» اخبار ایران و جهان » سیاست جدید دولت برای رونق اقتصادی/ تمام نظام پشت سر تولید است
اخبار ایران و جهان

سیاست جدید دولت برای رونق اقتصادی/ تمام نظام پشت سر تولید است

مهر 18, 1394 008

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از مذاکرات هسته‌ای به دنبال ایجاد شرایط جدید در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم، گفت: توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در تاریخ دیپلماسی جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پیش از ظهر امروز در همایش «بین‌المللی سیاست‌های تجاری و صنعتی برای توسعه صادرات و اشتغال ایران» با اشاره به اینکه از تابستان گذشته با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم، گفت: این کاهش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصد بود.

وی افزود: قیمت نفت از حدود ۱۰۵ دلار به ۴۰ دلار رسید و  پیدا بود که این کاهش فشار اقتصادی را به کشور وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت که عمده درآمدشان از فروش نفت است هم دچار تنش در بازار ارز شده و هم تورم بسیار بالایی برایشان به وجود آمد، اما در کشور ما نه تنش در بازار داشتیم و نه تورم اقتصادی‌مان بالا رفت، اما با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.

روحانی گفت: وزارتخانه‌های ما برای دادن خدمات به مردم، به خاطر درآمد کم مشکلات بسیاری دارند، بخش‌های تولیدی ما با مشکلاتی مواجه هستند اما علیرغم همه مشکلات، دولت همان مسیر و اهدافی را که قصد داشت، توانست ادامه دهد.

رئیس قوه مجریه با اشاره به پیچیدگی های مساله اشتغال، ادامه داد: وقتی بحث اشتغال مطرح می‌شود، پیچیدگی‌های آن موجود است و در سایه چنین فضایی که امروز ایجاد شده، ما به دنبال مذاکرات هسته‌ای بودیم.

وی گفت: مذاکرات هسته‌ای ما به خاطر این بود که شرایط جدیدی در روابط منطقه و بین‌الملل ایجاد کنیم، توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در تاریخ دیپلماسی جهان است.

روحانی ادامه داد: در یک مساله پیچیده و مهم بین‌المللی، کشوری مثل ایران با شش قدرت بزرگ جهان مواجه بود و بعد از دو سال مذاکره این کشورهای بزرگ به نقطه‌ای رسیدند که از همان اول دولت جمهوری اسلامی ایران گفته بود که هدف ازمذاکره، نتیجه برد – برد است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: میز دیپلماسی برای اولین بار نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تهدید به خوبی پیروز شود.

روحانی در ادامه گفت: جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به این هفت کشور تبریک نگفته باشد.

وی ادامه داد: البته گروه های افراطی هستند که از اعتدال و آرامش خوشحال نیستند و نانشان در دعواست که باید این گروه اندک را تحمل کرد.

روحانی اظهار داشت: برای آنها آسمان تپیده و برایشان سخت است که بیینند روابط ایران با جهان احترام آمیز است.

وی تصریح کرد: ما برای حل مشکل هسته ای دنبال مذاکره نبودیم بلکه ما دنبال مذاکره و توافق برای ایجاد فضایی جدید در منطقه و جهان بودیم البته در کنار مشکلات کاهش قیمت نفت ما با مشکل جدیدی نیز روبرو شدیم.

انتقاد از افزایش فاصله زمانی میان توافق و اجرای آن

رئیس جمهور با بیان اینکه پیش بینی می کردیم فاصله میان توافق و اجرای آن کوتاه تر از این باشد گفت: چارچوب های توافق در لوزان بسته شد و پس از آن ادامه راه در تیرماه توافق حاصل شد. انتظار این بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای توافق باشیم. پیش بینی ها نیز حاکی از این موضوع بود.

روحانی گفت: افراطیون آمریکا سنگی را جلوی راه انداختند و موضوع هسته ای به خطا در آمریکا تبدیل به یک موضوع حزبی شد که این کار از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی آمریکا بود که موضوعی ملی به دعوای حزبی تبدیل شد.

وی انتخابات پیش روی آمریکا را دلیل این موضوع خواند و گفت: انتخابات با همه زیبایی هایش در همه کشورها دردسر هایی دارد. در آمریکا نیز به خاطر انتخابات فراز و نشیب هایی در اجرای برجام ایجاد شد.

فراز و نشیب برجام در ایران نیز ناشی از انتخابات آینده است

رئیس جمهور تصریح کرد: در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری است به خاطر انتخابات است.

روحانی اظهار داشت: در آمریکا خواستند که توافق به کنگره ارجاع شود در حالی که به کنگره ربطی نداشت و توافق بسته شده به سازمان ملل ارسال شده بود که نشان می داد این موضوعی بین المللی است.

وی ادامه داد: این داستان باعث شد چند ماه اجرای برجام به تاخیر بیفتد. آمریکا توافق را به کنگره برد و جاهای دیگر هم گفتند ببرید کنگره. بنابراین فاصله میان حصول توافق و اجرای آن زیاد شد.

رئیس جمهور افزایش فاصله میان توافق و اجرای آن را برای اقتصاد دردسر آفرین خواند و گفت: برخی از تجار ممکن است بگویند صبر کنید تحریم ها برداشته شود، وضعیت بهتر شود و آن وقت خرید کنید که همین امر موجب خواهد شد تقاضا در بازار دچار مشکل شود.

روحانی روابط اقتصادی با فعالان اقتصادی دنیا را نیز تحت تاثیر زمان اجرای توافق خواند و گفت: برنامه ریزی هایی که برای قراردادها می شود طرف خارجی معتقد است قرارداد را اجرا کنیم اما اجرای آن به بعد از اجرای توافق و برداشته شدن تحریم ها موکول شود.

