرایطی یک آزمون جدید بود که در کوران بحران، یک نیروی مسلح شکل بگیرد. معمولا نیروهای مسلح در زمان آرامش تشکیل شده و آموزش می بینند تا در دوران تهدید و بحران وارد عمل شوند، اما سپاه از هسته های کوچک تشکیل شد و در دفاع مقدس گسترش یافت.

سپاه نیرویی مسئولیت‌پذیر و قدرتمند در منطقه است

لاریجانی تصریح کرد: سپاه پاسداران امروز یکی از قدرتمندترین نیروهای خاورمیانه است. سپاه یک نیروی مسئولیت‌پذیر و قدرتمند در منطقه است که در مسائل منطقه کمک‌کننده بوده و آرامش‌بخش و حل‌کننده مشکلات است.

رئیس قوه مقننه در تشریح چگونگی شکل‌گیری سپاه در شرایط بحران گفت: روحیه مجاهدت و شهادت‌طلبی، رمز قدرتمندی و سرافرازی سپاه  است. یک انسان قدرتمند باید اهل مجاهدت باشد، در غیر این صورت نمی تواند به شهادت دست یابد.

رئیس مجلس ادامه داد: حضرت علی(ع) در نامه‌ای به مالک گفت؛ «از خداوند می خواهم که شما را اهل سعادت و شهادت قرار دهد». در صدراسلام همه مسلمانان آماده مجاهدت و شهادت بودند، اما در دوران خلفا، روحیه مجاهدت و شهادت تبدیل به لشکرکشی‌های سلطنتی شد و این روحیه آرام آرام از مسلمانان گرفته شد. از آن دوران به بعد، از نظر معنوی و مادی دچار سقوط شدیم.

عزت مسلمانان در حفظ روحیه مجاهدت و شهادت‌طلبی است

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه عزتمند زندگی کردن مسلمانان منوط به حفظ روحیه مجاهدت و شهادت است، خاطرنشان کرد: از رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) نقل شده است «اگر فرد یا جامعه ای لباس مجاهدت را از تن به درآورد، لباس خواری را خواهد پوشید».

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: جوامعی می توانند عزتمند باشند که اهل مجاهدت باشند.

وی تصریح کرد: کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که از نظر دیپلماسی و منابع مادی فعال هستند، اما قدرت اینکه استقلال داشته باشند را ندارند، چون آماده نیستند و با یک تـَشـَر و تلفن از طرف قدرت های بزرگ، نظرشان تغییر می کند. علت اصلی این ضعف آن است که در این جوامع روحیه مجاهدت و شهادت وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه در مجلس اضافه کرد: امام حسین(ع) وقتی به سمت کربلا می‌رفت، اشعاری می خواند که مضامین زیبایی دارد: «اگرچه دنیا انسان‌ها را به خود جذب می کند، اما خانه آخرت جذاب‌تر و رفیع‌تر است». «مال دنیا را آخر کار باید گذاشت و رفت، چه بهتر آنکه آن را در راه خدا انفاق کنیم». «اگر این بدن‌ها ساخته شده که بمیرد، چه بهتر که در راه خدا با شمشیر قطعه قطعه شود».

فرهنگ شهادت‌طلبی، فرهنگ حسینی است

لاریجانی با تاکید بر اینکه فرهنگ شهادت‌طلبی، فرهنگ حسینی است، توضیح داد: این اشعار امام حسین(ع) بزرگ و حماسه‌ساز است و در منش انسانی تغییر ایجاد می کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این فرهنگ از اوایل انقلاب در میان جوانان نهادینه شد، عنوان کرد: جوانان سپاه این شعار حسینی را دنبال می کردند. همین رکن اصلی باعث شد سپاه پاسداران در کوران بحران شکل بگیرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: علت موجده سپاه، مجاهدت و شهادت‌طلبی است.

ولایت‌پذیری سپاه، عامل قوام و قدرت آن است

عضو شورای عالی امنیت ملی، ولایت‌پذیری را عامل دوم قوام و قدرت سپاه خواند و خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران در زمان امام خمینی(ره) و بعد از آن در زمان رهبر معظم انقلاب، خود را مطیع ولایت فقیه می دانست که اگر این نکته نبود، موفقیت نداشتیم.

وی افزود: بعد از جنگ، بنی‌صدر تلاش می کرد با شیوه های کلاسیک جنگ کند. یک روز آقای رفیقدوست از آقای بنی‌صدر به خاطر عدم تحویل سلاح های سبک و اولیه به سپاه بسیار ناراحت بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنی‌صدر در آن زمان، هم رئیس جمهور و هم جانشین فرماندهی کل قوا بود و اجازه نمی داد سپاه وارد عمل شود به گروه های کوچک و پارتیزانی هم سلاح نمی داد، به همین دلیل ما موفقیتی در اوایل جنگ نداشتیم.

