» عمومی » ورزشی » ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران مقابل چین/ جام قهرمانی از دست رفت
ورزشی

ناکامی تیم ملی بسکتبال ایران مقابل چین/ جام قهرمانی از دست رفت

مهر 10, 1394 008

تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا مقابل چین شکست خورد و ضمن ناکامی از صعود به فینال، فرصت تکرار قهرمانی و کسب سهمیه المپیک را از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله نیمه نهایی بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا از ساعت ۱۵ امروز جمعه در چانشگا چین آغاز شد. در آغاز این مرحله از مسابقات تیم ملی بسکتبال ایران و چین که به ترتیب با غلبه بر تیم‌های کره‌جنوبی و هند از مرحله یک‌چهارم نهایی عبور کرده بودند، با قضاوت دو داور لبنانی همراه با داوری از هند برابر هم صف آرایی کردند و طی آن ملی پوشان ایران موف به کسب برتری  ۷۰ بر ۵۷ شدند.

نتیجه کامل دیدار دو تیم ایران و چین در مرحله نیمه نهایی مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

* ایران ۷۰ – چین ۵۷
(۱۲ بر ۲۱)، (۱۸ بر ۱۷)، (۱۹ بر ۱۵) و (۱۲ بر ۱۳)

کوارتر اول: ناکامی در پرتاب و شکست ایران
در غیاب حامد آفاق که در جریان کوارتر سوم دیدار روز پنجشنبه برابر کره جنوبی از ناحیه مچ پا دچار آسیب دیدگی شد، تیم ملی بسکتبال دیدار حساس و تعیین کننده برابر چین را با ترکیب صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، مهدی کامرانی، اوشین ساهاکیان و جواد داوری که به جای آفاق در ترکیب قرار گرفته بود، آغاز کرد. وی ژائو، یانیوهانگ دینگ، ژو پنگ، یی ژیان لیان و ژو کی نیز بازیکنانی بودند که ترکیب اولیه چینی‌ها را تشکیل می‌دادند.

کوارتر نخست دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و چین با بلاک حدادی توسط بازیکن تیم مقابل آغاز شد. بعد از گذشت حدود یک دقیقه این حرکت توسط ملی پوشان ایران به نوعی تلافی شد تا ثابت شود دو تیم بازی حساسی پیش رو دارند. ۲ دقیقه از کوارتر نخست گذشته بودکه چینی ها اولین دو امتیاز خود و بازی را کسب کردند در ادامه خطایی که مهدی کامرانی مرتکب آن شد، موقعیت دیگری را برای امتیازآوری در اختیار بازیکنان چین فراهم کرد. ازاینجا به بعد بود که رقابت دو تیم تقریبا سرعت بیشتری پیدا کرد.

اولین امتیاز تیم ایران هم در دقیقه ۷ و به دنبال خطای بازیکنان چین و پرتاب‌های آزاد صمد به دست آمد. بعد از آن درگیری  میان حدادی و ژیان لیان ایجاد شد که با دخالت داور و دیگر بازیکنان ختم به خیر شد. بعد از آن رقابت نزدیک دو تیم باعث شد برای دقایقی بازیکنان دو تیم پرتاب ها و شوت های ناموفقی داشته باشند و نتیجه بازی در عدد ۶ بر ۴ ثابت مانده بود اما در نیمه کوارتر چینی ها از یکی از دو پرتاب آزاد خود امتیاز گرفتند.

بعد از بازیکنان ایران در یکی دو صحنه قصد نفوذ به زیر سبد چینی ها را داشند اما دفاع محکمی که آنها داشتند، ملی پوشان کشورمان را در این امر ناکام گذاشت تا اینکه البته خطای بازیکنان چین و پرتاب حدادی یک امتیاز دیگر به اندوخته های ایران اضافه کرد.

