» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » ايران مي تواند در بين 10 توليدکننده برترفولاد دنيا باشد
فولاد مبارکه - مطالب ویژه

ايران مي تواند در بين 10 توليدکننده برترفولاد دنيا باشد

شهریور 29, 1394 0011

در آيين افتتاحيه نخستين همايش بين المللي آهن و فولاد متال بولتن در ايران دکتر بهرام سبحاني مديرعامل فولاد مبارکه تصريح کرد: باتوجه به عزم و برنامه ريزي دولت، وجود معادن غني، نيروي انساني خلاق و بهبود فضاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي، ايران مي تواند جزء 10 کشور برتر توليد کننده فولاد دنيا باشد.

به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه ، اولين کنفرانس متال بولتن در ايران با حضور بيش از30 شرکت فعال در زمينه صنعت فولاد و با سخنراني هاي طيب نيا وزير اقتصاد و دارايي، کرباسيان معاون وزير صنعت معدن وتجارت و بهرام سبحاني رئيس هيئت مديره انجمن توليد کنندگان فولاد ايران و مدير عامل فولاد مبارکه روز سه شنبه بيست و چهارم شهريور ماه جاري در مرکز بين المللي همايش هاي کيش برگزار شد

دراين کنفرانس دکتر بهرام سبحاني طي سخناني با اشاره به تأکيد معاون وزير صنعت معدن و تجارت در خصوص اراده واستراتژي دولت نسبت به افزايش توليد فولاد کشور، به تبيين وضعيت حال و آينده فولاد ايران، روند روبه رشد توليد اين محصول طي 10 سال گذشته و همچنين ظرفيتهايي که براي سرمايه گذاري و افزايش توليد فولاد در کشور ايران موجود مي باشد، پرداخت.

وي ضمن تشريح اين ظرفيت ها گفت: در ايران 16 معدن سنگ آهن با ظرفيت5/4 ميليارد تن موجود است که مهمترين آنها در مرکز و آماده استخراج و بهره برداري هستند.

رئيس هيئت مديره انجمن توليد کنندگان فولاد ايران با تأکيد بر لزوم اجراي طرحهاي توسعه صنعت فولاد ايران تصريح کرد: کشور پهناور ايران، 1648195 کيلومتر مربع مساحت و 80 ميليون نفر جمعيت دارد. از اين ميزان جمعيت حدود 27 ميليون نفر نيروي انساني جوان و تحصيل کرده مي باشد که متوسط سن آنها 28 سال است، فلذا با توجه به معادن غني و وجود نيروي انساني خلاق و جوان انتظار مي رود که دست يابي به توليد 55 ميليون تن فولاد امکان پذير باشد.

دکتر سبحاني در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: رتبه بندي جهاني توليد کنندگان فولاد در دنيا نشان مي دهد، در حال حاضر ايران در رتبه چهارده قرار دارد و تا 10 سال آينده با اجرايي کردن پروژه هاي در دست اقدام و جهش توليد از 20 ميليون تن فعلي به 55 ميليون تن رسيدن به رتبه هشتم را در برنامه خود قرار داده است.

وي افزود: انتظار مي رود در 10 سال آينده با توجه به پروژه هاي در دست اقدام، ظرفيت کنسانتره سنگ آهن به 65 ميليون تن برسد. همچنين ظرفيت موجود گندله سازي از 21 ميليون تن فعلي به 62 ميليون تن و در بخش آهن اسفنجي به 67 ميليون تن و در بخش فولاد خام به 50 تا 55 ميليون تن دست يابيم.

رئيس هيئت مديره انجمن توليد کنندگان فولاد ايران با اشاره به آمارهاي موجود، سهم ايران در توليد فولاد خام در منطقه خاور ميانه و شمال آفريقا را 80 درصد خواند و تصريح کرد: اين در حاليست که اکثر توليد کنندگان در اين منطقه نيز توليد کننده مقاطع فولادي مي باشند.

