» عمومی » فرهنگی ادبی » وضعیت اسفبار مسجد امام اصفهان/راهکارهایی برای گردشگران معلول
فرهنگی ادبی

وضعیت اسفبار مسجد امام اصفهان/راهکارهایی برای گردشگران معلول

مهر 17, 1394 0014

انتقادی درباره وضعیت نگهداری از مسجد امام اصفهان، امضای تفاهمنامه بین میراث فرهنگی و نیروی انتظامی و ارائه راهکارهایی برای گردشگران معلول، از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته گزارشی از مسجد امام اصفهان به‌عنوان یکی از مهمترین مساجد جهان اسلام در مجموعه جهانی میدان نقش جهان منتشر شد که نشان می داد وضعیت نگهداری از این مسجد به قدری تاسف بار است که صدای گردشگران خارجی را هم درآورده است.

مسجد امام اصفهان نیز یکی از مجموعه بناهای تاریخی میدان نقش جهان است که به عنوان جزئی از پرونده میدان نقش جهان توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شد. این مسجد به همراه مسجد جامع اصفهان که آن هم در قالب پرونده‌ای جداگانه در فهرست میراث جهانی قرار گرفته دو بنای تاریخی جهان اسلام هستند که به لحاظ معماری و اهمیت همیشه مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می گیرند.

خبرگزاری مهر با انتشار تصاویری از وضعیت نگهداری از مسجد امام اعلام کرد: گردشگران میدان نقش جهان ممکن نیست که از این مسجد تاریخی عکس هایی برای یادگاری و نشان دادن عظمت مسجد تهیه نکرده و آن را به افراد دیگری که آن را ندیده اند نشان ندهند.تعداد آنها در ماه مهر و آبان آن هم در شرایط پس از توافقات هسته‌ای آنطور که مسئولان گردشگری کشور می‌گویند، زیاد هم شده است.
از سوی دیگر گردشگران خارجی که مهر ماه یکی از ایام سفر آنها به ایران است، در پکیج سفرهای خود غیر از شیراز و یزد، حتما اصفهان را نیز به عنوان یکی از شهرهای مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند و به مهمترین بنای تاریخی آن که میدان نقش جهان است می‌روند، بنابراین شکی نیست که مسجد امام واقع شده در این میدان نیز در تیررس نگاه گردشگران مسلمان و غیر مسلمان خارجی است.

همچنین گفتگویی با یکی از راهنمایان گردشگری انجام شد که در آن محسن حاجی سعید، گفت: آنقدر وضعیت این مسجد و سرویس های بهداشتی آن نامناسب است و به هم ریختگی فضای داخلی به دلیل جمع نکردن وسایل مربوط به نماز جماعت زیاد است که گردشگران خارجی علت را می پرسند و وقتی به سرویس بهداشتی می روند، پشیمان می شوند. برای آنها سوال است که ایرانیان چطور در این مسجد نماز خوانده و به سرویس بهداشتی آن می روند.

گردشگران مسجد امام  همیشه با موکت‌های روی هم انباشه، داربست‌های باز نشده، به هم ریختگی فضای بیرونی و داخلی مسجد، عدم پاکیزگی سرویس‌های بهداشتی مواجه می‌شوند که کادر عکس آنها را خراب می‌کند. این گلایه همه گردشگران است که سال‌ها به گوش تولیت این مسجد می‌رسد اما توجهی به آن نمی شود.

کاروانسراهای مرنجاب و گبرآباد به مدت ۱۲ سال واگذار شدند

کاروانسرای تاریخی مرنجاب از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در قالب مزایده‌ای به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای شهرستان آران و بیدگل به مدت ۱۲ سال واگذار شد..

صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی همچنین کاروانسرای تاریخی گبرآباد را نیز با برگزاری مزایده ای وارد چرخه اقتصادی اماکن تاریخی کرد. این کاروانسرا در جاده قمصر به کاشان قرار دارد و یکی از زیباترین و وسیع ترین کاروانسراهای واقع در دشت های فلات ایران است که از دوران صفویه به یادگار مانده و با شماره ۱۰۹۵ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این بنا و واگذاری آن به بخش خصوصی، می توان بسترهای لازم برای مورد توجه قرار گرفتن کاروانسرای تاریخی گبرآباد را بیش از پیش فراهم کرد. این کاروانسرا نیز به مدت ۱۲ سال به بخش خصوصی و فردی به نام مزرعتی واگذار شده است.

