» عمومی » فرهنگی ادبی » اجرای ایرانی‌ها با یک هدف جهانی/ برای بهبود مادرم هر کاری می‌کنم
فرهنگی ادبی

اجرای ایرانی‌ها با یک هدف جهانی/ برای بهبود مادرم هر کاری می‌کنم

مهر 7, 1394 007

یکی از هنرمندان شرکت کننده در اکسپوی میلان ضمن تشریح جزییات سفر تعدادی از هنرمندان موسیقی نواحی به این رویداد هنری از آخرین اوضاع جسمانی مادر هنرمندش صحبت کرد.

دامون شش بلوکی از هنرمندان عرصه موسیقی مقامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جزییات سفر تعدادی از هنرمندان به اکسپوی میلان توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی هایی که موسسه توسعه هنرهای معاصر برای حضور تعدادی از گروه های موسیقی نواحی مختلف ایران برای حضور در اکسپوی میلان کشور ایتالیا انجام داده بود، من نیز به عنوان یکی از هنرمندان در این اکسپو شرکت کردم و همراه با هنرمندان دیگر موسیقی مقامی مناطق مازندران، گیلان، کرمانج و بختیاری، بخش هایی از موسیقی منطقه قشقایی را اجرا کردم  که خوشبختانه این برنامه ها با استقبال بسیار خوبی از سوی بازدیدکنندگان اکسپو مواجه شد.

وی ادامه داد: با توجه به شعار اکسپو میلان که «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی» اعلام شده بود ما هم بنا را بر این گذاشتیم که با توجه به موضوعیت کار از قطعاتی استفاده کنیم که مبتنی بر موسیقی کار کشاورزان و آیین های کاشت و برداشت و باران‌خواهی آنها باشد و خوشبختانه با توجه به این فضایی که برای مخاطبان به وجود آوردیم استقبال بسیار خوب و خارج از حد تصور ما بود.

به گفته وی، جلب نظر مخاطب در فضای بسیار متنوع اکسپو که انواع و اقسام گونه های هنری در آن به نمایش گذاشته می شود کار بسیار دشواری است و به این راحتی ها نمی توان مخاطبی را به سمت برنامه‌ای جذب کرد.

استقبال ۵۰ هزار نفری از غرفه ایران

این نوازنده سازهای محلی اعلام کرد: طبق آخرین آماری که به دست آوردیم بیش از ۵۰ هزار نفر از پاویون ایران در اکسپو دیدن کردند و با توجه به اینکه صحنه اجرای برنامه های موسیقایی در این غرفه آنچنان مناسب برگزاری برنامه نبود اما در مجموع شرایط خوبی برای معرفی موسیقی نواحی ایران به مردم دنیا به وجود آمد که امیدوارم استمرار داشته باشد و به این برنامه محدود نشود. ما در این اکسپو به هدفی که مدنظرمان بود رسیدیم اما بسیار خوشحالم که لااقل فرصتی پیش آمد تا بتوانیم به سهم خود بخش از موسیقی نواحی ایران را در اکسپوی جهانی میلان به نمایش بگذاریم.

وضعیت درمان پروین بهمنی

فرزند استاد پروین بهمنی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه قشقایی همچنین درباره اوضاع جسمانی مادرش که طی ماه های اخیر در معرض عمل جراحی و شیمی درمانی قرار گرفته بود، توضیح داد: با توجه به فشار بسیار زیاد مرحله رادیوتراپی بخشی از گردن مادرم دچار سوختگی شده بود و وی بعضا با سوزش هایی از این ناحیه رو به رو می شد که درد زیادی هم داشت اما خوشبختانه این روزها حالش رو به بهبود است.

صندوق حمایت از هنرمندان همکاری نمی‌کند

شش بلوکی ادامه داد: از انصاف نباید گذشت که طی این مدت معاون هنری وزیر ارشاد، مدیر عامل انجمن موسیقی و مدیر بنیاد آفرینش های نیاوران به طور مستمر پیگیر اوضاع جسمی مادرم هستند اما آنچه در این میان برای ما مهم بود مساعدت های صندوق حمایت از هنرمندان بود که متاسفانه در این حوزه هیچ کمکی به ما نشد. من دیگر به این شرایط عادت کردم و بعد از مراجعات مکرری که به این مجموعه داشتم ترجیح دادم با وجود هزینه های زیاد درمان، به صورت شخصی نسبت به انجام مراحل درمانی مادرم اقدام کنم زیرا برای من بهبود حال مادرم که انصافا سهم بزرگی در حفظ و پاسداری موسیقی قشقایی دارد، مهم تر از هر چیز دیگری است.

مادر در حال نگارش کتاب است

وی در پایان عنوان کرد: با وجود اینکه مادرم در این مدت به شدت درگیر بیماری خود بود اما باز هم دست از کار نکشیده و به زودی کتاب «اصلی و گرم» از منظومه های مشهور فرهنگ موسیقی عاشیق های قشقایی را منتشر می کند. ضمن اینکه وی فعالیت های دیگری در عرصه معرفی هرچه بهتر موسیقی قشقایی دارد که به زودی در قالب یک اثر تالیفی پژوهشی با مقدمه محمدرضا درویشی در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/29/3/1850296.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×