مدير عامل فولاد مبارکه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عملکرد مثبت فولاد مبارکه در زمينه صادرات، افزود: امروز بحث کيفيت نقش به سزايي در صادرات محصولات فولادي ايفا مي نمايد و به همين دليل است که مي بينيم بسياري از کشورها با توجه به مقوله کيفيت محصولات فولاد مبارکه را درخواست مي نمايند.

ايشان در همين رابطه گفت: در سال 2007 ميلادي يک و نيم ميليون تن محصولات فولادي صادر شد اما امروز شاهد اين هستيم که در سال 93 فقط از شرکت فولادمبارکه يک و نيم ميليون تن محصول به بازارهاي رقابتي دنيا صادر شده است و اين موفقيت تنها به خاطر کيفيت بالاي محصولات فولاد مبارکه است.

وي در ادامه به معرفي و بيان عملکرد شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: گروه فولاد مبارکه هم اکنون توليد 50 درصد فولاد ايران را برعهده دارد، فلذا براي حفظ اين سهم بازار، در برنامه ميان مدت خود دست يابي به توليد 12 ميليون تن و در برنامه بلند مدت، توليد 25 ميليون تن را مد نظر قرار داده است.

وي خاطر نشان کرد: توليد و مصرف فولاد ايران روند روبه رشدي داشته است ليکن در سالهاي اخير مصرف و ساخت و ساز به دليل رکود کاهش داشته است که مطمئناً با بهبود فضاي سرمايه‌گذاري وديگر شرايطي که پيش از اين به آن اشاره شد مجدداً از رشد فزاينده اي برخوردار خواهد شد واين به هيچ عنوان دور از دسترس و انتظار نيست.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با برگزاري اين همايش، با برپايي غرفه در بخش نمايشگاهي کنفرانس و با عنايت به حضور مديرعامل، معاونين و برخي از مديران و کارشناسان بخشهاي مختلف شرکت، پذيراي ميهمانان داخلي و خارجي بود و ضمن ارايه آخرين دستاوردهاي شرکت، فرصتها و مزيتهاي سرمايه گذاري در بخش صنعت فولاد ايران و بويژه فولاد مبارکه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

گفتني است اين کنفرانس با هدف معرفي ظرفيت هاي ايران در صنايع آهن، فولاد و سنگ هاي معدني، ارايه اطلاعات مرتبط، تسهيل ارتباطات بين المللي، معرفي آخرين دستاوردها و فناوري هاي روز دنيا، بررسي نقاط ضعف و قوت و مباحث زير ساختي، شناسايي بازارهاي هدف، سهم بخش خصوصي در اين صنايع، برنامه هاي کلان و درازمدت براي توسعه، تکنولوژي هاي مناسب با اين صنايع و جذابيت ها و مزيت هاي سرمايه گذاري در حوزه آهن و فولاد ايران برگزار شد.

از مجموع شرکت‌کنندگان در کنفرانس آهن و فولاد ايران 45 درصد ايراني و 55 درصد خارجي بودند. از بين افراد خارجي شرکت‌کننده در اين کنفرانس 15 درصد آسيايي، 20 درصد اروپايي، 5 درصد از آمريکا و 15 درصد از آسياي شرقي حضور داشتند. ضمن اينکه حدود 17 شرکت نيز در نمايشگاه جانبي کنفرانس غرفه داشتند.

در جريان دو روز برگزاري کنفرانس آهن و فولاد ايران بالغ بر 300 مورد مذاکره بين افراد و شرکت‌هاي مختلف برگزارشد.

sobhani

 

 

طيب نيا:

ايران مستعد ترين کشور حوزه خاورميانه و شمال آفريقا براي سرمايه گذاري است

وزير امور اقتصادي و دارايي در نخستين همايش آهن و فولاد متال بولتن در ايران گفت: در تمام منطقه خاورميانه و شمال افريقا، ايران مستعد ترين منطقه براي سرمايه گذاري است

علي طيب نيا که در جمع مديران، کارشناسان و سرمايه گذاران شرکت هاي فولاد و معدن دنيا سخن مي گفت تصريح کرد: دولت در تلاش است شرايط قابل پيش بيني براي سرمايه گذاران فراهم کند و با اصلاح قوانين به گونه اي برنامه ريزي کند که کمترين هزينه مبادله را براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي داشته باشد.