رفاه گردشگران معلول را تأمین کنید

در این هفته محمد اسماعیل شیخ قرایی مدیرعامل انجمن معلولان پارس چند پیشنهاد برای تسهیل ورود گردشگران معلول به بناهای تاریخی و موزه ها ارائه کرد و گفت: سنگ فرش های خیابان ها مانند ناصر خسرو نیز مشکل دیگر معلولان است. این سنگ ها با فاصله زیاد و تیز طوری کنار هم قرار گرفته اند که امکان تردد معلولان با ویلچر و افرادی که عصا دارند با سختی زیاد رو به رو شوند. درحالی که می بایست راه دیگری برای تردد سالمندان و معلولان وجود داشته باشد. در استان زنجان و هنگام بازدید از موزه مردان نمکی، متوجه شدیم که آسانسور موزه خراب است برای دیدن مردان نمکی که یکی از مهمترین جاذبه‌های این استان به شمار می آید، باید افراد را با ویلچر چند طبقه از پله ها بالا می‌بردیم اما این کار امکان پذیر نبود. بنابراین منصرف شده و برگشتیم. این اتفاق بسیار ناخوشایند بود چون گردشگران پاراتور راه زیادی از تهران تا زنجان طی کرده بودند تا این اثر را از نزدیک ببینند.

ورودی موزه ملی

وی تصریح کرد: افراد معلول ترحم نمی‌خواهند فقط باید برایشان راه را هموار کنیم. می توان روی سنگ فرش های گنبید سلطانیه راهی را با لایه‌ای از پلاستیک محک ایجاد کرد تا افراد ناتوان از روی آن رد شده و از گنبد بازدید کنند. موزه ملی ایران یکی از مهمترین موزه هاست اما وقتی گردشگران را به آنجا بردیم باید همه را با ویلچر بلند کرده و از پله ها بالا می بردیم. این اتفاق در برج طغرل هم افتاد. در روستای ابیانه نیز آنها را بلند کرده، ویلچر را از روی مانع رد کردیم و خودشان را هم جدا عبور دادیم!

شیخ قرایی بیان کرد: بخش سمعی و بصری موزه‌ها کامل نیست. ناشنوایان و نابینایان نمی‌توانند صدای راهنما را بشنوند و یا اطلاعات نصب شده کنار اشیای موزه ای کامل نیست تا آنها نیازی به شنیدن صدای راهنما نداشته باشند و خوب ببینند. برای نابینایان نیز راهنمای موزه ای وجود ندارد تا به یک نابینا اطلاعات کامل بدهد. برای این دسته از افراد باید اتاق مخصوصی وجود داشته باشد اما چنین نیست. باید در هتلها طبق استاندارد بین المللی، اتاق مخصوص معلولان وجود داشته باشد اما در هتلهای ۵ ستاره ایران چنین امکاناتی وجود ندارد همچنین می‌بایست عرض درهای حمام و سرویسی بهداشتی بیش از ۸۰ سانتی متر باشد، اما اکنون کدام یک از هتل‌ها این موارد را رعایت می کنند تا معلولان با چرخ بتوانند داخل آن بروند؟

وی افزود: در رستوران‌ها باید منوی غذا با توضیحات و قیمتش را در اختیار نابینایان قرار دهند اما این کار انجام نمی‌شود. ما این پیشنهادات را بارها به مسئولان برنامه ریزی در سازمان میراث فرهنگی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده ایم حتی خواستیم تا ما را در جلسات برنامه ریزی خود دعوت کنند اما چنین کاری انجام ندادند. قانون مدونی برای تسهیلات ویژه معلولان وجود ندارد مگر اینکه مساعدتی از سوی مسئولان انجام شود.

نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی تهران تفاهمنامه امضا کردند

تفاهمنامه همکاری بین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و اداره کل میراث فرهنگی تهران در محل فرماندهی تهران برگزار شد. در این تفاهمنامه نیروی انتظامی متعهد شد که دوره‌های آموزشی چهره به چهره با موضوعات اجتماعی و فرهنگی از جمله جرایم سایبری، عرفان‌های نوظهور، مواد مخدر و… ویژه کارکنان میراث فرهنگی برگزار کند. همچنین برای برگزاری دوره‌های آموزش دفاع شخصی برای کارکنان حفاظت میراث فرهنگی به منظور افزایش امنیت موزه‌ها و سایت‌های باستانی همکاری کنند.

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز متعهد شد کلاس‌های آموزشی در رشته‌های صنایع دستی ویژه زنان و دختران در معرض خطر پایتخت (معرفی شده از سوی فاتب) با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را برگزار کند.

واحدهای تولیدکننده صنایع دستی برای خرید مستقیم کالا و منسوجات مورد نیاز فاتب معرفی شود. هماهنگی‌های لازم برای بازدید رایگان پرسنل و خانواده کارکنان فاتب از چهار موضع تابعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام و تورهای گردشگری روزانه و شبانه در ایام و مناسبت‌های ویژه سال برای خانواده و کارکنان فاتب اجرا شود.

همچنین کارگاه‌های آموزشی برای پلیس‌های تخصصی به منظور آشنایی پلیس با نحوه تشخیص اشیای عتیقه برپا شده و از ظرفیت‌های آموزشی، علمی، تحقیقاتی و پژوهش در راستای ماموریت‌های محول ناجا استفاده شود و برای استفاده رایگان کارکنان فاتب از سایر ظرفیت‌های خدماتی میراث فرهنگی، حسب مورد در مناسبت‌های مختلف سال، هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×