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط بحران که باید وحدت جامعه حفظ شود، تا بحران امنیتی رفع شود، بنی‌صدر آتش اختلاف درونی را دامن می زد. پس از ازل بنی صدر، فضای مهمی در کشور در عرصه های سیاسی و نظامی بوجود آمد.

عضو شورای عالی امنیت ملی در تشریح این فضا گفت: در عرصه نظامی جبهه ها به روی نیروهای مردمی باز شد و قرارگاه‌های مشترک سپاه و ارتش تشکیل شد.

لاریجانی ادامه داد: در عرصه داخلی هم، نیروهای حزب‌اللهی، اداره کشور را به عهده گرفتند، در نتیجه به فاصله چند ماه حصر آبادان شکسته شده و خرمشهر فتح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود و سپاه حرف ولی فقیه را اجرا کرد.

وی تصریح کرد: امروز هم که بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته ایم، نقش ولایت فقیه برای حل مسائل، نقشی تعیین‌کننده بوده است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگر از سخنرانی خود با اشاره به تلاش دولت های گذشته برای حل مساله هسته ای توضیح داد: بنده سال‌های زیادی  در مساله هسته ای درگیر بودم. رهبر انقلاب کسی بود که در شکل‌گیری دانش هسته ای نقش مؤثری داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: در ابتدای کار، فشارها زیاد بود که ایران از دستیابی به فناوری هسته ای دست بردارد، اما ایشان ایستادی کردند و نگذاشتند ایرانیان محروم شوند.

نقش رهبر معظم انقلاب در مساله هسته‌ای، مکشوف و تعیین‌کننده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: بعدا فشار آوردند که فعالیت‌های هسته ای را تعلیق کنید که آزمون درستی نیز نبود. مقام  معظم رهبری شرایط را برگرداندند، تا در ریل پیشرفت قرار بگیریم، در آخر کار هم به گونه ای مساله را مدیریت کردند که هم به دانش هسته‌ای دست یابیم، هم تحریم ها را کنار بگذاریم.

وی تصریح کرد: نقش رهبر معظم انقلاب در مساله هسته ای مکشوف و تعیین‌کننده بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود، با اشاره به بحران منطقه اظهار داشت: در زمانی هر روز به ما پیام های تهدید می رسید. در دورانی که من دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشتم، یک روز به ما پیام دادند که می خواهند ۴ نقطه از ایران را بمباران کنند. این پیام از کانال هایی به ما اطلاع داده شد که دوستان ما بودند.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر مسئولان کشورمان آمادگی نداشتند، بر روحیه آنها فشار وارد می شد، اما عاملی که باعث ایستادگی می شد، نقش مقام معظم رهبری بود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نقش رهبر معظم انقلاب، نقشی سعادت‌بخش برای کشور بوده و هست.

لاریجانی روحیه جوان‌گرایی در سپاه را عامل دیگر قوام و قدرت سپاه پاسداران خواند و گفت: جوانان، روحیه ریسک کردن، احساس هجوم و انگیزه دارند و سپاه پاسداران در بدو تشکیل، مملو از جوانانی بود که انگیزه تحول و قدرت داشتند.

وی اضافه کرد: سپاه پاسداران از یک تجربه قوی و پشتیبانی معنوی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شگردهای جدید دشمنان در مسائل منطقه ای و جهانی خاطرنشان کرد: مسائل منطقه یک چالش مهم و جدید است. تقریبا همه کشورهای منطقه دارای بحران های وجودی امنیتی هستند که پیش از این چنین بحران های وجودی را در منطقه تجربه نکرده بودیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: در فلسطین، بیداری در مردم بروز کرده، در عراق سوریه و یمن نیز همینطور همه منطقه در قلیان امنیتی است.

لاریجانی اظهار داشت: متاسفانه نیروهای تروریستی عـِده و عـُده پیدا کردند و سرزمین و نفت در اختیار دارند و شرایطشان از یک گروه چریکی ساده تغییر کرده و در منطقه نقش پیدا کرده اند.

منطقه در قلیان امنیتی است/ نقش مؤثر ایران در منطقه

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این بحران مثل خوره منطقه را می خورد، گفت: این بحران از لحاظ امنیتی برای ما مهم است و نمی توانیم بنشینیم تا یک عده افراطی بی‌فکر، هر کاری بخواهند، بکنند، لذا باید در منطقه نقش ایفا کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در یکسال اخیر ایران نقش مؤثری در منطقه داشت، توضیح داد: ایران در یکسال اخیر در عراق کمک کرد تا این موجودات موذی به بغداد و عتبات دست پیدا نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: امیدواریم سپاه پاسداران در شرایط جدید نقش خود را با مسئولیت‌شناسی دقیق برای حفظ انقلاب و کشور ایفا کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/07/10/3/1762540.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×