وي يادآور شد: قانون سرمايه گذاري خارجي تمام حمايت ها را از سرمايه گذاران دارد و بهترين قانون پايه اي ايران است.

وزير امور اقتصادي و دارايي تأکيد کرد: کشورها و شرکت هاي حاضر در اين همايش مي توانند از اين فرصت ايجاد شده استفاده حداکثري به عمل آورند.

طيب نيا با بيان اينکه هيات هاي خارجي از آشنايي با فرصت هاي همکاري در ايران شگفت زده شده اند افزود: پيشتر شرکتهاي خارجي تصور اين همه امکانات را نداشتند اين در حالي است که ايران سابقه بسياري در صنايع راهبردي دارد که نقطه عطفي براي سودآوري و رشد اقتصادي خواهد شد.

طيب نيا، صنايع متالورژي را يکي از شاخصهاي اصلي براي بررسي رشد هر کشوري دانست و تاکيد کرد: آينده اين صنعت در ايران اميدوارکننده است به طوري که با رونق در بخش ساخت و ساز و مسکن، تقاضا براي اين محصول افزايش مي يابد.

وي در عين حال تصريح کرد: براي رسيدن به صنعت فولاد رقابتي، بايد به کيفيت، دانش نوين و ارتقاي بهره وري توجه بيشتري داشته باشيم.

وزير امور اقتصاد و دارايي به مذاکرات ايران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ايران با ابزار ديپلماسي توانست ضمن تفهيم برنامه هاي صلح آميز هسته اي خود، سبب صدور قطعنامه حمايتي سازمان ملل از اين برنامه شود که اين امر، در نهايت شرايط رشد اقتصادي کشور را نيز فراهم کند.

وي با بيان اينکه شرايط اقتصاد ايران در حال عادي شدن است يادآور شد: به رغم اينکه تحريم ها هزينه هايي سنگيني براي ايران داشت اما منافعي نيز ايجاد کرد که يکي از مهمترين آن ها کاهش اتکاي اقتصاد ايران به درآمدهاي نفتي است به طوري که در 5 ماه نخست سال جاري شاهد مثبت شدن تراز تجاري ايران شديم.

به گفته وزير امور اقتصاد و دارايي، لغو تحريم باعت افزايش درآمدها و رشد فروش نفت مي شود و در عين حال شرايط استفاده از منابع مالي خارجي فراهم خواهد شد.

وي يادآور شد: اين شرايط نبايد باعث تکرار اشتباهات گذشته شود بلکه بايد بتوانيم بخش خصوصي را توسعه دهيم تا شرايط رشد پايدار فراهم شود.

به گفته وي غلبه سيستم مالي دولتي در شرکتهاي سنگ آهني، مانعي براي رشد حضور شرکت هاي خصوصي در اين بخش شده است.

طيب نيا همچنين به دستاوردهاي اقتصادي دولت اشاره کرد و گفت: در مدت 2 سال گذشته نرخ تورم از 45درصد به کمتر از 14درصد کاهش يافته و اين بهبود تا آخر سال ادامه مي يابد تا در نهايت به هدف نرخ تورم تک رقمي دست يابيم.

وي همچنين گفت: در حالي که رشد اقتصادي در دو سال متوالي پيش از دولت يازدهم، منفي بود اما در سال 93 براي 4 فصل متوالي به رشد مثبت اقتصادي دست يافتيم.

