» اخبار ایران و جهان » شهروندان ترکیه‌ای: هنوز در شوک حادثه هستیم
اخبار ایران و جهان

شهروندان ترکیه‌ای: هنوز در شوک حادثه هستیم

مهر 18, 1394 108

شاید کمتر کسی تصور می کرد دستگاه های امنیتی ترکیه در کنترل امنیت یکی از مرکزی ترین نقاط پایتخت این کشور، آن هم در حالی که قرار بود در آن تظاهرات برگزار شود، عاجز بمانند.

گروه بین الملل ـ آنکارا: در این ساعات وضعیت اضطراری و سختی بر آنکارا حکم فرماست. خیابان های «جمهوریت»، «طلعت پاشا» و بیشتر مسیرهای منتهی  به ایستگاه راه آهن مرکزی شهر آنکارا توسط پلیس مسدود و یا به شدت تحت کنترل قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کلیه کسانی که در پارک «گنجلیک» ـGenclik  ـ مشغول قدم زدن بودند، امروز با صحنه فاجعه آمیزی رو به رو شدند. انفجار دو بمب مرگبار در میان جمعیت تظاهرکنندگانی که خواستار پایان دادن حملات دولت ترکیه به کردها و ایجاد صلح پایدار در کشورشان بودند منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۶۰ نفر در پایتخت این کشور شد.

بسیاری از زخمی ها به بیمارستان های اطراف خیابان آتاتورک ـ در نزدیکی محل وقوع حادثه ـ و برخی بیمارستان های وابسته به ارتش ترکیه منتقل شده اند.

حمید، نوجوان ۱۸ ساله ای که در زمان وقوع حادثه در پارک «گنجلیک»  حضور داشته در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: «یک لحظه واقعا نفهمیدیم چه شد. با دوستانم مشغول تماشای جمعیت بودیم و ناگهان دیدیم دو انفجار پشت سر هم رخ داد. صحمنه وحشتناکی بود. حاضر نشدم نزدیک تر بروم…»

پایتخت ترکیه هم اکنون در شوکی سخت به سر می برد. هرگز کسی تصور نمی کرد موج تروریسم به مرکز شهر آنکارا و یکی از مراکز اصلی این شهر ـ راه آهن قدیمی آنکارا ـ برسد. امنیت در آنکارا موضوعی بود که شهروندان پایتخت ترکیه آن را یکی از مهم ترین مولفه های تعیین کننده در زندگی شخصی و اجتماعی خود می دانستند. هم اکنون این امنیت از بین رفته است و شهروندان در شوک ناشی از حادثه انفجار در نزدیکی ایستگاه راه آهن آنکارا قرار دارند.

امنیت از دست رفته در آنکارا، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. تشکیل شورای امنیتی فوق العاده توسط احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز چندان مورد توجه شهروندان قرار نگرفته است! آنچه در این برهه زمانی حساس موضوعیت دارد، بحرانی است که ممکن است در ماه ها، هفته ها و حتی روزهای آتی در پایتخت ترکیه تکرار شود. بسیاری از ساکنان آنکارا نگران هستند حادثه امروز آنکارا مقدمه ای برای وقوع بحران های تروریستی مشابه در دیگر نقاط این شهر باشد.

نکته مهم تر دیگری که ذهن شهروندان ترکیه ای را نسبت به خود مشغول ساخته است، به چرایی وقوع حادثه است. «کمال قلیچدار اوغلو» رهبرحزب جمهوریخواه خلق امروز مصاحبه زنده ای را با خبرنگاران در این خصوص کرده و توان دستگاه های امنیتی ترکیه را در مواجهه با این حادثه به چالش کشیده است.

شاید کمتر کسی تصور می کرد دستگاه های امنیتی ترکیه در کنترل امنیت یکی از مرکزی ترین نقاط پایتخت این کشور، آن هم در حالی که قرار بود در آن تظاهرات برگزار شود، عاجز بمانند. از این رو پلیس و دستگاه های امنیتی در آنکارا باید در قبال حادثه ای که رخ داده است توضیحات بیشتری ارائه کنند.

در نهایت اینکه هم اکنون پایتخت ترکیه و دیگر نقاط این کشور در شوک ناشی از وقوع حادثه به سر می برند. در چنین شرایطی سخن گفتن از عوامل وقوع این حادثه زود به نظر می رسد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×