وی گفت: این همه تقاضا از کارآفرینان خارجی برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد که منتظر هستند روز اجرای توافق برسد تا وارد بورس شوند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما به روز اجرای توافق نزدیک می شویم گفت: انشاءالله شاهد یک جهش در حرکت و رونق اقتصادی کشور و تعامل با دنیا و حضور سرمایه گذاران خارجی و ورود فناوری خواهیم بود.

روحانی اظهار داشت: یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که در چند سال گذشته فناوری کمتر وارد ایران شده است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در خصوص مشکلات اشتغال گفت: همه اهداف ما از فعالیت های اقتصادی اشتغال است.

رئیس جمهور ادامه داد: در دهه ۶۰ در ایران نرخ رشد جمعیت بالا رفت.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: همه این عزیزان آماده می‌شدند که برای نیمه دهه ۸۰ به بازار کار ورود پیدا کنند، در آن دوران درآمد نفتی ما بیش از حد انتظار افزایش یافت و به حدود ۱۴۳ دلار رسید که درآمد بسیار عظیمی در سایه صادرات نفت و میعانات آن به شمار می رفت.

روحانی گفت: درست در سال‌هایی که این نیروی جوان قصد ورود به بازار کار را داشت، بهترین فرصت برای اشتغال در کشور ایجاد شد، اما متاسفانه در آن دهه با وجود اینکه وضع درآمد نفتی ما خوب بود، اشتغال خالص ما تقریبا صفر شد  به طوری که برای اشتغال عدد و رقمی نداشتیم.

وی افزود: دولت یازدهم وقتی کار خود را آغاز کرد، از یک طرف با تورم و رکود و از طرف دیگر با خیل بیکاران و عوض شدن ترکیب کار کشور مواجه شد؛ به طوری که باید برای ترکیب جدید در کشور اشتغال می‌آفرید.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: تصمیم ما برای راه اشتغال، رونق پایدار و توسعه پایدار بود، حتی در برخی صنایع به دنبال کار صنایع پایین دستی بودیم.

روحانی افزود: این حرکت شروع شد و در سال ۹۲ تا ۹۳ برای خروج از رکود، لایحه مربوطه به مجلس داده شد و مصوبات متعددی در این باره از سوی مجلس تعیین شد، اما در این شرایط قیمت نفت کاهش یافت و انجام مذاکرات طولانی شد و در عین حال تا برداشتن تحریم فاصله زیاد شد. اما تلاش دولت همچنان این بود که مسیر مورد نظر را ادامه دهد.

وی گفت: ممکن است تولیدگران این سئوال را داشته باشند که آیا رقابت سالم در تولید و سرمایه‌گذاری کشور وجود دارد یا نه، کارآفرینان سئوال کنند که آیا سیاست‌های دولت با ثبات می‌ماند؛ قوه قضاییه مدافع سرمایه‌گذاری سالم و قوه مقننه به دنبال قوانینی است که برای ما مشکلی ایجاد نکند؛ آیا اگر توانمند شدند کسی نمی‌گوید که چطور این همه سریع وضع مالی تو خوب شد؛ انرژی کافی وجود دارد یا در تابستان می‌گویند برق کم است و در زمستان می‌گویند گاز کم داریم، تولید را کاهش بدهید؛ دولت فضای سالم تعامل با دنیا را ادامه می‌دهد که اگر منابع داخلی مالی کم بود، بتوانیم از منابع خارجی استفاده کنیم!؟

رئیس‌جمهور افزود: دولت موظف است به این سئوالات به طور شفاف پاسخ دهد و رئیس‌جمهور بر اساس وعده‌هایی که به ملت داده باید پاسخگوی این سئوالات باشد، باید به کارآفرینان در این باره اطمینان داد.

وی ادامه داد: حمایت دولت و به طور کلی قوای سه‌گانه و همچنین رهبر معظم انقلاب پشت سر تولید است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد به این معنی است که تمام نظام، پشت سر تولید است؛ این سیاست‌ها می‌گوید که سیاست ما، سیاست صادرات است و دولت متعهد به هر گونه کمک و رفع موانع تولید است.

رئیس‌جمهور گفت: از ابتدای تابستان امسال تیم اقتصادی را در چند جلسه فرا خواندم، به دلیل آنکه در سه ماهه نخست سال به ما می‌گفتند به خاطر کاهش قیمت نفت و تاخیر در اجرای توافق ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکل مواجه باشیم.

روحانی افزود: به همین خاطر از تیم اقتصادی دولت خواستم تا در زمینه اقتصادی، یک بسته حمایتی برای ۶ ماهه دوم سال تهیه شود و در دو هفته گذشته جلسات متعددی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم این بسته را تهیه کنیم.

وی ادامه داد: انشاءالله سیاست‌های جدید برای ۶ ماهه دوم سال حرکت جدیدی در جهت رونق اقتصادی ایجاد می‌کند؛ بنده در روزهای آینده تیترهای اصلی این سیاست‌ها را اعلام می‌کنم و جزئیات آن نیز توسط تیم اقتصادی دولت اعلام خواهد شد که با اجرای آن، شاهد تحرک خوبی خواهیم بود تا رشد اقتصادی در کشور تداوم یابد.

رئیس قوه مجریه گفت: کشور ما به خاطر سیاست پایدار، انرژی خدا دادی، جوانان با انگیزه و درایت رهبری نظام، مسیر روشنی را خواهد داشت که این مسیر رونق اقتصادی، جذب سرمایه ایرانیان و اشتغال برای نسل تحصیل کرده خواهد بود.

 http://media.mehrnews.com/d/2015/09/12/4/1830134.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×