» عمومی » علمی آموزشی » تومورهای مغزی ۵سال قبل از ظهور پیش بینی می‌شوند
علمی آموزشی

تومورهای مغزی ۵سال قبل از ظهور پیش بینی می‌شوند

مهر 4, 1394 007

مطالعات محققان امریکایی نشان می دهد، تومورهای مغزی را می توان تا ۵ سال قبل از تشخیص و تغییر در عملکرد سیستم ایمنی بدن پیش بینی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تومورهای مغزی که با نام «گلیوم» شناخته می شوند معمولا چند ماه قبل از تشخیص با نشانه هایی در بیمار ظاهر می شوند. محققان امریکایی دانشگاه ایالتی اوهایو در مطالعات خود به نشانه های جدیدی دست یافته اند که حتی از ۵ سال قبل خود را نشان می دهد.

گلیوما ( Glioma ) یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می کند و منشا تومور از سلول های یاخته گلیال است. این مطالعه به سرپرستی دکتر Judith Schwartzbaum از دانشگاه اوهایو صورت گرفته است.

وی درباره این مطالعه می گوید: « پزشکان تا زمان بروز اولین نشانه های تومور قادر به شناسایی و تشخیص این بیماری نیستند. نشانه تومورها معمولا سه ماه قبل از تشخیص بیماری مشاهده می شوند. اما در این پژوهش موفق به کشف نشانه هایی شدیم که از ۵ سال قبل خود را نشان می دهند.»

در این مطالعه، محققان به تحلیل نمونه های خونی پرداختند که در مدت ۴۰ سال و در بررسی های سالانه یا اهدای خون مردم نروژ فراهم و تهیه شده بود. محققان در این مطالعه به ارتباط بین ۱۲ پروتئین مرتبط با آلرژی با نام cytokines در نمونه های خونی بیش از ۴۸۷ بیمار مبتلا به گلیوم و همینطور ۴۸۷ نمونه خونی سالم پرداختند.

سیتوکین ها ( cytokines ) در طول پاسخ های ایمنی مرتبط با آلرژی فعال می شوند. آلرژی های مورد بررسی نیز با کاهش خطر ابتلا به گلیوم ارتباط داشتند. محققان با استفاده از این مطالعه توانستند تعاملی کاهش یافته بین سیتوکین های بیماران در ارتباط با افراد سالم پیدا کنند.

گلیوم ها با سرکوب سیستم ایمنی بدن به رشد خود ادامه می دهند. اما این تومورها در مرحله اول و قبل از تشخیص بیماری، تغییرات قابل توجهی را در سیستم ایمنی بدن بیمار ایجاد می کنند.

Glioblastoma، خطرناک ترین شکل گلیوم بوده و ۶۰ درصد از تومورهای مغزی مبتلایان به تومور در امریکا را تشکیل می دهد به طوری که از هر ۱۰۰ هزار نفر ۵ نفر به این نوع مبتلا هستند. این موضوع در حالی است که بیماران با جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی می توانند تا ۱ سال بعد از تشخیص زنده بمانند. اما کمتر از ۱۰ درصد بیماران تا ۵ سال زنده می مانند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×