» عمومی » فناوری اطلاعات » تولید پودر جادویی برای جلوگیری از خونریزی
فناوری اطلاعات

تولید پودر جادویی برای جلوگیری از خونریزی

مهر 17, 1394 009

محققان کانادایی موفق به ساخت پودری شده اند که نه تنها درمان موثری برای خونریزی ها محسوب می شود بلکه می تواند به نجات سریعتر جان بیماران نیز بپردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال های اخیر، پیشرفت های مهمی در رابطه با کند کردن روند خونریزی یا لخته سازی خون ارائه شده اما زمانی که خونریزی داخلی باشد، روند کندسازی خونریزی پیچیده می شود. اکنون محققان کانادایی دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به ارائه راه حلی شده اند که می تواند درمانی برای چنین خونریزی هایی باشد. در این روش، ذره ای با اندازه میکرو توسعه داده شده که با تولید گاز خود را در جهت مخالف جریان خون پیش برده و مانع از خونریزی می شود.

Christian Kastrup استاد زیست شناسی مولکولی دانشگاه بریتیش کلمبیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این مطالعه می گوید: «خونریزی را می توان اولین و اصلی ترین دلیل مرگ مادران بعد از خونریزی های زایمان دانست. مادرانی که در مکان هایی با امکانات پزشکی محدود زایمان می کنند با خطر خونریزی های شدید دست و پنجه نرم می کنند که گاها آنها را تا پای مرگ می کشاند.»

خونریزی های پس از زایمان در نتیجه مشکلاتی است که برای رحم رخ می دهد. مادران گاهی اوقات تا ۵۰۰ میلی لیتر خون از دست می دهند.

محققان کانادایی موفق به تولید ماده ای پودر شکل شده اند که متشکل از ذرات کلسیم کربنات در ابعاد حدودا ۱ میکرون بوده و گاز دی اکسید کربن را هنگام حل شدن در محلول مایع ساطع می کند. کربنات ها، میکرو ذرات متخلخلی را شکل داده و به ترکیبات لخته کننده ای با نام tranexamic acid اتصال پیدا کرده و آنها را در جهت مخالف جریان خون هدایت می کنند. این پودر که از آن با عنوان پودری جادویی یاد می شود، ابتدا در محیط آزمایشگاهی و سپس بر دو نمونه حیوانی با موفقیت آزمایش شد.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش درمانی بتوانند مانع از خونریزی های داخلی شوند که در اثر حوادث مختلف مانند تصادفات یا جراحی ها بروز می کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/08/3/1863142.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×