» مطالب ویژه » مقاله: احساس مسئولیت و تعهد در برابر مردم /عباس ابوطالبی
مطالب ویژه - مقاله

مقاله: احساس مسئولیت و تعهد در برابر مردم /عباس ابوطالبی

مهر 17, 1394 0810

چند روز قبل در جلسه استیضاح وزیر راه تصویری تاسف بار را در یکی از سایت های خبری مشاهده نمودم، که در آن تصویر وزیر راه قبل از اینکه از سد استیضاح عبور کند، در حال بوسیدن دست یکی از نمایندگان مجلس بود. منتشر شدن این عکس در خبرگزاری ها برای آن وزیر و آن نماینده و مردم آن شهرستان که به آن شخص رای داده بودند مایه تاسف بود. وظیفه اصلی نمایندگی مجلس که قانونگذاری است و کار به جایی رسیده که نمایندگان دنبال لابی کردن و به فکر آینده سیاسی خودشان هستند. به همین دلیل بر خود وظیفه دانستم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس، نکاتی را پیرامون وظایف نمایندگی مجلس و جایگاه آن در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بیان نمایم. امیدوارم این مطلب بتواند در جهت تنویر افکار عمومی برای مردم شهرستان مفید و موثر باشد.

این روزها که تب و تاب تبلیغات البته خارج از زمان قانونی بسیار داغ شده و کاندیداهای مختلف به نوعی سعی دارند، حداکثر رای ها را از آن خود کنند، متاسفانه دیده می شود در شعارها و برنامه های تبلیغاتی، سخنرانی ها و همایش ها، نیز از چیز هایی سخن به میان می آید که وظایف ذاتی یک نماینده نیست و در نگاهی خوش بینانه تنها برای جلب رای مردم از آنها استفاده می شود. هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند، مردم تقاضای وام، اشتغال، پرداخت هزینه، مشکل نظام وظیفه و ……. را طلب دارند. در حالیکه پرداختن به چنین مسایلی از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس، مردم در خصوص وظایف و اختیارات نمایندگی مجلس اطلاعات لازم را کسب کنند و فریب این شعارهای مردم فریبانه را نخورند. اگر کاندیدایی در شعارهایش اعلام نمود من مشکل بیکاری و نظام وظیفه را حل میکنم دروغ محض می گوید زیرا چنین کارهایی از حوزه اختیارات نمایندگی مجلس خارج است.

این روزها بازار شایعات در شهر داغ است.از طرف دیگر شنیده می شود برخی از پایتخت نشینان که در این چند سال اخیر در ویلاهای شمال تهران سکونت داشتند و حاضر نبوده اند حتی چند روزی در شهرستان مبارکه سکونت داشته باشند، در خود احساس مسئولیت کرده اند و اعلام آمادگی در مورد حضور در انتخابات نموده اند. حال سوال اینجاست مگر نماینده نباید از جنس مردم همان شهر باشد، تا با مشکلات و آسیب های آن منطقه آشنا باشد. تا بتواند برای آنها راهکار ارائه دهد و تمام هم و تلاش خود را در جهت رفع مشکلات مردم حوزه انتخابیه به کار بندد. نه اینکه با نشستن بر کرسی های مجلس فراموش نماید که از کجا آمده و با رای چه کسانی انتخاب شده است و دیگر آن را باید در سفرهای خارجی و حضوردر مجالس کسب ثروت و قدرت و برنامه ریزی جهت آینده سیاسی خودشان ببینیم.

مردم شریف شهرستان مبارکه هنوز حادثه تلخ اعتراض نمایندگان تهران به اعتبارنامه نماینده شان در ابتدای تشکیل مجلس نهم از خاطرشان بیرون نرفته، جایی که نمایندگان تهران از مردم شهرستان مبارکه بابت انتخاب آن شخص با آن سوابق عذرخواهی نمودند. باید به یاد داشته باشیم تمام افرادی که در سنوات قبل به هر شکلی وارد مجلس شدند و موفق و کارآمد نبودند بی شک پایه اصلی این ناموفقی مردم بودند چراکه مولفه های انتخاب فرد شایسته را رعایت نکردند از این رو می طلبد آحاد مردم شریف بعد از این همه خطا این بار تصمیمی آگاهانه بر اساس هوشیاری و عقلانیت جهت ایجاد تغییرات در شهرمان و حرکت به سمت توسعه شهرستان با انتخاب درست پیشگام باشند.