 

کرباسيان در کنفرانس متال بولتن خبر داد:

سرمايه گذاري ايران براي دستيابي به ظرفيت 52 ميليون تن فولاد

رييس هيأت عامل ايميدرو گفت: ايران تا سال 1404 ظرفيت توليد فولاد خام را به بيش از 52 ميليون تن افزايش خواهد داد.

مهدي کرباسيان که در مرکز همايش هاي جزيره کيش و در مراسم افتتاحيه نخستين همايش بين المللي آهن و فولاد متال بولتن در ايران سخن مي گفت تصريح کرد: در بخش کنسانتره سنگ آهن نيز برنامه دستيابي به ظرفيت توليد 66.2 ميليون تن و گندله سنگ آهن 82.8 ميليون تن پيش رو قرار دارد.

وي ايران را يکي از امن ترين کشورهاي حوزه خاورميانه و شمال افريقا (MENA) ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد فولاد خام ايران 16 ميليون تن (به روش احياي مستقيم)، سنگ آهن کنسانتره 36.8 ميليون تن، گندله سنگ آهن 22 ميليون تن و احياي مستقيم آهن 16 ميليون تن است.

وي با بيان اينکه در 6 ماه آينده ظرفيت توليد کنسانتره و گندله سنگ آهن به ترتيب 4 و 2.5 ميليون تن افزايش مي يابد اظهار داشت: ايران در هفت ماه ابتداي سال 2015 ميلادي بيش از 9.6 ميليون تن فولاد توليد کرد که اين رقم 46درصد از مجموع توليد اين محصول در منطقه منا محسوب مي شود.

به گفته معاون وزير صنعت معدن و تجارت ايران در حالي که در ماه جولاي(تير-مرداد) جاري بيش از 1.2 ميليون تن فولاد خام توليد کرد، کشورهاي اين منطقه همچون عربستان با توليد 560هزار تن و مصر با 465 هزار تن در جايگاه دوم و سوم حوزه منا قرار گرفتند.

وي درباره جايگاه ايران در ذخاير منابع طبيعي و هچنين نيروي انساني ماهر در بخش سنگ آهن و فولاد گفت: ايران در 5 سال آتي براي کشف ذخاير جديد سنگ آهن 500 ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد کرد.

به گفته کرباسيان برنامه اکتشاف 200هزار کيلومتر مربعي در ايران که از زمستان دو سال گذشته آغاز شده ميزان ذخاير معدني ايران از جمله سنگ آهن را بيش از پيش افزايش خواهد داد.

کرباسيان ميزان ذخاير قطعي سنگ آهن ايران با اکتشافات فعلي را 2.7 ميليارد تن اعلام و در عين حال تأکيد کرد: در اين ميان معادن سنگ آهن سنگان 1.2 ميليارد تن، گل گهر يک ميليارد تن و چادرملو 200 ميليون تن ذخيره دارند.

رييس هيأت عامل ايميدرو از پوشش سرمايه گذاري هاي بخش معدن و صنايع معدني ايران از سوي سازمان سرمايه گذاري خارجي و کمکهاي فني و اقتصادي ايران خبر داد و گفت: در بخش زغال سنگ به عنوان پشتوانه توليد فولاد به روش کوره بلند نيز 224 ميليون يورو سرمايه گذاري مورد نياز است.

رييس هيأت عامل ايميدرو به سرمايه گذاريهاي جديد ايميدرو در سواحل جنوبي ايران اشاره کرد و گفت: 6.8 ميليارد يورو در اين مناطق سرمايه گذاري خواهد شد که سهم چابهار 3.1 ميليارد دلار، سهم بندرعباس 3 ميليارد دلار و سهم منطقه ويژه صنايع انرژي بر پارسيان 800 ميليون دلار است.

به گفته وي براي طرح هاي نيروگاه هاي بندرعباس و منطقه صنايع انرژي بر پارسيان و الکترود گرافيتي در مجموع يک ميليارد و 50 ميليون دلار سرمايه جذب مي شود .

