» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » دبیر نظام صنفی کشاورزی مبارکه : زاینده رود به حقابه داران ،محیط زیست وتالاب گاوخونی تعلق دارد
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

دبیر نظام صنفی کشاورزی مبارکه : زاینده رود به حقابه داران ،محیط زیست وتالاب گاوخونی تعلق دارد

شهریور 30, 1394 0012

دبیر نظام صنفی کشاورزی مبارکه گفت : کل آب زاینده رود به اضافه تونل اول کوهرنگ ، فقط به حقابه داران ،محیط زیست رودخانه وتالاب گاوخونی تعلق دارد و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت وشرب حق برداشت از آن را ندارد.

به گزارش پایکاه خبری شمس شهرستان مبارکه ، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان مبارکه گفت: دربند 3 مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب در هیجدهم فروردین93 تصریح شده که کل آب حاصل از آورد طبیعی رودخانه زاینده رودو زایش های مربوطه به اضافه تونل اول کوهرنگ ، مطابق اسناد فقط به حقابه داران و محیط زیست رودخانه وتالاب گاوخونی تعلق داشته و هیچ بخش دیگری از جمله صنعت وشرب حق برداشت از ان را ندارد .
علیرضاصدقی در جلسه هماهنگی مسائل آب کشاورزی شهرستانهای حقابه دارزاینده رود که به میزبانی مبارکه برگزار شد با توجه به سابقه تاریخی زاینده رود و نظامنامه های موجود آن از جمله طومار شیخ بهایی ،ضمن تاکید بر حقوق حقابه داران ،تامین آب موردنیازکشت پاییزه و بهاره در سال زراعی 94-95 راخواستار شد.
وی با اشاره به بارگذاریهای اخیر و برداشتهای غیر قانونی دربالادست حوضه آبریززاینده رود توسط استان مجاورکه ناقض مصوبات شورای عالی آب کشور و قوانین موجود است و به تضییع حقوق حقابه داران منجر شده است ، از نماینگان مجلس درخواست کرد موضوع رامورد رسیدگی قرار داده و از ادامه این روند جلوگیری کنند.
صدقی گفت : اعلام تعیین میزان حقابه شهرستان های حقابه دار به تفکیک انهار سنتی و کانالها بر اساس اسناد تاریخی و قانونی طومار شیخ بهایی توسط سازمان آب منطقه ای استان باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه روسای نظام های صنفی ونمایندگان کشاورزان شهرستانهای حقابه دار نظرات و دیدگاههای خود را پیرامون موضوع مربوط بیان داشته وبا اشاره به بحران خشکسالی وخشکی زاینده رود وکاهش تولیدات کشاورزی سالهای گذشته که لطمه های شدید اقتصادی بهره برداران بخش کشاورزی را باعث شده است ،خواستاراعمال مدیریت درست توزیع آب کشاورزی،با رعایت قانون و عدالت وفق طومار شیخ بهایی شدند.
آنها همچنین نسبت به افزایش چند برابری نرخ آب بها کشاورزی اعتراض نموده وبر توزیع آب با مشارکت وهمکاری کشاورزان مناطق تاکید کردند .
حاجی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز از تلاشهای مسئولین استان در خصوص تامین آب به منطقه شاهین شهر تشکر کرد و از بی عدالتی توزیع اب و همچنین بارگذاریهای جدیددر استان مجاور که باعث ضایع شدن حقوق کشاورزان استان اصفهان شده به شدت انتقاد کرد.
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار نظارت بیشتر مسئولین استان در این زمینه شدو نسبت به بی عدالتی در توزیع آب کشاورزی در استان اصفهان تذکر داد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بر اساس طومار شیخ بهایی ، غرب حوضه زاینده رود دوبرابر شرق حوضه حقابه دارد .
حجت الاسلام موسوی لارگانی درخصوص تضییع حقوق کشاورزان حقابه دار و عدم پرداخت خسارت از محل صندوق خسارت که در مصوبه شورای عالی آب بر روی آن صحه گذاشته شده گفت: در این خصوص به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت شده است.
وی بررعایت عدل و انصاف در برخورد با چاههای غیر مجاز و سطحی حریم رودخانه زاینده رود تاکید کرد و افزود : اگر آب عرفی و قانونی کشاورزان تامین شود خود آنها چاههای سطحی و غیر مجاز را حذف خواهند کرد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر حقوق قانونی کشاورزان حقابه دار غرب استان گفت :اگر این حوضه خشک شود شهر اصفهان از نظرشرایط اقلیمی وزیست محیطی به شدت تهدید خواهد شد.
صرامی با اشاره به عدم اتفاق نظر در خصوص مصوبات شورای عالی آب پیرامون حوضه زاینده رود با طرح این سوال که چرا هروقت آب حوضه کاهش می یابد فقط دریچه های آب کشاورزی بسته شده و آب سایر بخشها تامین است بر ضرورت تعیین میزان حقابه ها تاکید کرد.
مدیرکل سازمان آب منطقه ای استان اصفهان گفت: با لطف خداوند در سال گذشته و اوایل سال جاری در منطقه کوهرنگ بارندگی بسیار خوبی داشتیم و همین امر باعث شد که بتوانیم آب را مدیریت کرده ونسبت به توزیع آن جهت کشت پاییزه وتامین آب باغات در سال جاری اقدام کنیم .
دکتر میرمحمد صادقی با اشاره به استمرارخشکسالی ها در ایران و فلات مرکزی بر صرفه جویی در مصرف آب زراعی تاکید و از نمایندگان صنوف کشاورزی خواست با شرکت زایندآب جهت شناسایی حقابه ها ی مناطق مختلف حوضه همکاری نمایند تا این مشکل وفق قانون عادلانه آب به نتیجه برسد.
وی افزود : تصمیم گیری نسبت به توزیع آب کشاورزی در حیطه وظایف مدیریت هماهنگی یکپارچه زاینده رود در تهران است که مجموعا12 نفر از دستگاههای مختلف در عضویت دارند واز استان اصفهان فقط 2نفر عضو آن شورا با حق رای هستند که یک نفر آنها نماینده کشاورزان استان است.
در پایان نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با توجه به مباحث مطرح شده و نقطه نظرات نمایندگان کشاورزان و مسئولین مرتبط ،مباحث جلسه را جمع بندی کردو مقرر شد نظامهای صنفی کشاورزی شهرستانهای مربوط با محوریت کمیته تخصصی حقابه داران حوضه غرب زاینده رودو با هماهنگی فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سازمان آب منطقه ای استان مصوبات جلسه را تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.
این جلسه با هماهنگی ایرانپورنماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و با همکاری شهردار مبارکه و پیگیری نظام صنفی کشاورزی این شهرستان جلسه مسائل آب کشاورزی حقابه داران حوضه غرب زاینده رود با حضور فرمانداران، مدیران جهاد کشاورزی ،شهردار مبارکه ،روسای نظام صنفی کشاورزی شهرستانهای لنجان، فلاورجان،نجف آباد،خمینی شهرو شاهین شهر و میمه و همچنین نمایندگان مردم شهرستانهای فلاورجان، خمینی شهر و شاهین شهر درمجلس شورای اسلامی در محل مهمانسرای شهرداری مبارکه برگزار شد.

http://www.shamskhabar.ir/wp-content/uploads/2014/11/20141106_154231.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×