» عمومی » فرهنگی ادبی » تدارک گسترده ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
فرهنگی ادبی

تدارک گسترده ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

مهر 7, 1394 0012

رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت جزئیات آخرین اقدامات صورت گرفته برای حضور کشورمان در شصت و هفتمین دوره این نمایشگاه را که در نیمه سوم مهرماه جاری برگزار می‌شود، تشریح کرد.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین اقدامات برای حضور کشورمان در شصت و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت (۲۲ تا ۲۶ مهر ۹۴) گفت: امسال برای دومین سال پیاپی، ایران با برپایی غرفه ملی و با استفاده از توان بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا می‌کند. غرفه اصلی ایران با ۲۰۰ مترمربع در سال چهارِ صفر و غرفه بخش کودک و نوجوان کشورمان هم با ۴۰ مترمربع در سالن کودک این نمایشگاه برپا خواهد شد.

وی از مشارکت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای عرضه کتاب‌های حوزه عمومی، ادبیات و ایرانشناسی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای عرضه کتاب‌های حوزه دین، تاریخ و انقلاب اسلامیی، انجمن ناشران دفاع مقدس برای عرضه کتاب‌های این حوزه، انجمن ناشران دانشگاهی برای عرضه کتاب‌های حوزه دانشگاهی و انجمن زنان ناشر برای عرضه کتاب‌های اعضای خود، در محل غرفه اصلی کشورمان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: مجموعاً حدود ۵۰۰ عنوان کتاب در این بخش از غرفه ملی کشورمان عرضه خواهد شد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران فضایی هم در اختیار بیش از ۱۰ ناشر قرار خواهد گرفت تا نسبت به عرضه آثار خود به صورت مستقل اقدام کنند، اسامی این ناشران را به شرح زیر اعلام کرد: انتشارات کامل، همشهری، خانه هنرمندان، روایت فتح، باغ کتاب تهران، شبکه مترجمین، سفیر اردهال، انتشارات بارسا، جهان یارانه کوثر، نشر بین‌المللی اسرا، انجمن زنان ناشر و پژوهشكده مطالعات فرهنگي اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

غرفه ایران

طرح غرفه ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت

شهرام‌نیا در عین حال خلاء آژانس‌های ادبی فعال ایران را در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت یادآور شد و با اظهار تاسف از مشکلاتی که سر راه فعالیت این آژانس‌ها قرار دارد، در عین حال از حضور آژانس ادبی غزال برای انجام ملاقات با ناشران خارجی جه عقد قراردادهای تجاری نشر میان ناشران ایرانی و خارجی خبر داد و افزود: سامان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همانند نمایشگاه کتاب مسکو، طرح «گرنت» خود را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم به مرحله اجرا خواهد گذاشت که این کار، ترجمه آثار ایرانی را به زبان‌های خارجی و انتشار آنها را در کشور مقصد، سهل‌تر می‌کند.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت اخذ ویزا از سوی مسافران اعزامی ایران به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ضمن اشاره به اینکه فهرست این افراد حدود ۲۰۰ نفر است، گفت: خوشبختانه مشکلی جدی در این خصوص نداشته‌ایم و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با رایزن فرهنگی جدید ایران در آلمان، امیدواریم برخی مشکلات کوچک در این رابطه هم برطرف شود.

به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین محمدرضا جوادی یگانه نویسنده و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و همچنین مصطفی رحماندوست نویسنده حوزه کودک و نوجوان، هر دو با حمایت معاونت فرهنگی این وزارتخانه، حضور خواهند یافت.

شهرام‌نیا همچنین از برنامه ریزی برای دیدار مسئولان غرفه ایران با روسای ۵ نمایشگاه کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: دیدار با آقای موریسه رئیس نمایشگاه کتاب پاریس به دعوت او و در محل غرفه فرانسه در روز دوم نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دیدار با خانم کینی رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا، دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب دوحه و دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب پکن با موضوع مهمان ویژه شدن چین در نمایشگاه کتاب تهران، دیدارهای تنظیم شده و قطعی ما در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت است.

وی افزود: درخواستی را هم برای دیدار با آقای یورگن باس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارائه کرده‌ایم که هنوز زمان آن قطعی نشده است. علاوه بر اینها پیش بینی می‌کنیم حداقل با روسای ۵ نمایشگاه کتاب خارجی هم در این نمایشگاه دیدار داشته باشیم. ضمن اینکه با روسای برخی انتشاراتی‌های مهم دنیا از جمله جان وایلی دیدار و گفتگوهای جداگانه‌ای خواهیم داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×