معاون وزير صنعت معدن و تجارت با مقايسه نرخ انرژي بين کشورهاي امريکا، ترکيه و ايران اظهار داشت: نرخ بنزين در ايران 29 سنت است که اين رقم 55درصد کمتر از امريکا و 81درصد کمتر از ترکيه است. علاوه بر اين گاز طبيعي در ايران با نرخ 4سنت عرضه مي شود که 58درصد کمتر از امريکا و 89درصد کمتر از ترکيه محسوب مي شود.

به گفته وي هزينه برق (هر کيلو وات ساعت)در ايران 3سنت است که 28درصد کمتر از امريکا و 75درصد کمتر از ترکيه است.

رييس هيأت عامل ايميدرو با رشد 1.2 ميليارد نفري در جمعيت شهرنشيني دنيا تا سال 2030، مصرف مواد معدني و محصولات آن از جمله فولاد افزيش بيش از پيش خواهد يافت که کشور چين همچنان بزرگ ترين توليدکننده فولاد خواهد ماند.

وي ادامه داد: کشورهاي چين، هند و خاورميانه از جمله پيشروهاي توليد فولاد به شمار مي آيند.

رييس هيأت عامل ايميدرو رقم سرمايه گذاري ايران تا افق سال 2020ميلادي براي حوزه هاي معدن و صنايع معدني را 26 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 9 ميليارد دلار طرح در دست اجرا قرار دارد.

متال بولتن:

ايران شرايط توليد رقابتي فولاد را دارد

مدير رويدادهاي متال بولتن گفت: ايران از شرايط توليد رقابتي مواد معدني و فولاد برخوردار است.

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، لوک گيبسون که در حاشيه نخستين همايش متال بولتن با خبرنگاران در جزيره کيش سخن مي گفت تصريح کرد: ايران با توجه به وجود نيروي انساني ماهر، انرژي مورد نياز و مواد معدني شرايط لازم براي توليد محصولات صنايع معدني از جمله فولاد را دارد.

وي با مقايسه کنفرانس برگزار شده در چين و ايران اظهار داشت: ايران آينده بهتري نسبت به ديگر کشورهاي منطقه براي توسعه معدن و صنايع معدني در اختيار دارد.

مدير رويدادهاي متال بولتن درباره آينده سرمايه گذاري در بخش معادن و صنايع معدني ايران اظهار داشت: با لغو تحريم ها شرايط شفاف تر و زمينه مناسب تري براي سرمايه گذاري فراهم خواهد شد و پس از آن ميتوان تحليل دقيق تري دراين باره ارايه داد.

گيبسون اظهار داشت: به رغم آشفتگي در بازارهاي جهاني در حوزه عرضه و تقاضا، ايران به سبب در اختيار داشتن برنامه هاي رشد اقتصادي، از شرايط مناسبي براي مصرف مواد و توليدات معدني برخوردار است.

وي در عين حال به وضعيت بازار جهاني مس اشاره کرد و گفت: با کاهش توليد مس در جهان و تعطيلي تعدادي معدن مس از سوي شرکت گلنکور به زودي بازار جهاني شاهد برگشت قيمت توليدات مس خواهد شد.

گيبسون درباره بازار سنگ آهن و حضور بازيگران جديد در اين بخش گفت: شرکتهاي بزرگ اين حوزه از جمله ريوتينتو و بي.اچ.بي بيليتون با زيرساخت هايي که ايجاد کرده اند به سمت رقابت بيشتر پيش خواهند رفت.

وي ادامه داد: به زودي تقاضا براي سنگ آهن و زغال سنگ افزايش مي يابد و در اين ميان زغال سنگ آينده مناسبي را خواهد داشت.

مدير رويدادهاي متال بولتن در پايان سخنانش خبر داد که پس از اين همکاري با ايميدرو در بخش آهن و فولاد، متال بولتن برنامه اي نيز براي بخش آلومينيوم و ديگر فلزات پايه در ايران پيش رو دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×