در ادامه و بعد از اینکه بازیکنان چین در یک حمله موفق به کسب امتیاز شدند، بالاخره یکی از پرتاب های جواد داوری وارد سبد شد و سه امتیاز از آن تیم ایران شد. در کل در این کوارتر ملی پوشان ایران در کسب امتیاز از پرتاب‌هایی که داشتند، خیلی خوش شانس نبودند، در حالیکه بازیکنان چینی در پرتاب‌های راه دور خیلی موفق‌تر عمل کردند و با استفاده از امتیازات به دست آمده، از این راه در کنار نفوذهای موفق که بعضا به دفاع ایران داشتند، توانستند کوارتر اول را با برتری ۲۱ بر ۱۲ خود تمام کنند. تعویض‌های باورمن در دقایق پایانی این کوارتر هم تاثیری برای تغییر این نتیجه نداد.

کوارتر دوم؛ بازگشت ایران به بازی
در آغاز کوارتر دوم هم بازیکنان چین به راحتی با جا گذاشتن دفاع ایران به گل رسیدند و داورپناه دومین بازیکنی بود که در این کوارتر موفق به کسب امتیازآوری شد. بعد از آن بازی در حالی پیگیری شد که به خاطر حساسیت مسابقه و به خصوص اختلاف امتیاز ایجاد شده، ملی پوشان ایران بارها مرتکب خطا شدند. البته به مرور این حساسیت بازی روی عملکرد چینی ها نیز تاثیر خود را گذاشت طوریکه در چند صحنه برای کنترل بازیکنان ایران مرتکب خطا شدند به خصوص اینکه ملی پوشان ایران به خوبی ستاره تیم ملی بسکتبال چین یعنی لیان را در کنترل خود درآورده بودند.

اینگونه شد بازیکنان ایران به تدریج جریان بازی را به دست گرفتند و توانستند با امتیازآوری پیاپی خود بهامتیاز ۲۰ برسانند در حالیکه چینی ها روی امتیاز ۲۳ باقی مانده بودند که البته در ادامه  غفلت بازیکنان ایران و جا ماندن در دفاع کمک کرد تا چینی ها پنج امتیاز متوالی به دست بیاورند.

کوارتر دوم در دقیقه ۴ و در حالی که با ناکامی بازیکنان ایران در پرتاب پیگیری می شد که دو بلاک حامد در زیر سبد چینی کمک کرد تا همی تیمی های او در یک ضد حمله توسط صمد به گل برسند. از اینجا به بعد ملی پوشان ایران در کسب امتیاز حرکت رو به جلویی داشتند و توانستند اگرچه چینی ها هم همچنان موتور گلزنی خود را روشن نگه داشته بودند به خصوص پرتاب های موفقی که از راه دور داشتند اینگونه آنها این کوارتر را هم با برتری ۱۸ بر ۱۷خود تمام کردند این در حالی بود که تیم ملی بسکتبال ایران در کوارتر دوم به نسبت کوارتر نخست عملکرد به مراتب بهتری داشت و تنها یک امتیاز کمتر از حریف در این کوارتر کسب کرد.

کوارتر سوم؛ برتری چینی‌ها ادامه داشت
تیم ملی بسکتبال چین که نیمه نخست دیدار با ایران را با ۱۰ اختلاف امتیاز و با برتری۳۹ بر ۲۹ خود تمام کرده بود، در آغاز کوارتر سوم هم با پرتاب سه امتیازی لیان خیلی زود به گل رسید و موفق شد به همین شیوه یعنی استفاده از پرتاب‌های از راه دور امتیاز خود را بیشتر هم کند.

این در حالی بود که در این کوارتر هم بازیکنان ایران به اندازه نیمه نخست بازی در کسب امتیاز از پرتاب ناموفق و به نوعی بدشانش بودند. حتی آنها چندین بار در ضد حمله خود را به زیر سبد حریف رساندند اما دفاع مستحکم و بلند چین اجازه نداد این حملات به نتیجه برسد.