عباس ابوطالبی (فعال سیاسی اجتماعی و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)

1eaf2xuw

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 8

  1. شهروند

    شایدبه دیدمردم شریف وولایتمدارشهرستان مبارکه گذاشته نشود.
    باسلام وخداقوت به قلم به دست ومقاله نویس عزیزجناب آقای ابوطالبی ودوستان راهنمای ایشان
    خدمت این دوست و….عرض نمایم نه می خواهم ازشخص خاص حمایت کنیم ونه مقاله نویس خوب
    جناب ابوطالبی ودوستان راهنمای عزیزوگرامیتان یک این عکس هابهونه است یک نماینده خوب چه کاری بایدانجام دهدآیافرزنداین شهرستان،ساکن این منطقه،جوان،پرانرژی نبوده سوال من ازشمابرداربزگواراین است کدام نماینده ای درادوارگذشته چندین وزیر،معاونین وزرا،مسولین کشوری رابه این شهرستان دعوت کرده اند،کدام نماینده ای تاالان درهرهفته درمیان مردم بوده انداین هم بگویم که نماینده های گذشته شهرستان هم درحدتوان خودزحمت کشیده اندبه آنهاهم خداقوت می گویم درهرجاودرهرپست ومقام هستندولی بحث این نماینده درانجام فعالیت هاوخدمت به مردم شهیدپروروانقلابی شهرستان بیشتراست آقای ابوطالبی محترم مقاله نویس خوب مگرخلاف قانون است که وزیرمحترم راه بابوسیدن دست یک نماینده ازتلاش های شبانه روزی ایشان جهت خدمت به مردم تشکرنمایدشمااشتباه برداشت کرده ایداین بوسیدن یعنی قدردانی ازتلاش بک نماینده وخدمت به مردم ازسوی وزیرمحترم
    این هم بگویم که مردم درانتخاب ،خودتصمیم می گیرندنه شخص دیگری یادیگرانی که به چه کسی اطمینان کنندوشمابایدبه حقوق مردم شریف شهرستان
    احترام گذاریدنه بخواهیدبرای دیگری تصمیم عجولانه بگیریدوحداقل مردم می دانندنماینده کنونی دراین شهرستان بوده ومشکلات شهرستان ومردم رانزدیک دیده است نه مثل بعضی افرادکه درشهرستان نیستندولی نزدیک انتخابات خودراخادم مردم می دانند
    مردم شهرستان فهیم هستندوبافکرخودخادم خودراانتخاب مب نمایندنه فرددیگری

    • رضا

      با سلام
      در جواب شما دوست گرامی یک سوال مطرح است
      ماحصل امدن این وزرا و معاونانشان به شهرستان بغیر از هزینه های سنگین چه بوده است؟
      از دیگر کارهای نماینده فعلی خراب کردن رابطه مدیران فولاد مبارکه با شهرستان بود
      حال سوال من این است اعلام الایندگی فولاد مبارکه چه حسنی برای شهر داشت؟ایا نمی شد با کمی تدبیر و اعتدال رفتار طوری برخورد کرد که یک معامله ی برد برد انجام داده می شد ؟
      در زمینه ی ورزش بغیر از برگزاری جلسات بیهوده با رئسای هیات های ورزشی چه دستاوردی داشتن ؟آیا نماینده محترم با ابزار سوال و تذکر نمیتوانستند از واگزاری استخر و سالن های ورزشی به بخش خصوصی جلوگیری کنند ؟
      دوست عزیز الحمدلله مردم دارای فهم و شعور بالایی هستند و خود قادر به تصمیم گیری هستند
      پس لطفا شما هم در انتخاب مردم دخالتی نداشته باشید تا این بار انتخاب صحیحی داشته باشند
      نقاط قوت نماینده محترم قابل تحسین است اما نقاط ضعفشان از چشم کسی پوشیده نیست
      شاید اگر مشاورانشان اشخاص دیگری می بودند هم اکنون اوضاع اینگونه نبود

  2. عبدالله

    با سلام .جناب آقای شهروند عزیز شما که جواب مقاله اقای ابوطالبی را داداه ا ید خواهشا میشه بهتون برنخورد واز … عزیزتان حمایت نکنید وفقط نگاهتان به اسفند ماه باشد وببینید مردم دراین ماه نطرشون چیه مثل اینکه شما مردم را نمیبیندویا دست کم گرفتید شان این مردم چشمشان باز وهوشیارند وبه وقتش می دانند که چکار کنند اگر کسی عملکردش خوب باشد ازچنین مقاله هایی نباید به خود ترس دهد و عجولانه جواب یک نفر را بدهد.(ضمنا به کسی بی احترامی نشده لطفا درمعرض دیدی عموم قرار دهید)با تشکر