بازی با نتیجه ۴۸ بر ۳۶ به سود چینی ها در جریان بود که مهدی کامرانی با فرار به موقع و قرار گرفتن در زیر سبد حریف دو امتیاز برای تیمش به دست آورد اما این حرکت هم خیلی به کاهش اختلاف امتیاز ایجاد شده کمک نکرد؛ چراکه بازیکنان تیم ملی بسکتبال چین همچنان روی نوار امتیازآوری حرکت داشتند و به راحتی خود اختلاف امتیاز خود با ایران را به ۱۲ رساند.

در این دقایق و بعد از اینکه برای نخستین بار توپ لیان وارد سبد ایران نشد، تلاش برای در اختیار گرفتن توپ درگیری کوچکی میان بازیکنان دو تیم ایجاد کرد که نتیجه آن دو پرتاب آزاد و به دنبال آن کسب دو امتیاز دیگر توسط چینی ها بود. بلافاصله هم لیان در راستای یک ضد حمله و اسم دانگ دیدنی خود و تیمش را صاحب امتیاز دیگری کرد.

در یک دقیقه پایانی کوارتر سوم محمد جمشیدی به راحتی یک موقعیت صد در صد اسم دانگ و امتیاز را از دست داد اگرچه استفاده از این موقعیت هم خیلی به کاهش ۱۳ اختلاف امتیاز دو تیم (در مجموع سه کوارتر) نمی توانست داشته باشد؛ کما اینکه کوارتر سوم با نتیجه ۱۹ بر ۱۵ و اختلاف امتیاز ۱۴ دو تیم در مجموع سه کوارتر به پایان رسید.

کوارتر چهارم؛ پیروزی بی‌ارزش ایران
آغاز ۱۰ دقیقه پایانی دو تیم با گلزنی تیم ایران توسط حامد حدادی همراه بود. در ادامه همین بازیکن از دو موقعیت پرتابی که به خاطر خطای بازیکنان چین نصیبش شده بود، نیز به خوبی استفاده کرد. بعد از گذشت چند دقیقه تکرار خطا روی حامد حدادی، بازی را برای چند ثانیه متوقف کرد.

در بازگشت به بازی، بارها بازیکنان دو تیم از حمله و پرتاب‌هایی که داشتند به نتیجه نرسیدند تا اینکه حامد حدادی و بعد از آن صمد نیکخواه بهرامی امتیازات جدیدی را به اندوخته های ایران اضافه کردند در حالیکه ۴ دقیقه از کوارتر گذشته بود و چینی ها هنوز هیچ امتیازی نگرفته بود.

بعد از اولین وقت استراحت این کوارتر لیان با اسم دانگ خود چین را دوباره را در مسیر امتیازآوری قرار داد مسیری که بعضا اشتباهات بازیکنان ایران هم کمک کرد تا چینی های خوش شانس در پرتاب های آزاد، بهتر و مثمرثمر تر در آن حرکت کنند.

در این کوارتر هم همچون سه کوارتر دیگر بازیکنان ایران بارها و بارها نتوانتستند پرتاب‌های خود را وارد سبد حریف کنند؛ البته با وجود این بدشانسی در پرتاب‌های نتیجه بخش ایران این کوارتر را با برتری ۱۳ بر ۱۲ خود تمام کردند؛ بردی که تاثیری در نتیجه نهایی نهایی نداشت.

تیم ملی بستکبال چین بعد از پیروزی برابر ایران، فردا شنبه و در بازی فینال مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا با برنده دیدار فیلیپین و ژاپن روبرو می‌شود و تیم ایران در بازی رده‌بندی، با بازنده این بازی رقابت خواهد داشت.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تیم اول مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا به صورت مستقیم به المپیک ۲۰۱۶- برزیل صعود می‌کند. ایران که شانس صعود مستقیم به المپیک از این رقابتها را از دست داد، باید ابتدا در دیدار رده‌بندی این مسابقات پیروز شود تا با حضور در جام بین قاره‌ای (فیبا چلنج)، مجددا شانس خود را برای حضور در المپیک امتحان کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/27/3/1847359.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×