  3. احسان

    باسلام شهروندعزیزکه ماشمارااصلانمیشناسیم!!اینکه شمانمی خواهیدازشخص خاصی حمایت کنیددردل نوشته تان کاملامشهوداست!!اینکه گفته ایدکدام نماینده ای درادوار…لازم است چندنکته رایاداوری نمایم البته هیچ نماینده ای نیزدرادوارگذشته ازمبارکه نداشته ایم که اعتبارنامه اش تاییدنشودواینقدردچارمعروفیت شود؟؟!!افتخارهمکاری با4فرمانداردردوره نمایندگی اش راداشته باشد!!فولادمبارکه که میتواندبزرگترین اسپانسروحامی مالی درهمه زمینه ها درشهرستان باشدکلاکمک های مالی اش راقطع نماید؟؟به جای پرداختن به مشکلات ورزش توجه به تغییروتحول روسای هیات های ورزشی و.جلسه شام ونهارباانهااکتفاگردید!!مردم میدانندچه کسی خادم است وچه کسی نیست ؟دیدن مشکلات شهرستان کارخیلی سختی نیست!چه ساکن باشیم وچه غیرساکن.مهم راهکاربرون رفت ازمشکل است !چه بساافرادی که همیشه هم نزدیک انتخابات وهم دورازان خودراخادم مردم معرفی میکنندولی چیزی که دیده میشودجز خ…نیست.درضمن انجاکه نظرات واقعی مردم دردیدمردم ولایت مدارشهرستان گذاسته نمیشود یک هفته نامه است که بولتن تبلیغاتی…میباشد.

  4. موسوی

    باسلام واحترام . یک آقا یی آمده یک نظر ی درباره عملکرد نماینده مجلس چیزی نوشته که یک آقایی هم بنام شهروند آمده (این شخص را خوب می شناسیم)وخیلی عجولانه جواب داده واز ……. بسیار عزیزشان حمایت بی جا کرده است شهروند محترم شما مطمئن باشید که دخالتها وراهنمایی هایی غلطی که به ایشان روا دشتید وجهه …… محترمان را نزد خیلی ها خراب کردید البته ایشون هم عملکرد مثبت وهم منفی داشته اند وبرکسی پوشیده نیست خوشبختانه مردم درک وفهم وهوشیاری وبصیرت بالایی دارند ودرآینده بسیار نزدیک یعنی همین امسال به شما نشان خواهند داد جنابعالی اگر عملکرد خودو…… عزیزتان خوب بوده باشد وبه خودتان اطمینان دارید چرا ازیک نظر ومقاله ساده همشهرستانی ترسیده ایدشما که به قول خودتان گدا گشنه ها می آیند وبرایتان فغالیت می کنند تا به نا حقتان برسید ترستان ازچیست ؟

  5. علی

    سلام
    وقتی متن فوق را دیدم تصور کردم که وزیر آمده است و در صحن مجلس و جلوی دوربین ها تا زانو خم شده است و دست نماینده ای را بوسیده است.آنهم برای جلب رای اعتماد.
    با خود گفتم جای بسیار تاسف است و خیلی از این حرکت ناراحت شدم.
    اما با تحقیقی در اینترنت عکس را پیدا کردم.وزیر بر روی صندلی نشسته است و دست نماینده در دستان اوست و هنگام صحبت با آن نماینده ضمن فشردن دست به نظر می آید که آنرا می بوسد.بنا به هزاران دلیل.
    ولی بنظر نمی آید وزیری با ان سابقه و قدرت اجرایی از روی عجز و التماس و خواهش دست نماینده را ببوسد
    و اگر هم اینچنین باشد چه اشکالی به نماینده وارد است.بلکه که این وزیر است که از خود ضعف نشان داده است.
    در دنیای کوچک کنونی چنین نگاشتن دیگر شانیت ندارد.
    البته نویسنده محترم قبلا هم چنین نگاشته اند به نظرم هم می اید که فقط در وصف این نماینده بوده است.
    هر انسانی هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف.گفتن از نقاط ضعف آنهم اقرار آمیز و عدم توجه به نقاط قوت کاری بس غلط است و ناپسندیده.بالاخره روزی هم مسئولیتی نصیب شما خواهد شد.
    البته از مسئولین محترم این سایت که تابحال خیلی خوب عمل کرده اند و کار بدیع و نویی را در مبارکه هدایت می کنند ،انتظار بیشتری در اجازه نشر به چنین مطالب نامطلوبی می باشد

  6. حسین

    سلام ای کاش این آقای شهروند محتر م اسم اصلی خودشان را می نوشتند وبعد اقدام به حمایت از ….. می کردند این نشان از نداشتن شهامت وشجاعت ایشان می باشد ویا اینکه عوام فریبی اما مردم شهرمان همه چیز را خوب می فهمند وبه محض خواندن مطلب شهروند متوجه می شوند که شهروند چه کسی است

  7. یاسر

    سلام ببخشیدیه سوال ..کسی که سپاهان شهرساکن باشه شهروندمحسوب میشه؟؟!!دوستان اشاره میکنندازاین سولات مطرح نکنید. چون زیرابت راباداداجونش میزنه وبرات گزارش مینویسه .بعععله شهروندمحسوب میشه البته شهروندسپاهان شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×